Efter en uskyldig aprilsnar på ”facebook“ med et hvepsefarvet TinyCab500-taxaselskab baseret på 500-modellen og med plads til 1,1 passagerer er Fiat anderledes seriøs, når det gælder Trekking – altså Fiat 500L Trekking, som er en helt anderledes model. Det er på billederne den metalgrønne ting på hjul!
Bilen var blandt premierenyhederne ved forårets internationale motorshow i Genève side om side med en tilsvarende Trekking-version af Fiat Panda. Mens den sidstnævnte i dansk optik må betragtes som et kuriosum, ligger det fast, at Fiat lancerer Trekking-udgaven af 500L i august. Og efter ombygning i Danmark tillige som varebil!
Trekking-varianten adskiller sig fra den standardudgaven af 500L ved et let off-road look, en lidt større frihøjde og Fiat’s Traction+ system ligesom det, der benyttes i den større Qubo-model.
Fiat 500L Trekking er forhjulstrukket; efter sigende kommer den med 4-hjulstræk i 2014, og det elektrohydrauliske differentialespærre i Traction+ sørger for, at bilen i glat føre og ved hastigheder op til 30 km/t optimerer trækkraften til det af forhjulene, som har mest greb i underlaget.
Trekking-versionen er baseret på Fiat’s 4-cyl. turboladede commonrail JTD-dieselmotor på 1,6 liter og en ydelse på 105 hk/290 Nm kombineret med et manuelt 6-trins gear og ESP. Normtallet for det gennemsnitlige brændstofforbrug er 4,5 l/100 km svarende til 22,2 km/l. CO2-udslippet er 117 g/km. Topfarten er 182 km/t og 0-100 km/t er opgivet til 11,3 sek.
Fiat 500L Trekking er endnu ikke prissat.