Fiat Ducato - intet nyt er godt nyt | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 22 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Ingen forskel at se. Euro 6-motoren holder sig diskret i baggrunden, men præstationerne er imponerende
Bum. Dokumentation. Samme præstationer - fra en mindre motor. Effektiv downsizing fra Fiat
Multijusterbart førersæde er også standard - og nødvendigt på den korte plads
Ja tak. Vi roser altid rummelige kopholdere
Lidt rodet efter moderne standarder, men hvad. Der er også askebæger
Sammenklappeligt clip-board er super praktisk
En af Ducatos dyder er de næsten lodrette sidevægge, som giver lidt ekstra plads, omend arkitekturen synes en smule funkis
Fiat Ducato kører uanfægtet videre med klassens største varerum og monstrøs sidedør. Læg mærke til, at gulvet uden trin er bredere ved døren

Fiat Ducato – intet nyt er godt nyt

Nyheden er, at der slet ikke er noget nyt. Bortset fra en mindre motor, der kan det samme som den gamle. Og det er godt nyt for Fiat Ducato

af Thomas André
20. oktober 2017
i Test

Fiat Ducato kunne i stærkeste opstilling leveres med en 3.0 Multijet med 180 hk og et drejningsmoment på næsten monumentale 400 Nm. Men en treliters motor i en 3,5-tons varebil er i disse tider på mange måder forældet.

Derfor har Fiat flået samme 180 hk og 400 Nm ud af den noget mindre 2,3-liters Multijet. På papiret et helt lige bytte. Den går bare et par kilometer længer på literen.

Forbrug og udslip

Fiat sparer selvfølgelig noget i produktionen ved at tage en eksisterende motor ud og overlade opgaven til en anden motor, der er på programmet alligevel.

Den primære årsag skal dog snarere findes i emissioner og forbrug. Den gamle 3,0 kunne såmænd nok blive til en Euro 6’er, men ved at trække på den noget mindre 2,3’er, nedsætter de både forbrug og udslip.

Ingen Adblue

For ikke alene har Fiat taget 0,7 liter motorvolumen af topmodellen uden at give køb på præstationerne. De har også formået en effektfuld Euro 6-motor uden brug af Adblue, hvilket er en præstation i sig selv.

Afgiftsomlægning giver umiddelbart dyrere varebiler

Det er et helt år siden, den blev præsenteret på den internationale biludstilling i Hannover, men først nu har vi fået lejlighed til at teste den.

Intet nyt er godt nyt

Og lad det bare være sagt med det samme. Det er det samme. Imponerende ens er den gamle og den nye 180-hestes Ducato.

Her passer det i andre sammenhænge så ofte brugte udtryk: ‘Intet nyt er godt nyt’ rigtigt fint.

Irriterende

For Fiat det er præcis, hvad Fiat har sigtet efter. Med en lang tradition for at bygge nogle af verdens fineste og mest effektive dieselmotorer.

Mange kunder ser det som et irritationsmoment at skulle tanke både diesel og Adblue, hvilket man altså fortsat kan komme udenom med Fiat Ducato – også i de stærkeste effektudgaver.

Hold speederfoden i ro

Den er opgivet til 15,2 km/l ved blandet kørsel. Det giver sig selv, at det næppe har noget med RDE (Real Driving Emissions) at gøre. Men det er et par kilometer bedre end den gamle tre-liters.

Iveco Daily og en blå familie

I praksis er sidegevinsten, at man kan køre lige så økonomisk med tilsvarende belastning som med en 136-hestes version af samme motor. Hvis du da ellers kan holde speederfoden i ro.

En tur til opbyggeren

Resten af bilen er mage til den, Fiat præsenterede for tre år siden i Torino. Kørestillingen er stadig svær at tumle uden en tur til opbyggeren efter en ny skillevæg, og vi savner stadig aircon som standard.

Men vi glæder os fortsat over klassens bredeste varerum, Webasto motor- og kabinervarmer som standard, sidespejle med vidvinkel og varme.

Bare bedre

Fraværet af Adblue er jo ikke rigtigt nogen nyhed, selv om det er en nyhed, at det stadig er fraværende. Øh ja, det skal også have et par point til tavlen.

Så summa summarum: Fiat Ducato 180 hk er fuldstændigt den samme, som den var før. Bare meget bedre.

Tags: AdBlueEuro 6Fiat DucatoHannover
Tidligere Artikel

Markedet for varebiler vokser

Næste Artikel

Singapore vil bygge luftkorridorer til pakketransport

Næste Artikel
I Singapore tester Airbus fragtdroner på en universitetsgrund. Resultaterne skal vise, om dronerne kan bruges til pakkeleverancer i Singapores millionby. foto: Airbus

Singapore vil bygge luftkorridorer til pakketransport

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Bum. Dokumentation. Samme præstationer - fra en mindre motor. Effektiv downsizing fra Fiat

Fiat Ducato – intet nyt er godt nyt

20. oktober 2017
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering