Altomvarebiler i Milano:
I et forår, hvor der er fuldt tryk på varebilnyhederne, er det godt timet af Fiat og PSA Peugeot & Citroën at lægge en præsentation af en kosmetisk opdatering lige i kølvandet på Fords store satsning på Transit, som er årets suverænt største nyhed blandt de store varebiler – 2-tonnerne.
Derfor er det også nærliggende at skæve til den amerikansk ejede konkurrent, som i den grad har investeret i indretning og lækkert design både ude og inde.
Fiat har møbleret en smule om på fronten for at friske lidt op på Ducatos ‘ansigt’. De fabler om inspiration fra en afrikansk stridshjelm, som skal give den et mere dynamisk look. Svenden bag rattet vil nok snarere sætte pris på de nye LED-lygter, der lyser op på en mørk vintermorgen, ligesom el-justerbare cyklistspejle giver ekstra tryghed i lyskrydsene.
På højde med hunden
Arbejdspladsen bag rattet er stadig en rodet affære. Hvis designerne er startet med en model i ler, så kunne de godt have glattet den lidt ud, før de satte den i produktion. Det ligner stadig en uelegant klump på klump for hver pludselig indskydelse, og trenden med imiteret pianolak gør det ikke bedre. Heller ikke ventilationsristene i mat sølv kan skjule, at vi har set det her før. Men det er sådan set også det eneste punkt, hvor Fords forspring for alvor skinner igennem.
For de indre værdier i Fiat Ducato er fuldt på højde med klassens momentane førerhund.
Tablet-styret
Lad os tage den ovenfra og ned:
Oven på instrumentbordet har der længe været et clipboard til dagens papirarbejde. Det er nu videreudviklet til en multiholder, hvor du kan fastgøre iPad eller sågar telefonen. Ganske smart og en velkommen funktion i disse tablet-styrede tider.
Lige under den er det gamle Blue&Me anlæg med aftagelig GPS-skærm skiftet ud med en femtommers touchskærm til det hele. Mere praktisk og nagelfast, så du ikke glemmer den på kontoret.
Apps og underholdning
En halv meter længere nede finder vi den nye kopholder. Og her taler vi altså kombineret kaffe-, cola- og telefonholder med USB- og 12 voltstik i absolut verdensklasse. Den fylder en del, så den kan komme i karambolage med den midterste passagers ben, hvis der skulle være en sådan, men i en tosæders konfiguration er det noget nær det bedste, vi har set.
I instrument-displayet mellem urene har Fiat Ducato fået skiltegenkendelse, gearskifteindikator og dæktryksovervågning. Du kan få Hill Descent assistent, som kontrollerer hastigheden på stejle nedkørsler, ligesom Bluetooth, MP3-stik og motor- kabinevarmer med timer bliver standard.
Det er den slags, der gør hverdagen bedre på landevejen, fordi bilen hjælper til med at holde forbruget nede, øge sikkerheden og gøre det nemt at bruge apps og underholdning i det omfang, det er forsvarligt.
One Mission – One Engine
Til det danske marked får vi fem forskellige dieselmotorer fordelt på en enkelt 2,0 MJT, tre styk 2,3-liters og den store 3,0. De rækker fra 110 til 180 hk. Fiat prædiker ‘One Mission – One Engine’. Det betyder, at de bygger en motor til ethvert formål. Blandt andre producenter går tendensen imod én motor til deling. Kunderne har forsøgt at forklare det for Fiat. De køber ikke den mindste, og de køber ikke den største.
Fiat Ducato nægter at downsize
Opel satser på tre nye motorer
I Danmark vil de have 2,3 MJT med 130 hk, og det ser ikke meget anderledes ud i resten af Europa, hvor Fiat Ducato overalt ligger med helt i toppen af salgslisterne. 2,3-motoren præsterer også det laveste forbrug af de tre med op til 17,2 km/l mod de nuværende 14,1.
Vi gætter på, at Fiat er klar med en motor, der kan klare alle opgaver, når det bliver tid til et generationsskifte om to-tre år.
Bilen styrer bremsetrykket
Bremserne er blevet justeret, så det kræver mindre pedaltryk at opnå den samme bremseeffekt. Det skulle overlade mere af bremsningen til bilens automatik, så sliddet på bremserne nedsættes. Alt sammen for at sænke driftomkostningerne og øge komforten i hverdagen.
Det samme gør serviceintervallet på 48.000 kilometer. Det er det samme for alle modeller, men du kan stadig risikere, at bilen selv kalder dig ind før tid, hvis den for eksempel har kørt meget bykørsel eller på anden måde er blevet hårdt belastet.
Der er dansk premiere på den faceliftede Fiat Ducato i slutningen af juli til uforandrede priser.