Når ansatte kører i firmaets bil, er de mere skødesløse og laver flere skader end kollegaen, der kører i egen bil. Det fremgår af en britisk undersøgelse og analyse af baggrunden for parkeringsskader og mindre skader på biler anvendt i arbejdstiden.
Undersøgelsen er gennemført af instituttet IAM; Institute of Advanced Motorists, og det viste sig, at firmabilerne tegnede sig for henved to tredjedele af de parkeringsskader og andre mindre skrammer, der var registreret.
IAM har beregnet, at risikoen, for at en ansat laver skade på firmaets bil, er 25 procent større, end når den pågældende kører i egen bil.
Gi’r den gas i firmabilen
Ifølge IAM indrømmede 17 procent af de adspurgte firmabilister, at de er mere tilbøjelige til at give den gas i firmaets bil end ved kørsel i egen bil, mens kun 11 procent giver den gas, når de kører privat. 31 procent fastholdt, at de aldrig kører for stærkt.
For flådeejere gav undersøgelsen et andet interessant indblik i holdningen til kørsel i firmaets tjeneste og bil. De ansatte lægger større vægt på brændstoføkonomisk kørsel, når de kører i egen bil, end hvis de er bag rattet i firmabilen. 73 procent gør mere ud af at køre økonomisk i egen bil, mens kun 60 procent tager hensyn brændstoføkonomien, når de sidder i firmaets bil. De øvrige tænker med andre ord ikke på driftsøkonomien.
Glemmer kontrol af dæktryk
Undersøgelsen gik også firmabilisterne på klingen om holdningen til bilernes vedligeholdelse. Mellem 54 og 61 procent af bilisterne i egen bil angav, at de jævnligt kontrollerer lufttrykket i dækkene på egen bil; for lavt tryk har væsentlig indflydelse på brændstoføkonomien, mens for højt lufttryk har indflydelse på dækkets dynamiske egenskaber såvel som på dets levetid.
Kun 20-25 procent af bilisterne i firmaets bil ofrer dæktrykket opmærksomhed.
Lader bilen passe sig selv
Bilister som som sjældent – eller slet ikke – kontrollerer et køretøjs tilstand, gav forskellige begrundelser for den manglende opmærksomhed og regelmæssig kontrol.
Nogle forlader sig udelukkende på bilens indbyggede varslingssystemer, andre på at eventuelle problemer afsløres i forbindelse med årlige serviceeftersyn.
Omkring en tredjedel af alle dødsulykker og ulykker med alvorligt kvæstede bilister og passagerer på det britiske vejnet, sker i forbindelse med pendlerkørsel mellem hjem og arbejdsplads eller i forbindelse med jobbet.
Dét får dog ikke af den grund bilisterne til at være mere opmærksomme på bilernes tilstand – uanset om de kører i firmaets eller egen bil.
Grund til bekymring
Foruden de menneskelige omkostninger, som dårlige kørevaner og manglende opmærksomhed på og omhu med bilerne vedligeholdelse kan få, har disse forhold også betydning for driftsomkostninger, brændstofforbrug, forsikringsforhold og gensalgsværdi.
Resultatet af undersøgelsen fik IAM’s administrerende direktør Simon Best til bemærke, ”at det giver anledning til bekymring, at der er så stor forskel på ansvarsbevidstheden ved kørsel i henholdsvis firmaets bil og i privatbilen“.
Han ser sine ansatte og ikke bilerne som en virksomheds største aktiv og mener, at undersøgelsen giver grundlag for at opfordre virksomheder til at satse på skærpelse af de ansattes færdigheder, opmærksomhed og ansvarsbevidsthed. Både i forhold til fartgrænser, køresikkerhed, brændstoføkonomi og vedligeholdelse.
Kører du også mere friskt og ubekymret i firmabilen end i din egen?