Mens personbilsalget drøner derudaf, så kniber det for varebilerne med at følge med. Det viser opgørelser fra De Danske Bilimportører.
Et blik på salget af varebiler, viser at der i 2019 har været et lille dyk i salget. Salgsudviklingen er gået fra at have været markant stigende frem mod 2016 og derefter på rimelig stabilt og ganske højt niveau, om end med mindre fald de sidste 2-3 år. I 2019 kom der 33.096 nye varebiler på de danske veje, mod 33.850 året før – et lille fald på 2,2 procent.
Til den udvikling siger direktør hos De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen:
”I det store billede har det ingen betydning, at der er et marginalt fald i salget af varebiler i 2019. Den fine udvikling i salget, som vi har set over de seneste år, ligger stadig på stabilt højt niveau. Vi ser det som et resultat af det meget høje aktivitetsniveau i samfundet generelt”
De mindre varebiler (under 2.500 kg totalvægt), udgjorde for hele året 10.466 stk. – som er ca. 32 procent af de solgte varebiler. De øvrige varebiler fordeler sig med 15.807 i segmentet 2.501-3.490 kg totalvægt og udgjorde dermed 48 procent af varebilerne. 6.823 varebiler blev registreret på B-kørekortets maksimale 3.500 kg, det svarer til ca. 20% af alle varebilerne.
Leasingandelen (både privat og erhverv) udgjorde i 2019 ca. 77 procent, hvilket er en lille stigning i forhold til 2018 hvor leasingandelen for privat og erhverv tilsammen udgjorde omkring 76 procent.