Fancy Twizy som van | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 27 januar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Fancy Twizy som van

Renaults el-drevne Twizy bliver den mindste varebil, man kan komme rundt med, når den i april lanceres til priser fra omkring 58.000 kr. incl. moms

af Morten Dam
14. marts 2013
i Nyheder

Alt om varebiler i Genève:

Mindre kan den næsten ikke blive, når den får premiere i april. Renaults batteridrevne Twizy bliver Danmarks mindste varebil, selvom den rent teknisk betegnes som en motoriseret quadricykel. Da den har fire hjul, bliver den herhjemme kategoriseret som en bil.
Siden serieproduktionen begyndte, er der solgt flere end 10.000 eksemplarer af Twizy, der er udviklet hos Renault Sport Technologies, hvilket gør den 2-sædede konstruktion til en af Europas mest solgte el-køretøjer.
Når den kompakte 4-hjulede runabout lanceres herhjemme, bliver det som alternativ til vrimlen af 2-hjulede 45-knallerter og sccotere uden dækning for vind og vejr og med krav om brug af styrthjelm.
Potentielle liebhavere til den pragmatiske og overdækkede Twizy er f.eks. pizzabagerier, blomsterbutikker og andre virksomheder med behov for varetransport i småtingsafdelingen eller med behov for hurtig og bekvem persontransport over kortere afstande.
Den godt 2,3 meter lange, 1,4 meter høje og 1,2 meter brede Twizy står på en platform med en akselafstand på 1.686 mm og vejer 450 kilo. Den har en vendekreds på kun 3,2 meter og kræver et minimum af plads til parkering; også når den er udstyret med saksedøre, fordi disse åbnes opad i lodret position.

Plads til 80 liter bagage

Modelvarianterne Urban, Color og Technic adskiller sig fra hinanden ved at Urban leveres med direkte adgang til kabinen, mens de to andre har saksedøre som standard og mere udstyr.
Som standard er Twizy udstyret med to sæder på række og et 31 liter lukket bagagerum bag bagsædet. Derudover kan den udstyres med en 50 liter bagagesæk. Ladekabel til 220v stik, opvarmet forrude, 13-tommer hjul samt rat og handskerum med lås er standard.
Derudover kan udstyres med bl.a. håndfri Bluetooth-forbindelse, navigation, baksensorer, alu-hjul, metallak og automatisk forlygtetænding. Halvdørene kan forsynes med en transparent overdel, så cockpittet kan lukkes af. Senere vil den tillige kunne leveres med transparent tag.

Kvik som en motorcykel

Den baghjulstrukne Twizy drives med et 7 kWh lithium-ion batteri, som kan oplades på 3,5 time, og afhængigt af køremåde og vejrforhold kan give en rækkevidde fra 55 til 115 kilometer. Ved normal kørsel skulle den være god for en rækkevidde på omkring 100 kilometer.
Batteriet driver køretøjets 13 kW/17 hk elmotor, der med et drejningsmoment på 57 Nm og et trinløst automatgear trækker Twizy fra 0 til 45 km/t på 6,0 sek. – ligeså kvikt som en 125 ccm motorcykel. Den officielle topfart er 80 km/t. Lithium-ion batteriet installeres på leje-basis via det autoriserede forhandlernet, og den estimerede udgift pr. kilometer er opgivet til omkring 15 kr. pr. 100 km.
Twizy kommer til at koste fra 58.000 kr. incl. moms. Til sammenligning koster mange el-scootere typisk 50.000-55.000 kr. excl. moms.

Tidligere Artikel

Voksen Kia Carens på gule nummerplader

Næste Artikel

Leasingselskab satser på varebiler

Næste Artikel

Leasingselskab satser på varebiler

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Fancy Twizy som van

14. marts 2013
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering