Fiat Doblo XL med ekstra stor brugsværdi | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
tirsdag. 7 februar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Fiat Doblo XL med ekstra stor brugsværdi

Rummelig, velkørende, støjsvag, økonomisk og komfortabel varebil til fornuftig pris

af Morten Dam
5. august 2013
i Test

Hvis den ene er for lille og den anden for stor, kan man heldigvis finde noget midt imellem, og sådan en størrelse er Fiat Doblo XL. Bilen er en midsize van med ekstra taghøjde som i en større varebil. Ganske smart.
Nogen skønhedsåbenbaring er Doblo XL måske ikke, men den er i alle tilfælde særdeles rummelig. Både kabine og varerum byder på bekvemme adgangsforhold med store døråbninger og lav indstignings- og gulvhøjde i varerummet foruden rigelig bredde og god loftshøjde begge steder. Vældig praktisk.
I sig selv er det ikke just overraskende for et køretøj, der er konstrueret til professionel tjeneste som varebil. Mindre indlysende er den lethed, hvormed den kan betjenes, og den komfort der bydes på i kabinen.

Velindrettet kabine

De store døråbninger med højtliggende karm letter adgangen ind i og ud af kabinen, der udmærker sig ved bemærkelsesværdig store bredde. Der er ikke noget, som strammer over skuldrene i en Doblo XL.
Kabinen er pænt – og i store træk overskueligt – udstyret, så i praksis adskiller den sig ikke væsentligt fra den oplevelse, som man får i en personbil. En mere synlig placering af cruisekontrollen, et bakkamera samt mulighed for at tippe loftshylden ned for at lette adgangen til det, som ligger inderst på denne, ville komplettere den i alt væsentligt hensigtsmælssige kabineindretning og dermed bilens samlede brugsværdi. 
Førerpladsen er indrettet med multijusterbart rat og sæde, og den store frontrude giver optimalt overblik over trafiksituationen foran bilen.
Store sidespejle og supplerende konveksspejle sikrer overblikket til flankerne og de nedre hjørneområder bagtil, men det er også nødvendigt, når der nu ikke er mulighed for at se bagud gennem den massive og rudeløse skillevæg mellem kabinen og varerummet. Manglen på sideruder bagtil indebærer til gengæld, at bilen kan registreres til 30 pct. afgift.
Rattet giver en god fornemmelse af den lette og præcise styring ligesom bilens 6-trins gearkasse med korte skiftebevægelser gør det let at udnytte kraftoverskuddet i den smidige commonrail og partikelfiltrerede turbodieselmotor på 1.6 liter. Den yder 105 hk og leverer 290 Nm ved bare 1.500 omdrejninger i minuttet. Topfarten er 159 km/t.

Gode adgangsforhold

Motorstyringen er kombineret med et start-stop system, som bidrager til en god udnyttelse af brændstoffet og en fornuftig kørselsøkonomi. ECE-normen er opgivet til 18.2 km/l, så med fuld tank skulle den være god for en rækkevidde på ligenunder 1.100 kilometer.
CO2-udslippet er angivet til 146 g/km, hvilket resulterer i en halvårlig ejerafgift på 2.120 kr. Af en varebil at være, er Doblo XL i øvrigt forbavsende støjsvag.
Bekvem adgang til det 4,2 kubikmeter store varerum med lavt ansat og gummibeklædt gulv er sikret med en stor skydedør i højre side og asymmetriske fløjdøre bagtil. XL-modellens forhøjede tagprofil giver om ikke fuld ståhøjde, så i det mindste mulighed for udnyttelse af bilens varerum og lasteevne.
Varerummet har plads til to Euro-paller og i der kan lastes lange emner på indtil 2170 mm. Den samlede lasteevne er 1.000 kilo. Alt i alt en praktsk varebil med gedigen nytteværdi.

Priser fra 114.568 kr.  

Prisen er 114.568 (143.000 kr. incl. moms) for en Doblo XL Basic, som adskiller sig fra personbiludgaven ved at have højdejusterbart sæde og lændestøtte, førersæde med armlæn, el-opvarmede el-sidespejle, cruise control og skydedør i højre vognside. 122.750 kr. (153.000 kr. incl. moms) er prisen for en lidt mere udstyret Elegance-udgave.
Til sammenligning koster søstermodellen Opel Combo med samme motor og gearkasse 137.900 kr. (165.301 kr. incl. moms) – og uden skydedør i højre side.

Tags: FiatOpel
Tidligere Artikel

Lynhurtig Skoda Octavia Combi RS

Næste Artikel

Ny Suzuki SX4 hedder SX4 S-Cross

Næste Artikel

Ny Suzuki SX4 hedder SX4 S-Cross

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Fiat Doblo XL med ekstra stor brugsværdi

5. august 2013
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering