Hvis du sætter X ved en Fiat 500, så får du en 4250 mm lang, 1800 mm bred og 1600 mm høj 5-dørs bil med 4-hjulstræk, som slår til, når der er brug for det, men du kan også nøjes med en forhjulstrukket udgave og eventuelt med Fiats Traction Plus-system.
Benzin eller diesel
Vil du tanke ved benzinstandere, vælger du den med en 1,6-liter 110 hk E-TorQ-motor eller en Turbo MultiAir II-motor på 1,4 liter og en ydelse på enten 140 eler 170 hk.
Skal du have noget med olie i tanken, tager du den med en Multijet II-liter motor på 1,3, 1,6 eller 2,0 liter med ydelser på henholdsvis 95, 120 eller 140 hk.
Ni geartrin og dobbeltkobling
Samtidigt udstyres de benzindrevne 500X-varianter med Fiats nye 9-trins automatgear ligesom det bliver muligt at få den nye 500X med dobbeltkoblet gearkasse.
Ganske vist er den nye modelvarant endnu ikke dukket op hos forhandlerne herhjemme, men den kommer i starten af 2015, så det giver tid til overvejelser.
Fiat 500X er blandt verdenspremiererne ved det internationale motorshow i Paris og præsenterer sig med en tydelig afsmitning fra Fiat 500-seriens velkendte designsprog, men er samtidigt også noget for sig selv – en SUV-betonet crossover.
Af italiensk-amerikansk byrd
Det gælder både med hensyn til rummelighed og dens tekniske islæt al den stund bilen i et vist omfang deler komponenter med den amerikanske Jeep Renegade omend de to er vidt forskelligt profileret.
I en 4-hjulstrukket version med dieselmtoor og manuelt 6-trins gear er mekanikken pakket ind i et 500X-karrosseri med mere kompakte og afrundede former end den kantede amerikanske fætter kendes på.
Tre køreprogrammer –
Udstyresmæssigt kommer den nye crossover angiveligt ikke til at mangle noget, da den eksempelvis udstyres med en såkaldt Drive Mode Selector, som påvirker motor, gearkasse, styretøj og bremser – og som afhængigt af kørestilr og vejrforhold giver valg mellem tre kørselsmønstre.
Fra ”Auto“ med optimeret komfort og minimeret CO2-udslip til ”Sport“ med optimal køredynamik samt ”All weather“ med tekninkken trimmet til kørsel i vanskeligt føre.
En 4-hjulstrukket 500X vil desuden være udstyret med et system, som automatisk frakobler trækket til bagakslen, dersom forhjulstræk er tilstrækkeligt og resultatet kan aflæses på brændstofforbruget.
– og eco:Drive system
500X vil desuden være udstyret med sikkerhedsudstyr efter dagens standard, det vil sige med seks airbags og elektronisk stabilitetsprogram, hvortil kommer komfortudstyr som Fiats Uconnect kommunikationssystem emd Bluetooth, touchskærm og eco:Drive-system til optimal udnyttelse af brændstoffet.