Flere kommuner satser på brint | Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 12 august 2022
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Flere kommuner satser på brint

Vejle og Aalborg følger i hælene på København og investerer i brintbiler til daglig drift i kommunen.

af Esben Skrumsager
12. december 2014
i Nyheder, Trafikpolitik

Brint er lige nu et af de primære bud på fremtidens energikilder til biler. Det er de fleste eksperter og bilfabrikanter enige om. Fordelene ved brint er, at det ikke forurener uden at gå på kompromis med konventionel mobilitet og komfort. Københavns Kommune kører allerede i brintbiler, og nu kommer Vejle og Aalborg også med på vognen.

Hyundai har som den eneste producent udelukkende fokuseret på brint-teknologi som alternativ drivkraft. Det foreløbige resultat er den brint-drevne Hyundai ix35, der kom på markedet sidste år, og som er den første serieproducerede brintbil nogensinde. Den sydkoreanske bilfabrikant er overbevist om, at brint er vejen frem, og ser man på de lanceringer, som konkurrerende mærker kommer med i løbet af 2015, ser det ud til, at Hyundai har haft en god pointe fra starten.

Brintbiler er svaret på den grønne omstilling i Vejle

I Vejle Kommune har man netop investeret i tre brintdrevne Hyundai ix35 til den daglige drift. Dels fordi de har større rækkevidde end de fleste elbiler – de kan køre op til 594 km på en tankfuld – og dels fordi, det kun tager 3-5 minutter at fylde tanken op, ligesom i en normal benzin- eller dieselbil. Boris Schønfeldt, klimakoordinator i Vejle Kommune siger:

– Vi ønsker at understøtte den grønne omstilling, og derfor indfører vi nu tre brintbiler i den daglige drift, som vi kan inspireres af. På sigt kræver en omstilling til grøn energi for hele transporten i den offentlige sektor dog et langt sejt træk, men lidt har også ret.

Læs også: Varebilssalget viser vejen

Læs også: Verden var ikke klar til Vito E-Cell

I Aalborg Kommune har man valgt samme løsning i forhold til udfordringerne med nye, vedvarende energi- og transportløsninger. Også her er valget faldet på den brint-drevne Hyundai ix35.

Udbygning af infrastruktur på vej

Den store brintbil har med sine begrænsede salgstal ikke ligefrem revolutioneret det danske bilmarked, men hos Hyundai glæder man sig naturligvis over den positive udvikling. Samtidig med en let øget interesse – særligt fra de offentlige – bliver der arbejdet målrettet på at udbygge infrastruktur af brintstationer herhjemme fra de nuværende tre til i alt ni.

I dag findes der stationer i Holstebro, Vejle og Sydhavnen i København, og planen er, at der i løbet af 2015 skal etableres brinstationer i Aarhus, Aalborg, Herning, Odense, Esbjerg og det centrale København forklarer pressechef for Hyundai Danmark, Annegrethe Skovby.

– Der er flere aftaler på plads om levering af Hyundai ix35 brintbiler til næste år. Og med de gode erfaringer, vi har fra Københavns Kommune, og den udbygning af brintstationer, der er planlagt, er jeg overbevist om, at vi kun lige har set toppen af isbjerget.

Læs også: Toyota lancerer brintbil

Læs mere om Hyundai ix35 her.

Tags: brintBrintbilHyundaiHyundai ix35
Tidligere Artikel

Trecylindret motor med 180 heste

Næste Artikel

12.000 varebiler skal have vognmandstilladelse

Næste Artikel
Godskørsel for fremmed regning skævvrider konkurrencen, når det foregår i varebiler uden regler og køre-hviletidsbestemmelser

12.000 varebiler skal have vognmandstilladelse

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Hyundai ix35 er verdens første serieproducerede brintbil. Københavns kommune har allerede 15, og nu følger flere kommuner efter.

Flere kommuner satser på brint

12. december 2014
Peugeot-e-Jumpy

Guide: Alle elektriske varebiler i Danmark

24. november 2020
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017

Kort nyt

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering