Dagens udbud af kompakte SUV-modeller og minivans vokser støt og der er stadig flere på vej. Audi sysler med planer om at udvide med en Q1-model, mens GM og PSA pusler med et joint-venture projekt med henblik på udvidelse af modelprogrammet en ny serie minivans. I begge tilfælde skal bilerne efter sigende være klar til lancering i 2016.
Audi lagde ud i SUV-feltet med den store Q7 og fortsatte med Q5 og Q3. Siden har udviklingen i de mindste klassementer øjensynligt fået ledelsen i Ingolstadt til at sætte gang i et Q1-projekt. I alle tilfælde summer den internationale motorpresse af forlydender om en ny lille Q-model.
Bilen baseres angiveligt på VW Polo-platformen og udstyres med motorer fra Audi A1-serien, men det anses for tvivlsomt, at den nye SUV-mini også kommer med 4-hjulstræk. Derimod kan der i 2018 ventes en plug-in hybrid udgave med en elektromotor og en benzinmotor på 1,2 liter.
Mercedes-Benz SUV-mini
Serieproducerede SUV- og MPV-modeller florerer som aldrig før. I flæng kan nævnes Peugeot 2008, Opel Mokka, BMW X1, Dacia Sandero Stepway, Fiat Panda Trekking, Mini Countryman og Paceman, Renault Captur, Skoda Yeti og VW Tiguan samt koncepter som Scenic Xmod, Citroën C3 Aircross og VW Taigun – foruden en stribe tilsvarende modeller fra japanske og koreanske producenter.
Tilsammen er det et udtryk for intens konkurrence og stigende efterspørgsel på mindre biler med ydelse, fleksibilitet og udstyr som i større – og dyrere – modeller.
Ligeledes er Mercedes-Benz i Stuttgart opmærksom på udviklingen, da der efter sigende arbejdes med udvikling af en lille SUV-model til lancering i 2018.
GM og PSA SUV-planer
Opel og PSA har besluttet sammen at fortsætte udviklingen og produktionen af SUV-minier baseret på en PSA-platform og færdigudviklet hos Opel i Rüsselsheim. Fællesprojektet skal bl.a. føre til udvikling af efterfølgeren til den nuværende Citroën C3. PSA’s rolle bliver foruden levering af chassisplatformen også levering af motorer til det nye joint-venture.
Bilerne skal angiveligt produceres på Opels spanske fabrik i Zaragoza, som i dag producerer Opel-modellerne Meriva, Corsa og Mokka. PSA får i dag produceret Citroën C3-modellen i Slovakiet.
Til gengæld kommer samarbejdet øjensynligt til at medføre, at PSA kommer fremover skal stå for produktionen af afløseren for den nuværende Opel Zafira, der hidtil har været produceret på Opel-fabrikken i Bochum. Eftersom denne lukkes skal Zafira-produktionen placeres et andet sted, og det blive måske på PSA’s Sochaux-fabrik i Frankrig.