Her har vi så de første billeder af den nye Citroen Berlingo med 5 og 7 sæder. Varebilsversionen må vi vente lidt med, men billederne giver os en klar indikation af, havde vi kan forvente af den kommende varebil.
Vi skal lige beklage, at vi her på Altomvarebiler.dk har nogle tekniske vanskeligheder med at vise billederne korrekt på visse smartphones, og at vi arbejder på et nyt layout, der løser dette problem.
Forskellige forlygter
Som det fremgår tydeligt af billeder, har den nye Berlingo fået et ordentligt lag af den samme makeup, der ligger på det øvrige Citroën modelprogram.
Vi så allerede i onsdags af de små teaserbilleder, vi bragte, hvordan forenden på Opel Combo, Peugeot Partner og Citroën Berlingo har fået hver sit helt unikke udseende.
Klædt forskelligt på
Og Citroëns designere har fortsat deres fest på legepladsen. Helt som det skal være. For når man har tre identiske biler, der skal stå i hver sit showroom, så er det bare med at klæde dem forskelligt på, så man kan slå kunderne med andet og mere end økonomien.
Når der kommer gule plader på dem, er det nok lidt sværere at tale om det ‘unikke design’ og ‘det personlige udtryk’, men lad os nu se, om ikke Citroën har en lille fordel, når Blumes Blomster og Idas Indretning skal have enkeltmands-firmabil til den nye shop.
Ældste på markedet
Den kommer i to størrelser med længder på henholdsvis 4,40 og 4,75 meter. Fundamentet er en videreudvikling af den EMP2-platform, der ligger til grund for samtlige personbiler og mellemstore varebiler fra PSA – også den nye Opel Grandland X.
Det skulle borge for køreegenskaberne, og det er på høje tid. PSA’s små trillinger er den ældste model i segmentet og trænger til en overhaling.
Vil være med
Dermed er der ikke længere nogen tvivl om, at de maksimale 3,7 kubikmeter varerum i den nuværende Berlingo overgås af den nye. Det samme er formentlig tilfældet med lasteevnen, som med den nye platform gerne skulle runde et helt ton.
Alt andet er utænkeligt, hvis PSA vil være konkurrencedygtige i segmentet. Og det ved vi, de vil.
1.5 BlueHDi
Under hjelmen kommer der i første omgang to versioner af den lille PureTech 1.2 benzinmotor med 110 eller 130 hk. Den første i kombination med en sekstrins manuel gearkasse, den anden med den automatiske EAT8. Sidstnævnte kommer dog først på markedet i anden halvdel af 2018.
Dieselmotorerne bliver den nye 1,5 liters BlueHDi og ikke som vi fik fyret af i onsdags den gamle 1,6’er. Den kommer med 75, 100 og 130 hk, hvoraf den stærkeste også fås med EAT8 fra starten.