Fiat gør Opel bedre | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 16 januar 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Fiat gør Opel bedre

Kopi. Vi har prøvet Opels nye varebil, Combo, som bygges i samarbejde med Fiat og tyrkiske Tofas om en udgave af Fiat Doblò

af carsten
2. maj 2012
i Nyheder

Helt skidt er det jo ikke at få en ny varebil i stalden, som allerede inden salgsstart er kåret til Van of the Year (årets varebil) i Europa. Faktisk tilbage i 2011.

Opel Combo er på banen herhjemme som en kopi af Fiat Doblò. I stedet for at bygge en selvstændig model som erstatning for den Combo, Opel har bygget i Spanien siden 1985 – og i seneste version fra 2001.

Vi har prøvekørt den nye Combo med 1,6-liters motorer på 105 hk. Vi stillede den op sammen med forbilledet Doblò. Selv farven var den samme. Men det er jo ingen skam at låne et projekt, der er så velfungerende. Combo koster med denne motor fra knap 130.000 kroner plus moms

Slider

Motoren er støjsvag og smidig, bilen er hurtig – og køreegenskaberne er eminente. Både med og uden læs. I femte gear trækker bilen fra 45 km/t eller 1.000 omdrejninger. I sjette fra 50 km/t (med tom bil).

Sikkerheden er der også lagt vægt på. I Danmark er esp stabilitetssystem standard. Dertil abs og ebd, elektronisk bremsekraftfordeling, så bilen altid bremser optimalt. Der er airbag til både fører og passager.

Et ekstra plus er den høje lasteevne på et ton og trailervægten også tæt på et ton. Opel havde taget et meget veludstyret eksemplar hjem til vores test – med læderrat, handskerumslås samt en Sortimo indretning i varerummet. Man skal heller ikke glemme den lave læssehøjde på 545 millimeter.

God aflæggeplads

Der er endvidere masser af aflæggeplads i kabinen – også i hele kabinens bredde på en hylde over forruden, som dog kræver god administration, hvis det ikke skal blive for rodet.  Bag rattet er komforten tilfredsstillende. Kørestillingen er god – om end det ikke er direkte sportssæder, man sidder i. Det to-vejs justerbare rat er et stort plus.

For Opels forhandlere er det en vigtig bil at få på hylderne. Forgængeren var noget bedaget – baseret på en tidligere Corsa – og nu har man fået en ny på holdet, som passer perfekt neden under Vivaro og Movano. Er kunden mere til en personbilsagtig varebil, står både Corsa Van og Merivan Flexivan i næsten samme størrelse som Combo. Senest er den større Zafira Flexivan kommet til.

Mange udgaver

Som Fiat’en fås Combo i både lang, kort, lav og høj udgave. Alle biler er med 30 procent beskatning – med enten 1,3 eller 1,6 liters motorer fra Fiat.

Begge biler bygges af tyrkiske Tofas, som også samarbejder med Fiat. Iøvrigt kan man ikke som hos Fiat få bilen som 7-sædet MPV. Kun som varebil. Alle med 30 procent beskatning.

Der skal spares på biludvikling i en tid, hvor krisen ikke helt er klinget af – og joint ventures ses i øget grad i forskellige brancher. Især i bilbranchen, som har prøvet øvelsen i mange år. Rebadging hedder det.

Teknik: Opel Combo 1,6 CDTI

Motor: 4 cyl.  105 hk./start-stop
Moment: 290 Nm. v. 1.500 omdr.
Top: 164 km/t.
Acc 0-100 km/t: 13,4 sek.
Økonomisnit: 19,2 km/l.
CO2: 137 g/km.
Trailervægt m. bremser: 995 kg.
Varerum: 3,4 kubikmeter.
Totalvægt/lasteevne: 2.505/1.020 kg.
Pris: 129.901 kr. plus moms.
Pris m. udstyr: 156.029 kr. plus moms.

 
Tidligere Artikel

Varebiltest i Arktis

Næste Artikel

Ny Toyota Yaris med større skulderbredde

Næste Artikel

Ny Toyota Yaris med større skulderbredde

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Fiat gør Opel bedre

2. maj 2012
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Stadig gang i varebilsalget

20. november 2020

Citroën’s varebiler sælger som nybagte baguettes

15. oktober 2020

GODT NYT: Vild salgsfremgang for varebiler

5. oktober 2020

MAN udvider TGE 4×4-programmet op til 5,5 tons totalvægt

29. september 2020

Ny omgang motorfusk? Porsche i myndighedernes søgelys

25. august 2020
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering