Hvis den ene er for lille og den anden for stor, kan man heldigvis finde noget midt imellem, og sådan en størrelse er Fiat Doblo XL. Bilen er en midsize van med ekstra taghøjde som i en større varebil. Ganske smart.
Nogen skønhedsåbenbaring er Doblo XL måske ikke, men den er i alle tilfælde særdeles rummelig. Både kabine og varerum byder på bekvemme adgangsforhold med store døråbninger og lav indstignings- og gulvhøjde i varerummet foruden rigelig bredde og god loftshøjde begge steder. Vældig praktisk.
I sig selv er det ikke just overraskende for et køretøj, der er konstrueret til professionel tjeneste som varebil. Mindre indlysende er den lethed, hvormed den kan betjenes, og den komfort der bydes på i kabinen.
Velindrettet kabine
De store døråbninger med højtliggende karm letter adgangen ind i og ud af kabinen, der udmærker sig ved bemærkelsesværdig store bredde. Der er ikke noget, som strammer over skuldrene i en Doblo XL.
Kabinen er pænt – og i store træk overskueligt – udstyret, så i praksis adskiller den sig ikke væsentligt fra den oplevelse, som man får i en personbil. En mere synlig placering af cruisekontrollen, et bakkamera samt mulighed for at tippe loftshylden ned for at lette adgangen til det, som ligger inderst på denne, ville komplettere den i alt væsentligt hensigtsmælssige kabineindretning og dermed bilens samlede brugsværdi.
Førerpladsen er indrettet med multijusterbart rat og sæde, og den store frontrude giver optimalt overblik over trafiksituationen foran bilen.
Store sidespejle og supplerende konveksspejle sikrer overblikket til flankerne og de nedre hjørneområder bagtil, men det er også nødvendigt, når der nu ikke er mulighed for at se bagud gennem den massive og rudeløse skillevæg mellem kabinen og varerummet. Manglen på sideruder bagtil indebærer til gengæld, at bilen kan registreres til 30 pct. afgift.
Rattet giver en god fornemmelse af den lette og præcise styring ligesom bilens 6-trins gearkasse med korte skiftebevægelser gør det let at udnytte kraftoverskuddet i den smidige commonrail og partikelfiltrerede turbodieselmotor på 1.6 liter. Den yder 105 hk og leverer 290 Nm ved bare 1.500 omdrejninger i minuttet. Topfarten er 159 km/t.
Gode adgangsforhold
Motorstyringen er kombineret med et start-stop system, som bidrager til en god udnyttelse af brændstoffet og en fornuftig kørselsøkonomi. ECE-normen er opgivet til 18.2 km/l, så med fuld tank skulle den være god for en rækkevidde på ligenunder 1.100 kilometer.
CO2-udslippet er angivet til 146 g/km, hvilket resulterer i en halvårlig ejerafgift på 2.120 kr. Af en varebil at være, er Doblo XL i øvrigt forbavsende støjsvag.
Bekvem adgang til det 4,2 kubikmeter store varerum med lavt ansat og gummibeklædt gulv er sikret med en stor skydedør i højre side og asymmetriske fløjdøre bagtil. XL-modellens forhøjede tagprofil giver om ikke fuld ståhøjde, så i det mindste mulighed for udnyttelse af bilens varerum og lasteevne.
Varerummet har plads til to Euro-paller og i der kan lastes lange emner på indtil 2170 mm. Den samlede lasteevne er 1.000 kilo. Alt i alt en praktsk varebil med gedigen nytteværdi.
Priser fra 114.568 kr.
Prisen er 114.568 (143.000 kr. incl. moms) for en Doblo XL Basic, som adskiller sig fra personbiludgaven ved at have højdejusterbart sæde og lændestøtte, førersæde med armlæn, el-opvarmede el-sidespejle, cruise control og skydedør i højre vognside. 122.750 kr. (153.000 kr. incl. moms) er prisen for en lidt mere udstyret Elegance-udgave.
Til sammenligning koster søstermodellen Opel Combo med samme motor og gearkasse 137.900 kr. (165.301 kr. incl. moms) – og uden skydedør i højre side.