Firmabilister laver flest skader | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
tirsdag. 2 marts 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Firmabilister laver flest skader

Mange slækker på ansvarsbevidstheden og giver den ekstra gas, når de kører i firmaets bil - gør du også det?

af Morten Dam
26. maj 2014
i Baggrund, Nyheder, Trafikpolitik

Når ansatte kører i firmaets bil, er de mere skødesløse og laver flere skader end kollegaen, der kører i egen bil. Det fremgår af en britisk undersøgelse og analyse af baggrunden for parkeringsskader og mindre skader på biler anvendt i arbejdstiden.
Undersøgelsen er gennemført af instituttet IAM; Institute of Advanced Motorists, og det viste sig, at firmabilerne tegnede sig for henved to tredjedele af de parkeringsskader og andre mindre skrammer, der var registreret.
IAM har beregnet, at risikoen, for at en ansat laver skade på firmaets bil, er 25 procent større, end når den pågældende kører i egen bil.

Gi’r den gas i firmabilen

Ifølge IAM indrømmede 17 procent af de adspurgte firmabilister, at de er mere tilbøjelige til at give den gas i firmaets bil end ved kørsel i egen bil, mens kun 11 procent giver den gas, når de kører privat. 31 procent fastholdt, at de aldrig kører for stærkt.
For flådeejere gav undersøgelsen et andet interessant indblik i holdningen til kørsel i firmaets tjeneste og bil. De ansatte lægger større vægt på brændstoføkonomisk kørsel, når de kører i egen bil, end hvis de er bag rattet i firmabilen. 73 procent gør mere ud af at køre økonomisk i egen bil, mens kun 60 procent tager hensyn brændstoføkonomien, når de sidder i firmaets bil. De øvrige tænker med andre ord ikke på driftsøkonomien.

Glemmer kontrol af dæktryk

Undersøgelsen gik også firmabilisterne på klingen om holdningen til bilernes vedligeholdelse. Mellem 54 og 61 procent af bilisterne i egen bil angav, at de jævnligt kontrollerer lufttrykket i dækkene på egen bil; for lavt tryk har væsentlig indflydelse på brændstoføkonomien, mens for højt lufttryk har indflydelse på dækkets dynamiske egenskaber såvel som på dets levetid.
Kun 20-25 procent af bilisterne i firmaets bil ofrer dæktrykket opmærksomhed.

Lader bilen passe sig selv

Bilister som som sjældent – eller slet ikke – kontrollerer et køretøjs tilstand, gav forskellige begrundelser for den manglende opmærksomhed og regelmæssig kontrol.
Nogle forlader sig udelukkende på bilens indbyggede varslingssystemer, andre på at eventuelle problemer afsløres i forbindelse med årlige serviceeftersyn.
Omkring en tredjedel af alle dødsulykker og ulykker med alvorligt kvæstede bilister og passagerer på det britiske vejnet, sker i forbindelse med pendlerkørsel mellem hjem og arbejdsplads eller i forbindelse med jobbet.
Dét får dog ikke af den grund bilisterne til at være mere opmærksomme på bilernes tilstand – uanset om de kører i firmaets eller egen bil.

Grund til bekymring

Foruden de menneskelige omkostninger, som dårlige kørevaner og manglende opmærksomhed på og omhu med bilerne vedligeholdelse kan få, har disse forhold også betydning for driftsomkostninger, brændstofforbrug, forsikringsforhold og gensalgsværdi.
Resultatet af undersøgelsen fik IAM’s administrerende direktør Simon Best til bemærke, ”at det giver anledning til bekymring, at der er så stor forskel på ansvarsbevidstheden ved kørsel i henholdsvis firmaets bil og i privatbilen“.
Han ser sine ansatte og ikke bilerne som en virksomheds største aktiv og mener, at undersøgelsen giver grundlag for at opfordre virksomheder til at satse på skærpelse af de ansattes færdigheder, opmærksomhed og ansvarsbevidsthed. Både i forhold til fartgrænser, køresikkerhed, brændstoføkonomi og vedligeholdelse.
Kører du også mere friskt og ubekymret i firmabilen end i din egen?

Tidligere Artikel

Pick-uppen over alle pick-upper

Næste Artikel

Skoda Yeti bliver Extreme

Næste Artikel
Til november kommer den nye Yeti til Danmark. Den skal sammen med Kodiaq være en af grundstenene i Skodas varebils-program

Skoda Yeti bliver Extreme

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Firmabilister laver flest skader

26. maj 2014
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Et varerum isoleret med produktet Aluthermo Quattro

Skab luftforandring i varerummet

24. januar 2018

Kort nyt

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering