Førerløse varebiler sidst i køen | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 2 april 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Autonomi er en større udfordring for varebiler end for personbiler, hedder det i rapporten. Illustration fra rapporten af Montagebureauet aps/Ulrik Jantzen

Autonomi er en større udfordring for varebiler end for personbiler, hedder det i rapporten. Illustration fra rapporten af Montagebureauet aps/Ulrik Jantzen

Førerløse varebiler sidst i køen

Først kommer de førerløse personbiler, lastbiler og busser. Varebilerne kommer først senere, vurderer Transportministeriets ekspertgruppe

af Jess Ulrik Verge
15. marts 2018
i Nyheder

E-handelen vokser – og det vil den blive ved med i de kommende år. Samtidig vil der blive udviklet nye app’s og nye teknologier, der vil revolutionere både person- og godstransporten.

Fremtidens køretøjer til person- og godstransport bliver førerløse. Men det er varebilerne, der skal overvinde de største udfordringer, og derfor kommer de sidst i mål.

Arbejdsgruppe nedsat i 2017

Dette – og meget andet – kan man læse i en ny rapport, der hedder “Ekspertgruppen Mobilitet for fremtiden”. Den er netop udgivet af Bygnings-, Transport- og Boligministeriet.

Rapporten er skrevet af uafhængige eksperter, der har arbejdet i en gruppe, som transportministeren nedsatte i 2017. Eksperterne blev bedt om at belyse, hvordan udviklingen i samfundet og udviklingen af nye app’s og ny teknologi vil kunne påvirke de beslutninger, som politikere inden for transport skal træffe i de kommende år.

Giver et samlet indblik

Eksperterne har bl.a. vurderet, hvordan og ikke mindst med hvilken hastighed automatisering af biler vil blive udbredt for henholdsvis private biler, taxier, busser samt vare- og lastbiler.

Vareudbringning til en femtedel af prisen

Rapporten forsøger at give et samlet indblik i, hvornår de nye teknologier sammen med nye forretningsmodeller baseret på blandt andet app’s for alvor kommer til at levere øget mobilitet til store grupper i befolkningen.

Selvstyrende personbiler og lastbiler

Forfatterne er enige om, at autonomi hurtigst vil vinde indpas i private biler, der kører på motorvejene. Her vil de selvstyrende biler være en evolution af dagens biler med avancerede førerassistent-systemer.

Lastbilerne vil følge den samme udviklings-sti som personbilerne, og vil desuden køre i kolonner (platooning).

Niveau 5-biler introduceres i 2030

Førerløse biler, der fra starten er tænkt som førerløse, vil formentlig blive introduceret betydeligt senere end selvstyrende biler. De førerløse biler vil være på autonomi-niveau 4 og 5, hvor fem er det højeste niveau.

Vejdirektoratet forventer, at niveau 5‐biler vil blive introduceret i Danmark i 2030, og at de for alvor vil vinde markedsandele i 2040’erne. Mange af disse biler vil være taxi’er.

Længere udsigter med varebilerne

Men når det kommer til varebiler på niveau 4 og 5 er udfordringerne noget større. Byerne er de store vækstområder, og udbringning af varer skal ske som en fysisk overlevering til kunden. Det vil sige, at bilen skal køre i svært trafikerede områder og navigere blandt mange bløde trafikanter.

Det stiller ekstra store krav til teknologien i den førerløse bil, og derfor vurderer rapporten, at den fuldt autonome distributionskørsel ligger endnu længere ude i fremtiden.

Ground-drones kan blive revolutionerende

Samtidig hævder rapporten, at der er en række områder, hvor en automatisering snart kan vinde frem. Der nævnes de såkaldte “Ground drones”, der er små selvkørende robotter, som kører med lav hastighed.

Disse vil kunne revolutionere udbringningen af pakker og andre postforsendelser, fordi der kan spares lønninger. Det er dog usikkert om forbrugerne vil acceptere den ringere service, der ligger i at skulle gå robotten i møde.

Flyvende droner til medicin og ekspresleveringer

Et andet område er de flyvende droner til pakketransport. Det er teknisk muligt i dag, og flere transportører laver forsøg med leverancer via drone.

Fra Google til Nuro med selvkørende varebil

De kræver dog ret meget energi i forhold til deres vægt og er derfor mest oplagte til specialområder som f.eks. medicin og eksprespost. Der er også udfordringer i forhold til sikkerhed. Hvis droner f.eks. falder ned eller to droner støder sammen. Desuden er der forhold som overvågning og støj i forhold til regulering af luftrummet.

Kan modvirke udviklingen i tyndt befolkede områder

Rapporten nævner, at disse droner med fordel vil kunne servicere tyndt befolkede områder samt ø‐samfund med vare og pakkeudbringning. Dermed vil de kunne modvirke de eventuelle serviceforringelser, der måtte komme fra butikslukninger som følge af øget e‐handel.

Den nuværende danske lovgivning muliggør dog ikke brug af droner til pakketransport. Droner må kun anvendes til f.eks. overvågning af afgrøder, kortlægning og fotografering.

CO2-frie varebiler i 2035-40

Rapporten behandler f.eks. også udviklingen af el-drevne køretøjer og Danmarks fremtids-perspektiver for reduktion af kuldioxid.

Skal vi opfylde Parisaftalen hedder det bl.a., at alle nye personbiler skal være CO2-frie i 2035. Nogle få år senere kommer så turen til varebilerne, der i øvrigt tegner sig for 17 procent af hele den danske transportsektors energiforbrug.

Rapporten kan downloades her:

https://www.trm.dk/da/nyheder/2018/ole-birk-olesen-bilen-faar-en-stoerre-rolle-i-fremtiden

Tags: autonomiekspertgruppeFørerløse bilermobilitet til fremtidenselvstyrende bilertransportministeriet
Tidligere Artikel

Telefon på hjul

Næste Artikel

Volvo XC60 i storebrors sko

Næste Artikel
Mere elegant end nogensinde. Danmarks bedst sælgende SUV i klassen er blevet større og bedre

Volvo XC60 i storebrors sko

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Autonomi er en større udfordring for varebiler end for personbiler, hedder det i rapporten. Illustration fra rapporten af Montagebureauet aps/Ulrik Jantzen

Førerløse varebiler sidst i køen

15. marts 2018
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering