Regeringen vil give landets fem største byer mulighed for at stramme miljøskruen med skrappere miljøzoner, der gradvist skal presse de ældre lastbiler, busser og varebiler ud af byerne. Personbilerne er ikke med i planen.
Stramningerne er en del af regeringens luftudspil, der blev præsenteret tidligere på måneden. Men udspillet høster bred kritik for at være for uambitiøst. Kritikerne mener, at der skal tages grovere metoder i brug.
Kritik fra to borgmestre
En af de hårdeste kritikere er Københavns borgmester for Teknik og Miljø. Hun hedder Ninna Hedeager Olsen og kommer fra Enhedslisten. I en pressemeddelelse skriver hun, at udspillet er for “uambitiøst” og “ikke tilstrækkeligt”.
En anden borgmester, der ser kritisk på udspillet, er Peter Rahbæk Juel fra Socialdemokratiet. Han er borgmester i Odense. -Der tages alt for små skridt i det her udspil. Jeg ser intet, som giver os mulighed for at gøre op med forurening fra personbiler med dieselmotorer, som ellers er en af de store partikeludledere. Det er fint med nye værktøjer til at skærpe krav til busser, lastbiler og varevogne, men det er ikke nok, siger han.
Personbilerne burde være med
Også fra forskermiljøet lyder der kritik. Nationalt Center for Miljø og Energi (DCE) har regnet på konsekvenserne af regeringens udspil. I følge DCE vil det føre til en reduktion af sundhedsskadelige partikler på cirka 25 procent.
Hvis regeringen også havde stillet disse krav til de dieseldrevne personbiler, ville man have nået en reduktion på 64 procent, lyder det fra DCE, som hører under Aarhus Universitet.
Har ingen praktisk værdi
I miljøbranchen er der også utilfredshed med udspillet. Dansk Miljøteknologi’s direktør Jørn Jespersen siger: -Der skabes ikke nogen grøn vindernation ved at indføre så uambitiøse miljøregler.
Overborgmester håber på skrap miljøzone til alle dieselbiler
-De strammere miljøzonekrav vil komme halsende, når de forurenende biler alligevel er blevet skiftet ud, og så har de højere krav i praksis ikke nogen værdi, siger han.
Det giver god mening
Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (Venstre) tager til genmæle og pointerer, at særligt de ældste varebiler bidrager med stor luftforurening. Derfor “giver det god mening at fokusere på dieseldrevne varebiler, lastbiler og busser, lyder det fra ministeren.
Han påpeger desuden, at regeringen har skelet til den enkelte bilejers privatøkonomi. -Det handler om at sikre renere luft, uden at det rammer den enkelte borgers økonomi og hverdag hårdt. Men det er ikke det samme som, at vi ikke skal fremme udskiftningen af de gamle dieselpersonbiler, lyder det.
Et af midlerne til at få fjernet flere af de ældste dieseldrevne personbiler er at forhøje skrotpræmien.