Fiat Ducato går efter manden bag rattet | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
torsdag. 11 august 2022
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Inspirationen til fornten skulle være hentet fra en afrikansk stridshjelm, men den foredrede lyfteføring er nok vigtigere i hverdagen
Instrumentbordet kunne godt være mindre rodet, men det kræver et større indgreb, som vi må vente på til næste generation af Fiat Ducato
Førere af varebiler sætter pris på store spejle med cyklistspejl forneden. Nu har Fiat sat strøm til cyklistdelen
Her har vi så den nye verdensmester i kopholdning. Den fås med ekstra grip i blødt gummi og rum til telefon og ladestik. Sådan
I de første otte måneder af 2014 blev der indregistreret 17.584 varebiler for første gang i Danmark. Sidste år var det tilsvarende tal 15.201
Multiholderen til papir, telefon eller iPad vil vække begejstring hos mange, der bruger iPad'en til dagens arbejde
Hullet er næsten lige så stort som rummet. Intet nyt under solen heromme
Højere tag - højere dør. Den fransk-italienske totonner bevarer sit fine fokus på praktisk anvendelighed. Også Mercedes Sprinter/VW Crafter mestrer denne højdørs-disciplin, hvor Ford Transit bruger den lille dør i alle varianter
Fiat indfører Webastovarmer med timer som standard. Det er endnu ikke med i den franske del af planen hos PSA Peugeot & Citroen, der kommer med Boxer og Jumper senere

Fiat Ducato går efter manden bag rattet

Faceliftet af Fiat Ducato batter på de helt rigtige steder. Den gode gamle værktøjskasse har bare fået lidt nyt og moderne værktøj

af Thomas André
8. september 2014
i Nyheder

Altomvarebiler i Milano:

I et forår, hvor der er fuldt tryk på varebilnyhederne, er det godt timet af Fiat og PSA Peugeot & Citroën at lægge en præsentation af en kosmetisk opdatering lige i kølvandet på Fords store satsning på Transit, som er årets suverænt største nyhed blandt de store varebiler – 2-tonnerne.

Derfor er det også nærliggende at skæve til den amerikansk ejede konkurrent, som i den grad har investeret i indretning og lækkert design både ude og inde.

Fiat  har møbleret en smule om på fronten for at friske lidt op på Ducatos ‘ansigt’. De fabler om inspiration fra en afrikansk stridshjelm, som skal give den et mere dynamisk look. Svenden bag rattet vil nok snarere sætte pris på de nye LED-lygter, der lyser op på en mørk vintermorgen, ligesom el-justerbare cyklistspejle giver ekstra tryghed i lyskrydsene.

På højde med hunden

Arbejdspladsen bag rattet er stadig en rodet affære. Hvis designerne er startet med en model i ler, så kunne de godt have glattet den lidt ud, før de satte den i produktion. Det ligner stadig en uelegant klump på klump for hver pludselig indskydelse, og trenden med imiteret pianolak gør det ikke bedre. Heller ikke ventilationsristene i mat sølv kan skjule, at vi har set det her før. Men det er sådan set også det eneste punkt, hvor Fords forspring for alvor skinner igennem.

For de indre værdier i Fiat Ducato er fuldt på højde med klassens momentane førerhund.

Tablet-styret

Lad os tage den ovenfra og ned:

Oven på instrumentbordet har der længe været et clipboard til dagens papirarbejde. Det er nu videreudviklet til en multiholder, hvor du kan fastgøre iPad eller sågar telefonen. Ganske smart og en velkommen funktion i disse tablet-styrede tider.

Lige under den er det gamle Blue&Me anlæg med aftagelig GPS-skærm skiftet ud med en femtommers touchskærm til det hele. Mere praktisk og nagelfast, så du ikke glemmer den på kontoret.

Apps og underholdning

En halv meter længere nede finder vi den nye kopholder. Og her taler vi altså kombineret kaffe-, cola- og telefonholder med USB- og 12 voltstik i absolut verdensklasse. Den fylder en del, så den kan komme i karambolage med den midterste passagers ben, hvis der skulle være en sådan, men i en tosæders konfiguration er det noget nær det bedste, vi har set.

I instrument-displayet mellem urene har Fiat Ducato fået skiltegenkendelse, gearskifteindikator og dæktryksovervågning. Du kan få Hill Descent assistent, som kontrollerer hastigheden på stejle nedkørsler, ligesom Bluetooth, MP3-stik og motor- kabinevarmer med timer bliver standard.

Det er den slags, der gør hverdagen bedre på landevejen, fordi bilen hjælper til med at holde forbruget nede, øge sikkerheden og gøre det nemt at bruge apps og underholdning i det omfang, det er forsvarligt.

One Mission – One Engine

Til det danske marked får vi fem forskellige dieselmotorer fordelt på en enkelt 2,0 MJT, tre styk 2,3-liters og den store 3,0. De rækker fra 110 til 180 hk. Fiat prædiker ‘One Mission – One Engine’. Det betyder, at de bygger en motor til ethvert formål. Blandt andre producenter går tendensen imod én motor til deling. Kunderne har forsøgt at forklare det for Fiat. De køber ikke den mindste, og de køber ikke den største.

Fiat Ducato nægter at downsize

Opel satser på tre nye motorer

I Danmark vil de have 2,3 MJT med 130 hk, og det ser ikke meget anderledes ud i resten af Europa, hvor Fiat Ducato overalt ligger med helt i toppen af salgslisterne. 2,3-motoren præsterer også det laveste forbrug af de tre med op til 17,2 km/l mod de nuværende 14,1.

Vi gætter på, at Fiat er klar med en motor, der kan klare alle opgaver, når det bliver tid til et generationsskifte om to-tre år.

Bilen styrer bremsetrykket

Bremserne er blevet justeret, så det kræver mindre pedaltryk at opnå den samme bremseeffekt. Det skulle overlade mere af bremsningen til bilens automatik, så sliddet på bremserne nedsættes. Alt sammen for at sænke driftomkostningerne og øge komforten i hverdagen.

Det samme gør serviceintervallet på 48.000 kilometer. Det er det samme for alle modeller, men du kan stadig risikere, at bilen selv kalder dig ind før tid, hvis den for eksempel har kørt meget bykørsel eller på anden måde er blevet hårdt belastet.

Der er dansk premiere på  den faceliftede Fiat Ducato i slutningen af juli til uforandrede priser.

Tags: CitroënFiatFordMercedesMercedes-BenzPeugeotVolkswagenVW
Tidligere Artikel

Ford mobiliserer i det små

Næste Artikel

Sportsvan udfordrer Sportsvan - Tyskland-Japan i infight

Næste Artikel

Sportsvan udfordrer Sportsvan - Tyskland-Japan i infight

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
I de første otte måneder af 2014 blev der indregistreret 17.584 varebiler for første gang i Danmark. Sidste år var det tilsvarende tal 15.201

Fiat Ducato går efter manden bag rattet

8. september 2014
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Peugeot-e-Jumpy

Guide: Alle elektriske varebiler i Danmark

24. november 2020
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017

Kort nyt

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering