Fartgrænse for lastbiler hæves | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
mandag. 16 december 2019
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLERNE
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLERNE
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Højere fart vil gavne hele trafikken og spare samfundet for en halv milliard. Arkivfoto: Per Daugaard

Fartgrænse for lastbiler hæves

af Thomas André
22. marts 2018
i Kort nyt

Fra 2019 må lastbiler køre 80 km/t uden for bebygget område mod de nuværende 70 km/t. DTL-Danske Vognmænd har arbejdet for netop denne forhøjelse i mange år.
– Det er meget tilfredsstillende, siger DTL’s administrerende direktør, Erik Østergaard.
– Det vil gøre hverdagen lettere og mere smidig samt ikke mindst give et bedre samlet trafikmønster, når lastbilerne lige kan hæve farten en smule. Så generes de øvrige trafikanter simpelthen mindre. Det er godt for den samlede trafikafvikling – og jeg tror da også, der er lidt bundlinje i det for vognmændene, siger Erik Østergaard.

Tags: 80 km/tLastbilerUden for bebygget område
Tidligere Artikel

Hyundai vil fremskynde udvikling af el-drevne vare- og lastbiler

Næste Artikel

Prius Plug-in med solpaneler

Næste Artikel
Den kan også lade uden stik, selv om det nok kræver lidt mere tålmodighed

Prius Plug-in med solpaneler

Kommentarer 7

  1. Allan Lynge Kristensen says:
    12 måneder siden

    Hvornår bliver der indført nye far grænser for lastbiler på landevejen i skrev tidligere 2018 at der er fra 2019 vil være lovligt at køre 80 km i timen på landevejen hvornår sker det?

    Svar
  2. Allan Lynge Kristensen says:
    12 måneder siden

    Hvornår bliver der indført nye fartgrænser for lastbiler på landevejen? I skrev tidligere 2018, at det fra 2019 vil være lovligt at køre 80 km i timen på landevejen. Hvornår sker det?
    Med venlig hilsen Allan

    Svar
    • Thomas André says:
      11 måneder siden

      Hej Allan!
      Det står alt sammen i artiklen, men svaret er, at det ved vi ikke endnu.
      Vh
      Thomas

      Svar
  3. Søren Willumsen says:
    11 måneder siden

    Det ville være MEGET smart hvis ALLE lastbiler kunne køre med samme fart i trafikken ….som det er i dag svinger det fra ca 70 km/t op til ca 95 km/t ….det giver en masse dumme “elefant-overhalinger” og en MASSE frustrationer / farlige situationer !!

    Svar
  4. Erik.Ebbesen. says:
    11 måneder siden

    Det var bedre de havde hævet til 100 km/t på motorvej. 80 km/t har vi jo kørt i mange år, uden problemer med myndighederne, man fulgte jo bare med trafikken.

    Svar
  5. Per Jensen says:
    11 måneder siden

    Det er ikke vedtaget endnu

    Svar
  6. Ejnar Bay says:
    11 måneder siden

    De fleste kører da vist ca 89 km/t i forvejen :)

    Svar

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kort nyt

Varebilsalget halter bagefter

16. december 2019
Den nye Vw transporter 6.1 vil sikkert storsælge.

Fald i varebilsalget: Er det et krisetegn?

20. november 2019

REA Erhvervsbiler får Fiat Professional

25. oktober 2019
Dækmonteringen er vigtig

Tre stærke tips til transportbranchen: Sådan sparer du dæk og brændstof

16. oktober 2019
Foto: Lars Krogsgaard

BMW overrasker med to biler i Årets Bil-finalen

14. oktober 2019

Mest læste

Højere fart vil gavne hele trafikken og spare samfundet for en halv milliard. Arkivfoto: Per Daugaard

Fartgrænse for lastbiler hæves

22. marts 2018

EU-dom: Din transport tæller som arbejdstid

19. november 2019
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

20. april 2017
Hiver du en trailer med værktøj efter varevognen eller har du en byggematerialer eller gravemaskine med bagpå, så kan du se frem til at få mere fart på fra næste år. Folketinget har i dag vedtaget en lov, der hæver fartgrænsen på landevej til 80 km/t – den tidligere fartgrænse var 70 km/t. Den nye lov gælder også for dem, der har campingvogn på slæb og for lastbiler uden hænger. Den nye lov er vedtaget i Folketinget i dag. Loven betyder, at lastbiler og store og små vogntog, som det hedder, allerede fra 1. januar 2020 må hæve hastigheden med 10 km/t og køre 80 km/t på lande- og motortrafikveje - med mindre skiltene kræver en lavere hastighed. De fleste vil nok glæde sig over ikke at skulle ligge bag en langsomkørende bil med trailer i fremtiden og den, der har trailerne bagpå kan glæde sig over at komme hurtigere frem.

NY LOV: Nu kommer der mere fart på traileren

29. april 2019
Sådan ser påfyldningsstudsen på en Opel med Euro 6-motor ud. AdBlue-tanken skal fyldes cirka for hver 10.000 km

Så besværligt er AdBlue

12. december 2019
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLERNE
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering

sponsored