Fiat 500L Trekking
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
mandag. 23 maj 2022
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Fiat 500L Trekking – ny variant med ekstra appel

Stor nok til at blive en varebil, men det er endnu uvist om det bliver aktuelt

af Morten Dam
18. juli 2013
i Nyheder

Fiat udvider til stadighed modelprogrammet med nye variationer over kendte temaer, og blandt de næste, der kommer til Danmark, er en speciel udgave af supermini-MPV’en 500L med tilnavnet Trekking. Den får dansk premiere i september. 
Ligesom den lille 4-hjulstrukne Panda er den stylet til at begå sig i såvel københavnske city-gader som på knoldede grusveje og smalle stier i landets fjerneste udkanter. 500L Trekking er dog ikke en ægte 4×4-variant, for den – 500X – ventes først lanceret i begyndelsen af næste år.
Trekking-udgaven er udstyret med Fiats elektrohydrauliske Traction+ system, der simulerer et differentiale, og regulerer kraftoverførslen til de trækkende forhjul, så disse ved hastigheder op til 30 km/t får bedre greb i underlaget.

Lille, men rummelig

Eftersom 500L kan rumme fem siddepladser og 400 liter bagage, er den stor nok til en ombygning til varebil, og det er en mulighed, som indgå i Fiat Danmarks overvejelser omkring modeludvidelsen. Trekking-versionen kendetegnes ved et specielt stødfangerarrangement, mørktonet rudeglas og andre designmæssige karakteristika. 
Under frontklappen kan der være en af flere motorvarianter: en 105 hk 900 cc TwinTurbo, en 95 hk 1.4 FIRE-motor eller en af de to dieseldrevne Multijet-motorer på 1.3 eller 1.6 liter og med ydelser på 85 eller 105 hk.

Normtal: 27,6 km/l og 114 g/km

Med undtagelse FIRE-motoren har alle varianterne start/stop-system og er koblet til gearkasser med fem eller seks trin.
Den 16-ventilede og partikelfiltrerede 1.3 Multijet II-motor er eksempelvis koblet til en manuel 5-trins gearkasse og med et maksimalt drejningsmoment på 200 Nm – mere end en GTI-motor på 1,8 liter i 80’erne – giver det bilen et normtal på 27,6 km/l og et CO2-udslip på 114 g/km. 
Den lille commonrailmotor tilgodeses med den nyeste indsprøjtningsteknologi, som resulterer i op til otte injektioner for hver forbrændingscyklus, hvilket ikke blot bidrager til et godt kraftoverskud og fin brændstoføkonomi, men kombineret med partikelfilteret og det indbyggede gasrecirkulationssystem; EGR, også er med til at reducere udslippet af CO2 og kvælstofilter; NOx. Faktisk nok til at motoren overgår grænseværdierne i Euro 5-standarden. 
I øvrigt har indsprøjtningssystemet 40 pct. færre komponenter end i det tidligere multijet-system, hvilket er med til at holde vedligeholdelsesomkostningerne i ave. 
I store træk er 500L Trekking identisk med standardudgaven, men hvordan den bliver udstyrsmæssigt i dansk regi er endnu uafklaret ligesom der heller ikke foreligger detaljer omkring prissætningen.

Tags: Fiat
Tidligere Artikel

Europæisk guldfeber på USA's varebilsmarked

Næste Artikel

Rigtigt dæktryk er vigtigt - især på de varme dage

Næste Artikel

Rigtigt dæktryk er vigtigt - især på de varme dage

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

26. januar 2021

Fiat 500L Trekking – ny variant med ekstra appel

18. juli 2013
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017

Kort nyt

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering