Volkswagen har fyret Audi-chef Rupert Stadler, efter han i juni blev anholdt på mistanken om, at han var involveret i dieselskandalen, hvor koncernens snød med udledningen af parikler og CO2 fra sine dieselmotorer.
Men det er ikke selve dieselskandalen, Stadler har forbrudt sig i. Det er i hvert fald ikke det, han er anklaget for.
Firmaets mand
Snydesoftwaren blev opfundet helt tilbage i 1999, to år efter han var trådt ind i VW’s bestyrelse. Den blev først brugt i VW’s dieselmotorer flere år senere, men officielt er der ikke noget, der tyder på, at Stadler har været aktiv i selve svindlen.
Meget tyder på, at Stadler har været en rigtig firmaets mand, der i løbet af den tyske anklagemyndigheds efterforskning, siden skandalen blev offentligt kendt i 2015 har forsøgt at skjule beviser for efterforskningen.
Vil destruere beviser
Stadler sidder stadig varetægtsfængslet, fordi anklagemyndigheden mener, der er begrundet frygt for, at han vil både skjule eller destruere flere beviser samt påvirke vidner og andre medvirkende i skandalen.
Og det er dommeren åbenbart enig i. Selv om Stadlers forsvarere gør opmærksom på, at man er uskyldig, indtil det modsatte er bevist, har det ikke skaffet Audi-chefen en åben dør til friheden.
Afløser fra BMW
Volkswagens ledelse har næppe heller forventet, at Stadler vender tilbage til sit gamle skrivebord. Allerede i juli headhuntede man motor-eksperten Markus Duesmann fra BMW.
Det lugtede i mistænkelig grad af, at han skulle overtage og videreføre Stadlers arbejde med mere effektive motorer og elbiler til det tyske luksusmærke.
Kan ikke arbejde fra fængslet
I en pressemeddelelse takker VW-toppen deres afgående kollega for 11 års godt arbejde med blomstrende salgstal, der er næsten fordoblet i hans embedsperiode.
Også her anfører man, at man er uskyldig, indtil det modsatte er bevist, men at man er nået til enighed om, at Rupert Stadler ikke kan passe sit arbejde for Audi fra sin fængselscelle, samt at han vil koncentrere sig og sit forsvar.