Sådan bliver den færdige udgave af SUV-konceptet Edge, som Ford tidligere har vist ved det internationale motorshow i Genève.
Bilen er færdigudviklet og klar til serieproduktion og lancering i Europa næste år, og forventes lanceret i Danmark i slutningen af 2015.
Topmodel i Ford-trio
Edge bliver topmodel i Fords europæiske SUV-program, som i forvejen består af den Fiesta-baserede EcoSport og den Focus/C-Max baserede Kuga.
Edge er udviklet på grundlag af den såkaldte CD4-platform, som også mellemklassemodellen Mondeo er baseret på.
Ifølge Stephen Odell, som er chef for Fords aktiviteter i Europa, Mellemøstebn og Afrika, er den nye topmodel i SUV-porteføljen en nyudviklet 5-dørs crosover-model med gode pladsforhold, avanceret teknologi og optimale køreegenskaber.
Større og mere avanceret
Der er tale om en ny modelgeneration stedet for den hidtidige nordamerikanske SUV af samme navn, og den nye Edge lanceres næste år først i USA, derefter i Europa og på markeder i Sydamerika og Asien.
Angiveligt bliver den nye Edge ligeså rummelig som flere større og langt dyrere SUV-modeller ligesom Stephen Odell bebuder en bil med underholdende køregenskaber, stilfuld og komfortabel indretning samt udstyrs- og sikkerhedsniveau i topklasse.
Masser af teknologi
Det indebærer introduktion af nye forkortelser af teknologiske betegnelser såsom AS, ANC og FSVC – det står for henholdsvis Active Steering, Active Noise Cancellation og Front Split View Camera; adaptiv styring, aktiv støjdæmpning og frontkamera med 180 graders billedvisning.
Dertil kommer faciliteter som info-systemet SYNC 2, håndfri bagklapbetjening, adaptiv fartpilot med automatisk nedbremsning ved fare for kollision med forankørende, automatisk parkeringsassistance, blindvinkel-alarm, start/stop-system, vognbanekontrol, trafiklysindentifikation, el-opvarmet rat og frontsæder med el-varme og afkøling.
To dieselvarianter
I Europa lanceres Edge i to motorversioner, dels en 2,0-liter turboladet Duratorq TDCi dieselmotor med 180 hk og 400 Nm, 6-trins manuelt gear og et CO2-udslip på kun 149 g/km og dels en 210 hk-udgave med 450 Nm, 6-trins PowerShift automatgear med ratbetjente skiftetaster samt et CO2-udslip på 159 g/km.
Med SUV-trioen EcoSport, Kuga og Edge satser Ford på at imødekomme den stigende efterspørgsel på SUV-modeller ikke blot i Europa, men også på det globale marked.
Producenterne står i kø
Fra 2008 til 2013 er SUV-markedet vokset fra 10 pct. til 21 pct., og salget af den seneste udgave af den mellemstore Kuga er i årets første fem måneder angiveligt steget med 38 pct.
Derfor er tiden – ifølge Roelant de Waard, vicepræsident og øverste chef for Ford Europes marketing og salg – inde til lancering af en større og mere premium-orienteret model i SUV-programmet.
Ford Edge indsættes som alternativ til lignende SUV-modeller fra bl.a. Audi, BMW, Jeep, Land Rover, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Volvo og Volkswagen – bilproducenterne står i kø for at tækkes alverdens SUV-købere.