Fiat Fullback er en ægte hardcore arbejds-parat pickup. Hård som granit i sin opsætning med manuelt valg mellem baghjulstræk, 4X4 og 4X4 lavgear og en stor, sej 2,4-liters diesel til at sikre fremkommeligheden.
Men Fiat har aldrig haft en i sit modelprogram. Fiat Strada har succes i det sydamerikanske, men ligefrem heavy duty pickup truck er vel så meget sagt.
Designer-designere
Så da en rigtig pickup til de europæiske kunder dukkede op på Fiats ønskeseddel, faldt valget på Mitsubishi L200.
Og aldrig har en Fiat været så langt fra at være en Fiat. Det japanske udgangspunkt er i tænkt, udviklet og bygget med diametralt modsat forudsætning af, hvad de italienske designer-designere er opdraget med.
Chrysler
For det første: Alt skal virke. Også på hjemturen. Alt skal have en funktion, og alle funktioner skal have en plads. Jo vigtigere funktion, des bedre plads.
Sådan har det ikke altid været med Fiat. Det er blevet langt bedre under den flamboyante direktør, Sergio Marchionne, der har fået sat skik på Fiat, siden han kom til koncernen som direktør i 2004. Han har oven i købet indtaget USA med overtagelsen af Chrysler.
Den må dø
Han er også benhård. Hvis en model ikke kan klare sig, må den dø. Han blev for nogle år siden spurgt af en journalist på et pressemøde, hvornår Fiat får en stor mellemklassebil på programmet igen.
– Når ham her kan vise mig et budget, hvor sådan én giver overskud, svarede han og pegede på sin økonomidirektør.
Og så var der ikke mere at sige om den sag.
Tysk luksus
Og kan det ikke svare sig at udvikle en ny pickup fra bunden, så må man ud og købe én. Det har for eksempel også Mercedes-Benz gjort med deres X-Klasse, som er en Nissan Navara, de er i gang med at tillempe til tysk luksus.
Helt så forfængelig er Marchionne ikke. Han købte Mitsubishi L200 fra samlebåndet og fik klasket Fiat-logoer på. Præcis som han har gjort med varebilerne fra PSA. Det handler om bundlinjen. Intet andet.
Pålidelig hest
Og derfor ligner Fullback også en fornuftig investering. En gennemprøvet, bundsolid og pålidelig arbejdshest, der kan anbringe Fiat ude omkring på de sydeuropæiske landbrug og industriområder.
I teknik og komfort kan den ikke måle sig med højteknologiske VW Amarok eller shitkickeren Ford Ranger; men den kan i hvert fald være et alternativ hos de italienske vinbønder, der foretrækker hjemlige produkter frem for japanske.
Komplet
Sådan en fordel har Fiats danske importør ikke. Her handler det om i langt højere grad om relationer til erhvervssælgeren, garantier og økonomi. Når Fiat så vælger en strategi med udgangspunkt i to års garanti i stedet for Mitsubishis fem – endda til en marginalt højere pris – så er man altså bagud på point fra start.
Erhvervssælgerne i landets Fiat-forretninger har dog én fordel. Med en pickup på programmet har de noget, Mitsubishi ikke har; et komplet varebilskatalog.