Fiat Fullback er et heavy duty indkøb | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 22 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
2,9 ton gennemprøvet kvalitetspickup med plads til 900 kg på ladet og 3,1 ton på krogen. Fiat har købt fornuftigt ind
Sæderne holder godt fast om dig. Men det er også det mest kærlige ved den job-fokuserede Fullback
En rå offroader med rulle-bøjle, som dog er ekstraudstyr til weekendkrigerne
Sådan skal man udnytte pladsen med den danske ombygning. Men rummet under gulvet kunne godt bygges om til et aflåseligt våbenskab
Fiat Fullbacks kørestil er hård kost for nyreregionen, indtil der kommer læs på til at presse bladfjedrene
De gamle gearstænger er erstattet af en drejeknap til indstilling af firehjulstrækket. Men oplevelsen er stadig lige rå, så husk låg på kaffekoppen
Et højt udstyrsniveau med bl.a. fartpilot, klimaanlæg og touchskærm med bakkamera er standard. Navi koster dog ekstra

Fiat Fullback er et heavy duty indkøb

Indkøbet af en gennemtestet pickup er en genistreg fra Fiats side. Fiat Fullback fuldender det italienske erhvervsprogram

af Thomas André
8. marts 2017
i Test

Fiat Fullback er en ægte hardcore arbejds-parat pickup. Hård som granit i sin opsætning med manuelt valg mellem baghjulstræk, 4X4 og 4X4 lavgear og en stor, sej 2,4-liters diesel til at sikre fremkommeligheden.

Men Fiat har aldrig haft en i sit modelprogram. Fiat Strada har succes i det sydamerikanske, men ligefrem heavy duty pickup truck er vel så meget sagt.

Designer-designere

Så da en rigtig pickup til de europæiske kunder dukkede op på Fiats ønskeseddel, faldt valget på Mitsubishi L200.

Og aldrig har en Fiat været så langt fra at være en Fiat. Det japanske udgangspunkt er i tænkt, udviklet og bygget med diametralt modsat forudsætning af, hvad de italienske designer-designere er opdraget med.

Chrysler

For det første: Alt skal virke. Også på hjemturen. Alt skal have en funktion, og alle funktioner skal have en plads. Jo vigtigere funktion, des bedre plads.

Sådan har det ikke altid været med Fiat. Det er blevet langt bedre under den flamboyante direktør, Sergio Marchionne, der har fået sat skik på Fiat, siden han kom til koncernen som direktør i 2004. Han har oven i købet indtaget USA med overtagelsen af Chrysler.

Den må dø

Han er også benhård. Hvis en model ikke kan klare sig, må den dø. Han blev for nogle år siden spurgt af en journalist på et pressemøde, hvornår Fiat får en stor mellemklassebil på programmet igen.

– Når ham her kan vise mig et budget, hvor sådan én giver overskud, svarede han og pegede på sin økonomidirektør.
Og så var der ikke mere at sige om den sag.

Tysk luksus

Og kan det ikke svare sig at udvikle en ny pickup fra bunden, så må man ud og købe én. Det har for eksempel også Mercedes-Benz gjort med deres X-Klasse, som er en Nissan Navara, de er i gang med at tillempe til tysk luksus.

Ny Fiat pickup bliver en Mitsubishi

Helt så forfængelig er Marchionne ikke. Han købte Mitsubishi L200 fra samlebåndet og fik klasket Fiat-logoer på. Præcis som han har gjort med varebilerne fra PSA. Det handler om bundlinjen. Intet andet.

Pålidelig hest

Og derfor ligner Fullback også en fornuftig investering. En gennemprøvet, bundsolid og pålidelig arbejdshest, der kan anbringe Fiat ude omkring på de sydeuropæiske landbrug og industriområder.

Brutale Mitsubishi L200

I teknik og komfort kan den ikke måle sig med højteknologiske VW Amarok eller shitkickeren Ford Ranger; men den kan i hvert fald være et alternativ hos de italienske vinbønder, der foretrækker hjemlige produkter frem for japanske.

Komplet

Sådan en fordel har Fiats danske importør ikke. Her handler det om i langt højere grad om relationer til erhvervssælgeren, garantier og økonomi. Når Fiat så vælger en strategi med udgangspunkt i to års garanti i stedet for Mitsubishis fem – endda til en marginalt højere pris – så er man altså bagud på point fra start.

Erhvervssælgerne i landets Fiat-forretninger har dog én fordel. Med en pickup på programmet har de noget, Mitsubishi ikke har; et komplet varebilskatalog.

Tags: Fiat FullbackMercedes X-KlassepickupVW Amarok
Tidligere Artikel

Tilbagegang i varebilsalget

Næste Artikel

Storskærm til varevognstrillinger

Næste Artikel
Skærmen er placeret i god afstand fra instrumentbordet, så man kan nå knapperne uden at læne sig frem

Storskærm til varevognstrillinger

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Fiat Fullbacks kørestil er hård kost for nyreregionen, indtil der kommer læs på til at presse bladfjedrene

Fiat Fullback er et heavy duty indkøb

8. marts 2017
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering