Fartgrænser på autobahn? Debatten raser i Tyskland | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 24 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Fartgrænser på autobahn? Debatten raser i Tyskland

af Thomas Schiermacher Jensen
10. januar 2020
i Baggrund, Miljø, Nyheder

Tyskland. Herligt sted. Der er schnitzler, store biler og fri hastighed på motorvejen.

Men det med den fri hastighed kan snart være slut. Ulykkerne er alvorlige, trængslen er stor og ikke mindst et øget hensyn til miljøet har fået de tuyske politikere, myndigheder og miljøforkæmpere til at presse på, for at lave en generel øverste fartgrænse på 130 km/t., som vi også kender det fra danske motorveje. Det skriver lokalbilen.dk.

Det ønske giver stærke dønninger. Fornylig endte en diskussion i den tyske Bundestag i Berlin med en afstemning afstemning, hvor 498 af medlemmerne stemte imod en fartgrænse på 130 km/t., mens 126 stemte for.

Den frie hastighed klarede skærene. Men debatten er nok ikke slut, kun trukket ind i nødsporet, for emnet splitter partierne i bundestag.

Ifølge Frankfurter Allgemeine mener Die Grüne ikke, at det er nødvendigt at give hastigheden fri, når man kan spare co2-udledning på at lade være og CDU er ikke meget for at sætte en fartgrænse, fordi det giver begrænsninger i den enkeltes frihed.

Den tyske pendant til FDM hedder ADAC. Hos ADAC er de ikke sene til at kæmpe for, at den frie hastighed bevares. Blandt andet med rgumentet om, at der i lande med mere restriktive hastighedsgrænser ikke er færre biler med store motorer.

Hvordan det hele ender er svært at sige. Som bilelsker glæder man sig måske over de mere end 70 procent af det tyske motorvejsnet, hvor der i dag er fri hastighed. Selv om trafikken ofte er tung og det reelt ikke spiller en rolle, så giver det en følelse af, selv at kunne vælge. Måske er det den følelse, der får forkæmperne for den fri hastighed til at stille sig på barrikaderne.

Kontrol af varebiler førte til 25 sigtelser
Her er de mest leasede firmabiler i 2019
MAN sætter prisen på den elektriske varebil eTGE
TEST: Kia Sorento – En praktisk bamse
Tre stærke tips til transportbranchen: Sådan sparer du dæk og brændstof
BMW overrasker med to biler i Årets Bil-finalen

Tidligere Artikel

Her er de mest leasede firmabiler i 2019

Næste Artikel

Fald i 2019: Færre nye varebiler på gaderne

Næste Artikel
Den nye Vw transporter 6.1 vil sikkert storsælge.

Fald i 2019: Færre nye varebiler på gaderne

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023

Fartgrænser på autobahn? Debatten raser i Tyskland

10. januar 2020
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering

 

Loading Comments...