Fiat indfører multikulturelt samfund | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 12 august 2022
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Må vi præsentere: Fra venstre: Ducato, Talento, Doblo, Fiorino og Fullback. Kan du selv regne ud, hvor mange forskellige modeller, de repræsenterer på tværs af mærker?
Ducato kan ikke længere prale af den store 3.0 MultiJet-motor. Den bliver erstattet af en 2,3'er med samme effekt
Fiat Fiorino stod for præsentationens mest positive overraskelse
Mitsubishi L200
Fiat Fullback er fuldstændigt identisk med Mitsubishi L200 - også på de indre linjer
Talento er helt som forgængeren Scudo et rent indkøb fra en fransk leverandør
Renault Trafics meget velfungerende kabine fungerer lige så godt med et Fiat-logo i midten
Fiat Doblo er Fiats eneste helt hjemmebyggede varebil

Fiat indfører multikulturelt samfund

Mens minimalismen regerer hos konkurrenterne, har Fiat været på shopping og fyldt hylderne op med eksotiske varer. Men eneste overraskende nyhed kommer fra lille Fiorino

af Thomas André
20. oktober 2017
i Nyheder

Altomvarebiler.dk i Torino:

Fiats varebils-mekanikere får travlt på skolebænken i fremtiden. Ud over Fiats egne samarbejder med PSA-gruppen på Fiorino og Ducato skal de til at læres op på to helt nye mærker, når Fiat Talento og Fiat Fullback kommer på markedet.

Seks dieselmotorer fra tre forskellige producenter strækker modelprogrammet sig over – plus diverse effekttrin. Og så har vi endda ikke medregnet gas- og benzinmotorer.
Fiat selv har 1,3-, 1,6-, 2,0- og 2,3-liters dieselmotorer med i line up’et. Fra Renault, som leverer Talento, kommer fire varianter af 1.6 dCi-motoren med en enkelt eller to turboer, mens det japanske islæt kommer fra Mitsubishi, der leverer Fiat Fullback i form L200 med 2,4-liters turbodiesel.

Efteruddannelse

Det må trods alt være en trøst for de hårdt prøvede Fiat-mekanikere, at det er slut med Peugeot-motorer. Den sidste forsvinder med Scudo, som Fiat købte af PSA-gruppen. Fiorino og Ducato kører udelukkende med Fiats egenproduktioner.

Og så har vi endda slet ikke talt med underviserne henne i pladeafdelingen. For slet ikke at tale med erhvervssælgerne.
De skal op til sensommerens præsentationer efteruddannes på Fiat Talento og Fiat Fullback.
I den anden ende af båndet ruller udgår Fiat Scudo og Ducato med 3,0 turbodiesel, som afløses af en ny 180-hestes version af 2,3’eren. Men der er vist alligevel lektier nok at tage fat på i sommerferien.

Fransk hyldevare

Fiat har selvfølgelig haft lidt tid til at vænne sig til tanken, men det ser unægteligt en kende rodet ud, når man lader blikket glide hen over billedet af det samlede Fiat Professional lineup.

Fiat Scudo var den eneste varebil, Fiat ikke havde en finger med i spillet på, og da Toyota købte sig ind i den PSA-producerede hyldevare, blev det alligevel for meget for italienerne, der i stedet valgte at gå til konkurrenten fra Renault og købe en Trafic som afløser. På italiensk er den som bekendt blevet til en Talento.

Kæmpen går på pension

Pickup-markedet er mere lukrativt i andre dele af verden, og da Fiat aldrig introducerede Strada i Danmark, er her tale om en decideret premiere, idet Fullback bliver Fiats første pickup i Danmark. Den er købt ind hos Mitsubishi, og der sker ikke andet med den, end at Fiat klasker et logo i rattet og på kølergrillen.

Brutale Mitsubishi L200

I den tunge ende af programmet har Ducato effektiviseret med en ny udgave af den eksisterende 2,3-liters diesel, der får 180 hk som afløser for den mægtige 3.0 MultiJet. Den udleder for meget CO2 til, at det kan forsvares i det store regnskab, så der var ingen vej udenom, og der sker vist heller ikke noget ved at tage en enkelt af de mange motorkonstruktioner ud af det store regnskab. – Når de nu ikke vil bruge motorerne fra samarbejdspartneren PSA, der kører med 2.2 HDI-motorer.

Overraskelse fra Fiorino

I det smidige bybilsprogram fortsætter Fiorino, der er identisk med Peugeot Bipper og Citroën Nemo. Også den kørte vi en lille tur i under den noget omfattende præsentation i det norditalienske, og det var faktisk den eneste køreoplevelse, der bød på en decideret overraskelse.

Et let Facelift i forbindelse med Euro6-motorernes introduktion gemmer på en markant støjreduktion i kabinen, så man nu bliver nødt til at rulle vinduerne ned for at opleve storbyens larm.

Doblo alene hjemme

Med den gennemgribende fornyelse af hele modelprogrammet står Opel Doblo nu alene tilbage som ren hjemmebyg. Men helt alene står den nu ikke. Opel køber fortsat Doblo og sælger den som Combo i alle dens længder, højder og opbygninger.

Proace er Toyotas nye guldgås

Ja, man skal i sandhed holde tungen lige i munden, når man forsøger at danne sig et overblik over Europas varebiler. Men i det store billede giver det mening. Fiat har selvfølgelig ikke droppet Scudo, fordi de er sure over, at Toyota har købt sig ind i PSA. Og de har heller ikke fravalgt at bygge deres egen pickup, fordi de har noget imod at have et unikt produkt.

TCO-kulturen

Alle tiltag på det professionelle marked sker som en velovervejet vægtning af økonomien. Hvor personbilsmarkedet handler om følelser, styres varebiler først, sidst og midt imellem af de samlede udgifter til bilen i dens levetid. TCO – Total Cost of Ownership – er Gud. Og ingen bliver fornærmet over, at japanere køber sig ind, eller gamle venner handler et andet sted for at spare en Euro eller to.

Erhvervskunder lever i TCO-kulturen. Så betyder det mindre, at indkøberne skal bruge et par timer mere på at få styr på et komplet varebilsprogram.

Tags: DucatoFiat pickupFiat TalentoFiorino
Tidligere Artikel

VW-varebiler sælger bedre på trods af Dieselgate

Næste Artikel

Ny Defender kan blive AMG-konkurrent

Næste Artikel
Vil en fremtidig Defender være mere rettet mod gaden. Vi ved det ikke endnu.

Ny Defender kan blive AMG-konkurrent

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Må vi præsentere: Fra venstre: Ducato, Talento, Doblo, Fiorino og Fullback. Kan du selv regne ud, hvor mange forskellige modeller, de repræsenterer på tværs af mærker?

Fiat indfører multikulturelt samfund

20. oktober 2017
Peugeot-e-Jumpy

Guide: Alle elektriske varebiler i Danmark

24. november 2020
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017

Kort nyt

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering