Fiat Chrysler har lavet en aftale med Mitsubishi Motors om at lave den næste L200 i fællesskab til de europæiske og latinamerikanske markeder.
Pickuppen bliver baseret på den næste generation af L200 og forventes klar til salg i løbet at 2016.
Undvigemanøvrer med 3,5-tons trailertræk
Allerede i maj måned varslede Fiat i en ny femårsplan, at en ny Fiat pickup var på vej, men først nu har de fortalt, hvor den skal komme fra. Ja, det vil sige: Hvem den skal komme fra.
Den nuværende L200 bliver bygget i Thailand, men om fabrikken der har kapacitet til begge modeller, eller om Fiats Brasilianske forbindelser skal blandes ind i projektet, vil de endnu ikke ud med.
Det går strygende
Fiat får i dag bygget den lille forhjulstrukne pickup, Strada, på en fabrik i Brasilien, men den er aldrig rigtigt blevet noget hit i Europa. Markedet er ganske enkelt ikke til det. Enkelte eksemplarer kører rundt i Sverige og på støvede landeveje i det sydligste Europa, men det er salgsvolumen i Sydamerika, der gør den til Fiats største salgssucces med et samlet salg på 134.000 enheder sidste år.
I Europa er det stadig Ducato, der trækker læsset.
VW Transporter som treakslet lastbil
Den nye mellemklasse pickup skal være med til at udvide Fiats modelprogram og igen gøre den europæiske bilproducent til en overskudsforretning.
Herhjemme går det strygende for Fiat Professional, som er den officielle betegnelse for Fiats varebiler, mens det halter lidt mere i afdelingen for hvide nummerplader.
Ti år forsinket
Fiats øverste chef, Sergio Marchionne, der i kraft af italienernes store amerikanske eventyr nu også er det får Chrysler, lovede allerede tilbage i 2006 en ny mellemklasse pickup i programmet. Den skulle komme i 2008 og bygges i fællesskab med indiske Tata Motors, men Fiat besluttede sig for ikke at bygge en Fiat-version af den.
Nu kommer der så en anden joint venture-pickup i form af Mitsubishis L200.
Det bliver så i 2016. Ti år senere.
Mitsubishi leverer i forvejen SUV’er til Peugeot og Citroën.