Man skal ikke blænde ned på motorvejen | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 22 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
FDM siger, man ikke skal blænde ned, når man møder modkørende på motorvejen

Man skal ikke blænde ned på motorvejen

FDM har udsendt en manifest-agtig pressemeddelelse, som fastslår, at man skal bruge fjernlys på motorvejen og ikke blænde ned, når man møder modkørende. Er du enig?

af Thomas André
25. januar 2017
i Baggrund, Nyheder

De fleste af os er flasket op med, at man blænder ned, når man nærmer sig modkørende for at undgå at blænde dem med sit fjernlys. Typisk når man er omkring 300 meter fra modkørende. Ellers vanker der kontant afregning i form af blinkende lygter fra modkørende.

Det er gadens lov. Eller måske snarere: motorvejens lov. Men nu har FDM udsendt en pressemeddelelse som foromtale til en artikel i næste nummer af Motor, hvor de fastslår, at man ikke skal blænde ned, når man møder modkørende på motorvejen.

Skyld i ulykker

Jurist i FDM, Dennis Lange, forklarer, at det går ud over trafiksikkerheden, hvis man ikke tilpasser lyset til farten, og at det derfor ikke er sikekrt at køre med nærlys ved motorvejshastighed på en uoplyst motorvejsstrækning.

For ‘…så passer lys og hastighed ikke sammen, og det går ud over trafiksikkerheden. Det kan i værste fald være skyld i ulykker’, skriver FDM’s medlemsmagasin Motor.

Misforstået hensyn

– Det er afgørende for trafiksikkerheden, at man som bilist kan se tilstrækkeligt langt. Det gælder ikke mindst på motorvejene, så man kan nå at reagere, når farten er høj og bremselængden større. Når mange alligevel undlader at bruge det lange lys, skyldes det enten uvidenhed eller et misforstået hensyn til andre modkørende bilister, som man ikke ønsker at blænde.

– Men det er forkert. Som udgangspunkt skal man køre med fjernlys på motorvej og kun blænde ned, hvis der er få hundrede meter op til en forankørende, siger Dennis Lange.

Øjnene på vejen

I pressemeddelelsen står der endvidere:
‘Færdselsloven siger ganske rigtigt, at man ikke må blænde andre trafikanter, og på landeveje kan det betyde, at man skal blænde ned, når man møder modkørende biler. Det problem har man imidlertid ikke på motorvejen. Holder man her øjnene på vejen, som loven siger, risikerer man ikke selv at blive blændet af bilerne i den modkørende retning.

Er du irriterende – så hold afstand

Hvor farlig det forkerte lys på bilen er, fremgår blandt andet af en rapport fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, der har analyseret 27 trafikulykker på landeveje sket om natten. I halvdelen af de ulykker, hvor føreren kørte galt i et sving, var kun nærlyset tændt, mens brug af fjernlys, der normalt lyder op til dobbelt så langt, sandsynligvis kunne have afværget ulykken.’

Særligt kritisk på motorveje

Men FDM nævner intet om at tilpasse hastigheden til forholdene, så man kan køre sikkert, hvis det skulle blive nødvendigt at blænde ned.

Trafiksikkerhed skaber falsk tryghed

– Kører man med nærlys, kan man typisk kun se 50-70 meter frem. Det bliver særligt kritisk på motorveje, hvor man med en hastighed på over 100 km/t kun har ganske få sekunder at reagere i. Når mange bilister alligevel kører både 110 og 130 km/t i mørke med nærlys, er det givetvis fordi, trafikken er en dårlig læremester. Man kan i mange år gøre noget, der reelt er farligt, uden at der sker noget, men det er altså ikke det samme som, at det ikke er farligt, siger Dennis Lange.

FDM fortolker loven

Og det giver vel en vis mening, at man skal passe sig selv og sit eget i sin vejbane på motorvejen og lade andre om at køre sikkert i deres.

Men FDM’s påstand er en tolkning af Færdselslovens paragraf 33. Her er, hvad paragraffen siger om fjernlys:

Færdselslovens § 33

Stk. 2. Fjernlys (langt lys) skal anvendes, når førerens synsvidde under hensyn til køretøjets hastighed ellers er utilstrækkelig til sikker kørsel.

Stk. 3. Fjernlys (langt lys) må ikke anvendes:

1) på strækning, hvor vejen er tilstrækkeligt oplyst,

2) ved møde med andet køretøj i sådan afstand fra dette, at føreren kan blændes,

Hvad gør du?

Altomvarebiler.dk har gennemgået en række kommentarer fra politifolk, som samstemmende siger, at man skal tilpasse lys og hastighed efter forholdene og blænde ned, når man møder modkørende. Det samme gælder for kørelærere.

Men hvad gør du? Blænder du ned på motorvejen for ikke at blænde modkørende, eller gør du som FDM siger og lader fjernlyset være tændt?Men hvad er rigtigt? Er vi for sarte, når vi blinker med lygterne for at få modkørende til at blænde ned? Skriv din kommentar i kommentarfeltet under artiklen eller på Altomvarebiler.dk’s Facebookside

 

 

Tags: Blænde nedFjernlysTrafiksikkerhed
Tidligere Artikel

Arnolds grønne G-Klasse sparker røv

Næste Artikel

Mini-Fiat overvinder verdens hårdeste rally

Næste Artikel
Selvom man er lille, kan man godt være hård! Fiat PanDakar gennemførte Dakar, selvom den var relativt let ombygget.

Mini-Fiat overvinder verdens hårdeste rally

Kommentarer 5

  1. Stenn-Ove Lund says:
    6 år siden

    Blænder ned !! Helt klart. Lys på biler i dag er meget bedre end det lys der var p biler da loven blev lavet, så der er kun et at gøre nemlig at tilpasse sig.

    Svar
  2. Steen Hansen says:
    4 år siden

    Den altoverskyggende regel man som noget af det første bliver præsenteret for, når man tager kørekort er, vis hensyn, så siger resten vel egentligt sig selv?
    Når FDM råder til at fortsætte med høj hastighed,
    tilmed i mørke,kan jeg kun undre mig. Det er nemlig alment kendt, at farten dræber. De har selv kørt mange kampagner, bl.a med bremselængde hvor man har forklaret at bare nogle få meter kortere, kan redde liv!! Hvad med dem som bliver blændet? De kan jo ikke bare klodse bremsen og fortsætter reelt uden at kunne se tydeligt fremad, hvor sikkert er det, helt ærligt!

    Svar
  3. kengel says:
    4 år siden

    Man skulle tro, at det er politikere, der sidder i FDM, for de kender heller ikke til virkeligheden.

    Svar
  4. Lars Kjeldergaard says:
    4 år siden

    Jeg er helt klart af den opfattelse at du skal blænde ned, og min bil gør det af sig selv .
    Det ville godt nok være en lang fra Nordjylland til København i mørke, hvis alle biler blænder en 👎

    Svar
  5. Frits S Kristensen says:
    4 år siden

    Hvor farlig det forkerte lys på bilen er, fremgår blandt andet af en rapport fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, der har analyseret 27 trafikulykker på landeveje sket om natten. I halvdelen af de ulykker, hvor føreren kørte galt i et sving, var kun nærlyset tændt, mens brug af fjernlys, der normalt lyder op til dobbelt så langt, sandsynligvis kunne have afværget ulykken.’

    Læg mærke til hvad der står ! Undersøgelsen man henviser til handler om ulykker på LANDEVEJE og i SVING. Landeveje er ikke motorveje og sving på motorveje er laaaaaange og bløde. SÅ LA DA VÆR
    Vis hensyn og blænd ned

    Svar

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
FDM siger, man ikke skal blænde ned, når man møder modkørende på motorvejen

Man skal ikke blænde ned på motorvejen

25. januar 2017
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering