Forbud mod ældre varebiler redder ikke miljøet | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 25 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
At få varebilerne med i miljøzonerne sammen med lastbilerne og busserne er ikke nok, lyder kritikken af regeringens luftudspil

Forbud mod ældre varebiler redder ikke miljøet

Politikere, branchefolk og forskere kritiserer regeringen for at tage for små skridt i indsatsen mod luftforureningen

af Jess Ulrik Verge
21. oktober 2018
i Miljø, Nyheder

Regeringen vil give landets fem største byer mulighed for at stramme miljøskruen med skrappere miljøzoner, der gradvist skal presse de ældre lastbiler, busser og varebiler ud af byerne. Personbilerne er ikke med i planen.

Stramningerne er en del af regeringens luftudspil, der blev præsenteret tidligere på måneden. Men udspillet høster bred kritik for at være for uambitiøst. Kritikerne mener, at der skal tages grovere metoder i brug.

Kritik fra to borgmestre

En af de hårdeste kritikere er Københavns borgmester for Teknik og Miljø. Hun hedder Ninna Hedeager Olsen og kommer fra Enhedslisten. I en pressemeddelelse skriver hun, at udspillet er for “uambitiøst” og “ikke tilstrækkeligt”.

Varebiler rammes af strengere miljøzoner

En anden borgmester, der ser kritisk på udspillet, er Peter Rahbæk Juel fra Socialdemokratiet. Han er borgmester i Odense. -Der tages alt for små skridt i det her udspil. Jeg ser intet, som giver os mulighed for at gøre op med forurening fra personbiler med dieselmotorer, som ellers er en af de store partikeludledere. Det er fint med nye værktøjer til at skærpe krav til busser, lastbiler og varevogne, men det er ikke nok, siger han.

Personbilerne burde være med

Også fra forskermiljøet lyder der kritik. Nationalt Center for Miljø og Energi (DCE) har regnet på konsekvenserne af regeringens udspil. I følge DCE vil det føre til en reduktion af sundhedsskadelige partikler på cirka 25 procent.

Hvis regeringen også havde stillet disse krav til de dieseldrevne personbiler, ville man have nået en reduktion på 64 procent, lyder det fra DCE, som hører under Aarhus Universitet.

Har ingen praktisk værdi

I miljøbranchen er der også utilfredshed med udspillet. Dansk Miljøteknologi’s direktør Jørn Jespersen siger: -Der skabes ikke nogen grøn vindernation ved at indføre så uambitiøse miljøregler.

Overborgmester håber på skrap miljøzone til alle dieselbiler

-De strammere miljøzonekrav vil komme halsende, når de forurenende biler alligevel er blevet skiftet ud, og så har de højere krav i praksis ikke nogen værdi, siger han.

Det giver god mening

Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (Venstre) tager til genmæle og pointerer, at særligt de ældste varebiler bidrager med stor luftforurening. Derfor “giver det god mening at fokusere på dieseldrevne varebiler, lastbiler og busser, lyder det fra ministeren.

Han påpeger desuden, at regeringen har skelet til den enkelte bilejers privatøkonomi. -Det handler om at sikre renere luft, uden at det rammer den enkelte borgers økonomi og hverdag hårdt. Men det er ikke det samme som, at vi ikke skal fremme udskiftningen af de gamle dieselpersonbiler, lyder det.

Et af midlerne til at få fjernet flere af de ældste dieseldrevne personbiler er at forhøje skrotpræmien.

Tags: klimapolitikluftforureningluftudspilMiljøzoner
Tidligere Artikel

Grøn bølge-assistent

Næste Artikel

Installatørers varebiler er jaget vildt blandt tyve

Næste Artikel
-Det er ikke givet, at bilerne er sikret mod indbrud, bare fordi de står på virksomhedens adresse, siger Jan Eske Schmidt.

Installatørers varebiler er jaget vildt blandt tyve

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
At få varebilerne med i miljøzonerne sammen med lastbilerne og busserne er ikke nok, lyder kritikken af regeringens luftudspil

Forbud mod ældre varebiler redder ikke miljøet

21. oktober 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering