Byernes by Paris har i efterhånden flere år ligget i front, når det gælder om at finde på tiltag, der kan begrænse bilers færden inden for bygrænsen. Bystyret har indført en hel palet af restriktioner for at komme den stigende luftforurening til livs, og i 2025 vil dieselbiler være forment adgang.
Kørselsforbud for visse Euronorm-klasser kan indføres fra den ene dag til den næste, hvis smog’en breder sig. Der er indført to slags miljøzoner, og det er lovpligtigt at køre med miljøvignette i forruden. Og i år varsles der så i øvrigt indførelse af nye miljøzoner.
Ruster sig til fremtiden
På denne baggrund er det ikke underligt, at kurérvirksomheder inden for den parisiske bygrænse er bekymrede. For hvad mon der ligger af nye forbud omkring det næste hjørne? Chronopost er en af disse virksomheder.
Chronopost har nu besluttet, at de fra næste år vil være 100 procent elektriske inden for bygrænsen. Virksomhedens moderselskab, DPD-gruppen, hævder, at Chronopost dermed kan blive den første kurérvirksomhed i verden til at indføre nul-emissions leverancer af denne målestok til en hel by.
100 biler er bestilt
Den elektriske flåde kommer hovedsageligt til at bestå af ombyggede eksemplarer af Nissan e-NV200. Ombyggeren er den slovakiske virksomhed Voltia, der har øget varebilens lastrum til cirka det dobbelte og forsynet bagenden med en indgangsdør i ståhøjde.
Chronopost har bestilt 100 af disse køretøjer, som vil blive leveret i midten af næste år. De skal supplere en mindre flåde af Renault Kangoo Z.E. og el-drevne budcykler. Samtidig har virksomheden åbnet et nyt logistik-center, der er rykket nærmere ind mod bymidten.
Kunder i ni lande
Voltia’s biler har en angivet rækkevidde på 200 km, en lasteevne på 600 kg og et varerum på 8 kubikmeter. Leverancen til Chronopost udgør den hidtil største enkeltordre for firmaet.
DPD-gruppen og dens datterselskaber er i øvrigt flittige kunder hos Voltia, der foreløbig har leveret biler til DPD-kunder i Østrig, Tjekkiet, Estland, Frankrig, Tyskland, Holland, Slovakiet, Ukraine og England.