Bortset fra en ændret front og skilte fra Nissan er det svært at se, at man ikke står foran en Renault Trafic eller Opel Vivaro. Men det er altså Nissans nye mellemstore varebil, NV300, som skal kæmpe mod Volkswagen Transporter, Ford Transit Custom og selvfølgelig sine egne søskende. Men Nissan har et trick i ærmet, som kan adskille den fra konkurrenterne – fem års garanti.
Renault skal bygge 100.000 Nissan NV 300
Nissan kører hårdt på med en garanti, som er markant bedre end konkurrenterne, som enten tilbyder to eller tre år, mens Nissan altså tilbyder fem år eller 160.000 km, alt efter hvad der kommer først.
Ser man bort fra garantien, ligner NV300 sine europæiske søskende. Modellen fås enten som kassebil, mandskabsbil og personbilsudgaven Combi. Desuden fås den som chassismodel. Med plads til op til tre europaller af standardtypen er varerummet i indstigningsversionen L1H1 11 cm længere end varerummet i Nissans gamle model Primastar og rummer nemt op til 10 x 2,5 m gipsplader. Der kan tilvælges en luge i varerumsadskillelsen, så der kan medbringes genstande med en længde på op til 3,75 m (L1) og 4,15 m (L2). Varerumsvolumenen varierer fra 5,2 m3 til 8,6 m3 afhængigt af den valgte model.
Sparsommelige motorer
Der kommer tre forskellige varianter af samme motor til NV300. Det er en 1,6-liters dieselmotor, som også findes i Qashqai og X-trail, og ydelsen strækker sig fra 95 hk, 125 hk til 145 hk. Den første har en enkelt turbolader, og de to sidstnævnte har dobbelt turbolader. Alle motorer er kombineret med en 6-trins manual gearkasse.
Opel gør Vivaro mere sporty med fartstriber
Alle Euro 6-emissionsstandarderne kører med AdBlue. Den mest brændstofeffektive varebil er versionen med 125 hk, som har et brændstofforbrug ved blandet kørsel på 16,9 km/l og en CO2-udledning på kun 155 g/km. Tallene for Combi-versionen er endnu bedre med hele 17,9 km/l og 145 g/km.