Fiat trækker tiden med lidt opdateringer og småfiflerier ved skrivebordet. Småt med nyheder, godt med hestekræfter og halvanden garanti trækker ikke rigtigt husarerne af huse. Men et nærmere kig fra den rigtige vinkel kunne nok hjælpe lidt.
Om man skal starte i den ene eller den anden ende er et spørgsmål om temperament.
Bagfra er den stadig en af klassens bedste, men så er det spørgsmålet, hvilken kasket, man har på.
På skrivebordet
Økonomichefen med stram kasket vil have Fiat Scudo på skrivebordet. Når han har læst om brændstoføkonomien, den nyligt udvidede garanti på tre år eller 150.000 km og haft en snak med den lokale Scudo leasing-pusher, skulle han være klar til at bestille. Han kan eventuelt lige bevæge sig om bagved bilen for ved selvsyn at konstatere, at rutine absolut ikke fornægter sig. En kvadratisk bagdel med døre, der åbner bredt ud til kanterne for bedst mulig adgang giver også den bedste adgang og dermed færrest ridser i pakkerne.
Skuffet lærling
Lærlingen med omvendt kasket vil sikkert rode lidt med teknikken og udstyret. Men hvis han forventer Fiats smarte TomTom-stik navigation og WebFleet flådestyring, så bliver han slemt skuffet. For det er her ikke, og det kommer heller ikke.
Fiat varebiler gearet til flådestyring
Ny Opel Vivaro og Renault Trafic udfordrer Ford Transit
Og hvorfor gør det så ikke det, når de nu laver sådan et ’facelift’? Vi tør godt våge det ene øje og påstå, at det er på vej i den næste Ducato og en lidt fjernere ny generation af Scudo. Vi gætter desuden på, at den bliver varslet til næste år og realiseret i 2016.
Same same
Bilkritikeren med kasketten skubbet godt om i nakken kan lure lidt på Fiat Scudo i sin helhed og konstatere, at fronten ser tilforladelig ud om end 15 år gammel ud, og at den klodsede kasse, der er hægtet på, nok skulle have lidt striber og falser for at komme til at hænge sammen med den forreste tredjedel – sådan rent visuelt i hvert fald.
Lyden af en komfortvæg
Og så kan brugeren ellers smide kasketten på passagersædet, dreje nøglen og tænde op under de 165 hestekræfter, der er upassende veloplagte i så kedelig en varebil. Men det er den kasketløse bruger ligeglad med. ESP, aircondition, fartpilot, komfortskillevæg og rat-betjent radio, Bluetooth, regnsensor, tågeforlygter og en Webasto tilskudsvarmer er alt sammen gjort af det stof, der forsøder arbejdslivet i kampagnemodellen Scudo Professional Plus.
Ny Citroën Jumper får – næsten – nyt interiør
Særligt den filtklædte ‘komfortskillevæg’ er godt nyt for dem, der ikke kører rundt med bløde pakker I kassen. Smeden og tømreren med masser af skruer og powertools vil sætte pris på støjdæmpningen.
Og tre års sorgløs kørsel med så meget komfort- og sikkerhedsudstyr er – på papiret – ikke sådan et rynke på næsen af. Heller ikke til 183.900 kroner plus moms og levering.