Volkswagen Erhvervsbiler elektrificerer branchen med en offensiv inden for e-mobilitet. På den 69. udgave af IAA Nutzfahrzeuge, der er åben til og med torsdag præsenterer mærket fem nye nul-emissions-biler.
For en måned side præsenterede VW den nye e-Crafter. Forsalget af den elektriske varebil starter her i september, og på IAA Nutzfahrzeuge sætter VW så elektrificeringen i det næste gear.
Første varebil i I.D.-familien
Et af højdepunkterne er i den forbindelse konceptbilen I.D. BUZZ CARGO, som er den første varebil baseret på den nye I.D.-familie og den modulopbyggede elbilsplatform (MEB).
Ideerne med bilen er at tilbyde gode pladsforhold, automatiseret køreindstilling, digitaliseret cargo-system og lang rækkevidde. Med MEB kan der – afhængigt af batteriets størrelse og den pågældende model – realiseres en rækkevidde fra ca. 330 til over 550 km (i henhold til WLTP).
Crafter på brint
Crafter HyMotion er en varebil med brintbrændselscelledrivlinje, og den er især konstrueret til lange strækninger. For jo længere de daglige afstande er, des mere interessant bliver brintbrændselscelledrivlinjen på området for store varebiler.
Tankene rummer 7,5 kg brint. Det giver varebilen, der har en totalvægt på 4,25 ton, en rækkevidde på over 500 km. Crafter HyMotion kan tankes lige så hurtigt som de konventionelt motoriserede varianter.
Kun et koncept
Det gør den nye nul-emissions-version særligt attraktiv til erhvervsmæssig brug. Til trods for den markant længere rækkevidde har Crafter HyMotion en større nyttelast end e-Crafter.
Crafter HyMotion er stadig kun en konceptbil – men så snart infrastrukturen er klar, kan varebilen med den emissionsfrie elmotor sættes i serieproduktion. Efter Caddy Maxi HyMotion, der blev præsenteret for første gang i 2009 i forbindelse med ”Hydrogen Road Tour”, er Crafter HyMotion allerede den anden konceptbil fra Volkswagen Erhvervsbiler med brintbrændselscelle.
Strøm til Transporter-serien
VW’s Transporter-modelrække har eksisteret i otte årtier. Nu sætter mærket strøm til bestsellerens drivlinje, nemlig med verdenspremieren på taxikonceptbilen ABT e-Transporter.
Konceptbilen er blevet udviklet i samarbejde med ABT e-Line GmbH. Batterisystemet i ABT e-Transporter har en skalerbar opbygning med henblik på at kunne leve op til mange forskellige anvendelsesmuligheder og budgetter i forbindelse med en mulig serieproduktion.
I basiskonfigurationen har Transporteren et litium-ion-batteri med en kapacitet på 37,3 kWh, mens den anden batteriversion har 74,6 kWh. De to versioners rækkevidde ligger på mellem 208 og 400 km.
e-Caddy som taxi
Den anden model, som er udviklet i et samarbejde med ABT e-Line, er ABT e-Caddy. Den kommer på markedet i midten af næste år. Den præsenteres i øvrigt også som taxiversion.
Den er baseret på den forlængede Caddy Maxi og har dermed plads til fem personer plus bagage. Med en rækkevidde på op til 220 km (NEDC-prognoseværdier) er nul-emissions-bilen tilpasset perfekt til anvendelsen i miljøzonerne i de europæiske storbyområder.
Ombord i ABT e-Caddy arbejder en 82 kW stærk elmotor. Elmotoren forsynes med strøm fra et litium-ion-batteri på 37,3 kWh. ABT e-Caddy har en tophastighed på 120 km/h, og med sin varerumsvolumen på 4,2 m3vil den høre til blandt de mest rummelige elbiler i klassen.
VW’s første elcykel
VW skriver desuden historie på IAA 2018 med mærkets første elcykel, Cargo e-Bike. Det trehjulede køretøj vil blive lanceret i 2019.
Motoren yder 250 W og understøtter føreren op til en hastighed på 25 km/h, og energien kommer fra et litium-ion-batteri. Nyttelasten er 210 kg (inklusive fører). Cyklen har to forhjul, og derimellem sidder det lavt placerede lad.
På ladet fastgøres en transportboks, der kan rumme 0,5 m3. Forakslens kinematik sørger for, at varerne på ladet ikke hælder med lastcyklen i sving, men altid bliver stående vandret og dermed stabilt. Denne hældeteknik er en nyskabelse. Den nye Cargo e-Bike skal produceres på Volkswagen Erhvervsbilers fabrik i Hannover.