Flere §77-razziaer | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 27 januar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Flere §77-razziaer

1333 biler fik kontrolleret dæk og 20-25 pct. kørte stadig på vinterdæk

af Morten Dam
13. september 2013
i Nyheder, Trafikpolitik

Hvis dækkene på din varebil ser ud som på billedet herover, er du ikke kun på gale, men også farligt glatte veje.
I de seneste dage har politiet vinket hundreder af bilisterind til siden i forbindelse med paragraf 77-kontroller og dækraziaer. Og det fortsætter i disse dage med kontrolaktioner med fokus på bilister, som snakker i håndholdt mobltelefon eller kører uden S-sele – eller måske gør begge dele samtidigt. Men der holdes fortsat godt øje med bilernes dæk.
Ved de nys overståede paragraf 77-kontroller og dækrazziaer på Sjælland og i Jylland blev 1.333 bilster og deres køretøjer kontrolleret af politiet og repræsentanter for Rådet for Større Dæksikkerhed, som er sammensat af Rigspolitiet, FDM, Teknologisk Institut, Dækimportørforeningen, Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk samt Dæk Specialisternes Landsforening.
Kontrolaktioner af den art foregår ved at politiet vinker bilisterne ind til kontrol af kørekort og køretøjets tilstand efterfulgt af en frivillig inspektion af dækkenes karkasse og slidbane samt en kontrol af mønsterdybde og dæktryk.

Fire store kontrolaktioner

Vi fulgte en af de ialt fire fire timer lange kontrolaktioner. Den fandt sted ved Risø på Frederiksborgvej i Roskilde. Sideløbende med denne gennemførtes en tilsvarende aktion på Lindenborgvej på den anden side af Roskilde. Efter at have kontrolleret 305 biler ved Risø var der skrevet ni politirapporter for manglende kørekort, sikkerhedssele, fartoverskridelse og kørsel med for stor trailer.
– Overordnet viste kontrollen en pæn mønsterdybde i dækkene på de kontrollerede biler, men bilisternes viden om og forhold til dækkene på deres biler lader generelt noget tilbage at ønske. For 60-70 pct. af de adspurgte bilister, var det mere end en måned siden, at de senest fik kontrolleret dæktryk på bilen, og 22 pct. havde stadig vinterdæk monteret på bilen, fastslår Volker Nitz, Dækimportørforeningen og Rådet for Større Dæksikkerhed. Dækrazziaerne afslører gang på gang, at bilisterne – høj som lav – glemmer, at der skal være luft i dækkene for at disse kan udføre den opgave, de er bestemt for. Vel at mærke korrekt lufttryk!
Et eksempel: Ved en tidligere dækkontrol fik en lokal TV-stations OB-vogn med ekstramonteret teleskopantenne målt lufttrykket i dækkene. Efter bogen skulle bilen som standard have et dæktryk på 4,0 bar, men med det tunge ekstraudstyr skulle det have været 5,0-5,5 bar. Ved dækkontrollen blev trykket mål til 2,2 bar! I en kraftig, dobbelt undvigemanøvre ville chaufføren have været chanceløs.

Fik bøde for blankslidte dæk

I Nordsjælland blev der kontrolleret 297 biler, hvoraf de 21 pct. kørte på vinterdæk og på Vestegnen havde 19 pct. af de 306 kontrollerede biler stadig vinterdækkene på fra den seneste vinterperiode. I Sønderjylland blev 428 bilister vinket ind til siden, og otte måtte afinde sig med, at der på grund af ulovlige dæk blev skrevet politirapport.
Én af rapporterne var på en 4-hjulstrækker, som havde to fordæk med en mønsterdybde på 9 mm og to blankslidte bagdæk med en mønsterdybde på 1,1 mm. Han forklarede at han lige havde fået udskiftet fordækkene, men endnu ikke havde fået leveret de dæk, som var bestilt til bagakslen. Med bagdækkenes slitage in mente afviste politiet at godtage den forklaring, hvorefter bilisten accepterede et bødeforlæg for de blankslidte bagdæk, omend han løftede stemningen ved et frimodigt forsøg få at ordensmagten til at acceptere en gennemsnitlig mønsterdybde for de to nye og to nedslidte dæk, men det blev dog afvist.

Politisk observering fra sidelinien

Ved kontrollen i Sønderjylland var kun 14,3 af de undersøgte biler monteret med vinterdæk, og det havde det lokale politi en forklaring på. Alle i grænselandet shopper jævnligt på den tyske side af grænsen, men sørger for at have bilens dæk i orden, fordi det er dyrt at sjuske med den slags i Tyskland.
Formanden for Folketingets Retsudvalg, Karina Lorentzen Dehnhardt, SF, fulgte kontrolaktionen i Sønderjylland, og hun finder det fornuftigt ad lovens vej at sikre, at der køres med vinterdæk på bilerne om vinteren. Hun vil derfor se nærmere på lovgivningen:
– Det er vigtigt, at have ordentlige dæk på, siger Karina Lorentzen, og hun tilføjer, at hun står uforstående over for forsikringsselskabernes mangel på interesse for emnet og initiativ til at få gjort noget ved det.
– Som forsikringskunde og som en der søger for at have vinterdæk på bilen, synes jeg selvfølgelig, at det er irriterende at betale for dem, som ikke kan finde ud af det – og kører galt, tilføjer Karina Lorentzen. 

Nogle fik nye dæk ”foræret“

Mens ulovlige dæk ved den sønderjyske kontrolaktion blev præmieret med et bødeforlæg, fik flere sjællandske bilister med nedslidte dæk indirekte ”foræret“, hvad der for mange biler svarer til et sæt nye dæk, da bilisterne i stedet for et bødeforlæg på 2.000 kr. blev sendt videre med en venlig, men bestemt påmindelse om at få udskiftet de nedslidte dæk ved først givne lejlighed.
Om de gør det, er en anden sag, men de fik i det mindste chancen.

Tidligere Artikel

Hensynsløse bilister truer autoreddere

Næste Artikel

Renault Kangoo Z.E. nummer 10.000

Næste Artikel

Renault Kangoo Z.E. nummer 10.000

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Flere §77-razziaer

13. september 2013
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering