Fiat udvider til stadighed modelprogrammet med nye variationer over kendte temaer, og blandt de næste, der kommer til Danmark, er en speciel udgave af supermini-MPV’en 500L med tilnavnet Trekking. Den får dansk premiere i september.
Ligesom den lille 4-hjulstrukne Panda er den stylet til at begå sig i såvel københavnske city-gader som på knoldede grusveje og smalle stier i landets fjerneste udkanter. 500L Trekking er dog ikke en ægte 4×4-variant, for den – 500X – ventes først lanceret i begyndelsen af næste år.
Trekking-udgaven er udstyret med Fiats elektrohydrauliske Traction+ system, der simulerer et differentiale, og regulerer kraftoverførslen til de trækkende forhjul, så disse ved hastigheder op til 30 km/t får bedre greb i underlaget.
Lille, men rummelig
Eftersom 500L kan rumme fem siddepladser og 400 liter bagage, er den stor nok til en ombygning til varebil, og det er en mulighed, som indgå i Fiat Danmarks overvejelser omkring modeludvidelsen. Trekking-versionen kendetegnes ved et specielt stødfangerarrangement, mørktonet rudeglas og andre designmæssige karakteristika.
Under frontklappen kan der være en af flere motorvarianter: en 105 hk 900 cc TwinTurbo, en 95 hk 1.4 FIRE-motor eller en af de to dieseldrevne Multijet-motorer på 1.3 eller 1.6 liter og med ydelser på 85 eller 105 hk.
Normtal: 27,6 km/l og 114 g/km
Med undtagelse FIRE-motoren har alle varianterne start/stop-system og er koblet til gearkasser med fem eller seks trin.
Den 16-ventilede og partikelfiltrerede 1.3 Multijet II-motor er eksempelvis koblet til en manuel 5-trins gearkasse og med et maksimalt drejningsmoment på 200 Nm – mere end en GTI-motor på 1,8 liter i 80’erne – giver det bilen et normtal på 27,6 km/l og et CO2-udslip på 114 g/km.
Den lille commonrailmotor tilgodeses med den nyeste indsprøjtningsteknologi, som resulterer i op til otte injektioner for hver forbrændingscyklus, hvilket ikke blot bidrager til et godt kraftoverskud og fin brændstoføkonomi, men kombineret med partikelfilteret og det indbyggede gasrecirkulationssystem; EGR, også er med til at reducere udslippet af CO2 og kvælstofilter; NOx. Faktisk nok til at motoren overgår grænseværdierne i Euro 5-standarden.
I øvrigt har indsprøjtningssystemet 40 pct. færre komponenter end i det tidligere multijet-system, hvilket er med til at holde vedligeholdelsesomkostningerne i ave.
I store træk er 500L Trekking identisk med standardudgaven, men hvordan den bliver udstyrsmæssigt i dansk regi er endnu uafklaret ligesom der heller ikke foreligger detaljer omkring prissætningen.