Europas bilfabrikker trues af nye alliancer | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 25 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Europas bilfabrikker trues af nye alliancer

Nye asiatiske joint-ventures på tværs af verdensdele og helt nye aktører på det globale marked sætter Europas producenter under pres på hjemmebanen

af Morten Dam
12. februar 2013
i Baggrund, Nyheder

Europas varebilproducenter er under pres. Ikke bare på grund af økonomisk krise og faldende salg, men også på grund af voksende pres fra øst som følge af nye alliancer og teknologiske joint-ventures. Resultatet er et øget finansielt pres på varebilproducenter som Peugeot-Citroën, Fiat-Iveco, Ford, Mercedes-Benz, Opel, Renault og VW.
Der er meget på spil, for det gælder en sektor, som traditionelt har haft stor betydning for bilproducenterne, når markedet for personbilerne har været i bakgear. Varebilerne har mere eller mindre tjent som økonomisk livline og sikkerhedsnet.
Producenter som Toyota, Nissan og Hyundai har opereret på det europæiske marked i eget regi, men siden er Nissan gået sammen med Renault og Opel, mens Toyota har lavet en aftale med PSA om produktion af en mellemstor varebil kaldet ProAce baseret på Citroën Jumpy og Peugeot Expert.
Fiat har trukket sig ud af det fransk-italienske joint-venture, som også stod bag Fiat Scudo, der ligesom de franske varianter blev produceret på Sevel Nord-fabrikken i Frankrig. Derimod fortsætter resten af det 35 år gamle joint-venture omkring Sevel Syd i Italien, hvor de store varebiler Jumper, Ducato og Boxer produceres frem til 2019.

Tyrkisk-koreansk samarbejde

Toyota er trådt i stedet for Fiat og vil foreløbig frem til 2020 samarbejde med PSA om udvikling og bilproduktion af varebiler, men uden at Toyota har overtaget den italienske fabriks finansielle engagement i Sevel Nord-regi.
Hyundai vil med en investering på godt en milliard kroner udvide samarbejdet med den tyrkiske bilproducent Karsan, der efter planen ultimo 2014 udvider produktionen af varebiler og minibusser til Hyundai. Karsan har siden 2011 fået produceret lette varebiler for Hyundai til såvel Europa som Mellemøsten, Nordafrika og Rusland.
Presset østfra vil formentlig også vokse i forlængelse af frihandelsaftaler med Japan såvel som Korea og Kina, når denne handelsmæssige supermagt for alvor begynder at rulle sig ud med produktion og eksport af biler.
Varebilsalget i Danmark gik på lavblus i 2010-2011 med 15-16.000 solgte biler men kom sig lidt i 2011-2012 med et samlet salg omkring 24.000 biler årligt. I december faldt salget med 23,2 pct., og faldt med 0,9 pct. for hele året. I forrige måned steg det med 1,5 pct., og den kommende tid vil vise, om tendensen fortsætter.

Nyheder skaber optimisme

Markedet herhjemme udgør ingen undtagelse fra varebilsalget i de øvrige europæiske lande. I England startede det med en fremgang på 5,6 pct. i årets første måned, hvilket kan ses som et opløftende tegn efter et år med et drop på 6,2 pct. i 2012.
Den engelske bilbranches hovedorganisation SMMT forventer en fremgang for hele året på over 5,0 pct., bl.a. som følge af lancering af en række modelnyheder og en spirende optimisme i erhvervssektoren.
– 2012 var et år med store udfordringer for markedet for erhvervsbiler, men vi forventer, at 2013 bliver et år med øget fremgang for salget af de mindre varebiler, siger SMMT’s administrerende direktør Paul Everitt.
Markedet for store varebiler kom mere helskindet gennem 2012 med en fremgang på 6,4 pct. Paul Everitt sætter sin lid til, at en stribe modelnyheder og ny teknologi vil få det samlede varebilsalg til at vokse.
Endnu kontrollerer de europæiske producenter omkring 85 pct. af Europas marked for varebiler op til 3,5 tons, men de får travlt med at forsvare de hjemlige domæner.

Tags: CitroënFiatFordIvecoMercedes-BenzOpelPeugeotRenaultVW
Tidligere Artikel

Fiat stiger på gasbilen

Næste Artikel

Varebiler brillerede i to ekstreme ørkenrallyer

Næste Artikel

Varebiler brillerede i to ekstreme ørkenrallyer

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Europas bilfabrikker trues af nye alliancer

12. februar 2013
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering