Første by med 100 procent elektrisk pakke-levering | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 11 april 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Chronopost er en af Frankrigs førende distrubutører af pakker op til 30 kg. Foto: Chronopost

Første by med 100 procent elektrisk pakke-levering

Næste år kan Paris blive den første by i verden, hvor en kurérvirksomhed satser 100 procent på elektriske biler, hævder DPD-gruppen

af Jess Ulrik Verge
14. maj 2018
i Nyheder

Byernes by Paris har i efterhånden flere år ligget i front, når det gælder om at finde på tiltag, der kan begrænse bilers færden inden for bygrænsen. Bystyret har indført en hel palet af restriktioner for at komme den stigende luftforurening til livs, og i 2025 vil dieselbiler være forment adgang.

Kørselsforbud for visse Euronorm-klasser kan indføres fra den ene dag til den næste, hvis smog’en breder sig. Der er indført to slags miljøzoner, og det er lovpligtigt at køre med miljøvignette i forruden. Og i år varsles der så i øvrigt indførelse af nye miljøzoner.

Ruster sig til fremtiden

På denne baggrund er det ikke underligt, at kurérvirksomheder inden for den parisiske bygrænse er bekymrede. For hvad mon der ligger af nye forbud omkring det næste hjørne? Chronopost er en af disse virksomheder.

Dieselvarebiler på pension

Chronopost har nu besluttet, at de fra næste år vil være 100 procent elektriske inden for bygrænsen. Virksomhedens moderselskab, DPD-gruppen, hævder, at Chronopost dermed kan blive den første kurérvirksomhed i verden til at indføre nul-emissions leverancer af denne målestok til en hel by.

100 biler er bestilt

Den elektriske flåde kommer hovedsageligt til at bestå af ombyggede eksemplarer af Nissan e-NV200. Ombyggeren er den slovakiske virksomhed Voltia, der har øget varebilens lastrum til cirka det dobbelte og forsynet bagenden med en indgangsdør i ståhøjde.

Grøn grimrian på mission i storbyen

Chronopost har bestilt 100 af disse køretøjer, som vil blive leveret i midten af næste år. De skal supplere en mindre flåde af Renault Kangoo Z.E. og el-drevne budcykler. Samtidig har virksomheden åbnet et nyt logistik-center, der er rykket nærmere ind mod bymidten.

Kunder i ni lande

Voltia’s biler har en angivet rækkevidde på 200 km, en lasteevne på 600 kg og et varerum på 8 kubikmeter. Leverancen til Chronopost udgør den hidtil største enkeltordre for firmaet.

DPD-gruppen og dens datterselskaber er i øvrigt flittige kunder hos Voltia, der foreløbig har leveret biler til DPD-kunder i Østrig, Tjekkiet, Estland, Frankrig, Tyskland, Holland, Slovakiet, Ukraine og England.

Tags: chronopostdpdMiljøzonerParisVoltia
Tidligere Artikel

Bosch's opfindelse kan redde dieselmotoren

Næste Artikel

Kia bygger diesel hybrid

Næste Artikel
Et lille 48 volts batteri på knap en halv kWh oplagrer og frigør strøm til udstyr og startergenerator

Kia bygger diesel hybrid

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Chronopost er en af Frankrigs førende distrubutører af pakker op til 30 kg. Foto: Chronopost

Første by med 100 procent elektrisk pakke-levering

14. maj 2018
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sådan ser påfyldningsstudsen på en Opel med Euro 6-motor ud. AdBlue-tanken skal fyldes cirka for hver 10.000 km

Så besværligt er AdBlue

12. december 2019
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering