London Electric Vehicle Company (LEVC) har afsløret det første billede af sin nye kommende varebil. Den står på samme platform som den nye London-taxi.
Også drivlinjen har den fælles med taxi’en. Det vil sige en el-motor, der driver hjulene, og en benzinmotor, der genererer strøm til batteriet.
Ford er konkurrent
LEVC har ikke løftet hele sløret for bilens teknologi. Men der er ikke tale om nogen revolution.
Som type er der tale om en opladningshybrid (PHEV), og sådan en kender vi. F.eks. er Ford kommet ganske langt med en PHEV-udgave af Transit Custom.
Måske til salg i 2019
Faktisk ser det ud til, at Ford og LEVC kan komme til at lancere deres respektive udgaver på cirka samme tid. LEVC siger, at deres vil komme til salg næste år, når den har været behørigt afsløret som produktionsklar model.
Fra Ford hører vi, at hvis alt går efter planen med prøvekørsler i London, vil Transit Custom PHEV komme ud til forhandlerne i 2019.
112 km på ren el
LEVC’s varebil benytter sig af en 1,5-liters benzinmotor, der fungerer som rækkeviddeforlænger. Hvis den kommer til at kunne køre lige så langt som taxi’en, vil rækkevidden blive på ca. 643 km, hvoraf de 112 km kan tilbagelægges med el-motoren.
Med hurtiglader kan batterierne lades op til 80 procent af fuld kapacitet på 20 minutter, eller på mellem 8 og 10 timer i et normalt stik.
Bindeled til miljøzonerne
Lige som Ford tænker LEVC, at det største behov bliver miljøvenlige biler, der kan fungere som bindeled mellem distributionscentralerne uden for byerne og byernes miljøzoner.
LEVC siger, at deres nye varebil skal erstatte dieselbiler med 1 tons lasteevne. Den skal kunne klare at køre mellem 100 og 140 km dagligt.
10.000 biler/år
Virksomheden har investeret 325 millioner pund i en ny produktionslinje på fabrikken i Warwickshire. Her bygges i forvejen den nye Londontaxi.
LEVC forventer at skulle producere 10.000 eksemplarer af de to modeller om året gældende fra 2020, og 20.000 eksemplarer om året fra og med 2022. Der vil blive produceret cirka lige mange taxi’er og varevogne.