Kan man lave et 3-benet stempelværk på bare 1,0 liter og få noget virkelig effektivt ud af det, er man selvskreven til hæderen: Engine of the Year. Det er præcis, hvad Ford har opnået med den sublime EcoBoost-motor for andet år i træk, da en jury bestående af 87 erhvervsjournalister trådte sammen og voterede, hvilke motorer de finder mest værdige til en titulering som årets bedste. Den benzindrevne EcoBoost-maskine, som afhængigt af version yder mellem 100 og 125 hk, opnåede samtidigt den hidtil højeste pointscore, nogen motor endnu har fået i de 15 år juryen har foretaget kåringer. Motiveringen for hæderen i klassementet for motorer op til 1,0 liter er kombinationen af integreret turboladning, direkte indsprøjtning og et variabelt ventilsystem med en bemærkelsesværdig brændstoføkonomi uden tab af kraftoverskud. Den lille EcoBoost-motor anvendes bl.a. i Fords varebiludgaver af B-Max, Focus og C-Max.