Europæisk guldfeber på USA's varebilsmarked | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
mandag. 8 marts 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Europæisk guldfeber på USA's varebilsmarked

Det amerikanske varebilsmarked kan skæppe pænt i kassen for de pressede europæiske varebilsproducenter. Men hvem skal sælge hvad?

af Thomas André
18. juli 2013
i Baggrund

Europas bilsalg er i løbet af de seneste fem-seks års krise skrumpet ind til en parentes på det globale marked. Kun hver tiende bil bliver solgt i Europa, mens Kina, Indien og Rusland flår klodens markedsandele til sig.
Derfor interesserer de store bilfabrikker sig ikke meget for Europa, og vi må nøjes med krummerne fra de riges bord.
Et eksempel er Toyota Hiace, som gik ud af produktion, fordi det ikke kunne betale sig at udvikle en ny motor til den bedagede model på trods af fine salgstal her i Danmark og ganske få andre nordeuropæiske markeder. Resten af verden har for længst vendt den forældede japaner ryggen.
Nu har Toyota købt sig ind i det Fiat/PSA-alliancen med Proace for at tækkes de europæiske importører.

Omvendt kapløb

Men en mulighed for at udvide afsætningsmulighederne for de europæiske – og Nissans – varebiler er det nordamerikanske marked.
Produktionsstarten af Ram ProMaster, som er Fiat Ducato amerikanske tvilling, har givet næring til rygterne om et tilsvarende samarbejde mellem franske PSA og GM, der til stadighed udvider deres samarbejde på logistiksiden, mens GM køber andele i det økonomisk trængte PSA.
PSA og Fiat bygger som bekendt stadig varebiler sammen på de store Sevel-fabrikker i Nordfrankrig. De har netop fyldt nye Euro-milliarder i videreudviklingen af Sevel Syd-fabrikken, hvor trillingerne Fiat Ducato, Citroën Jumper og Peugeot Boxer.
Ram ProMaster overhaler dermed Ford Transit indenom i kapløbet om at blive den første store varebil med forhjulstræk på det amerikanske marked. Et kapløb, hvor alle skynder sig meget langsomt og gerne tager en omvej for ikke at komme først.

Dobbelt så langt på literen

For tænk nu, hvis amerikanerne slet ikke vil have de forhjulstrukne og sparsomt motoriserede varebiler, selv om de kører dobbelt så langt på literen som de – efter europæiske forhold – grotesk overmotoriserede vans fra blandt andre Chevrolet, Ford og Chrysler. Der alle har adgang til et europæisk alternativ.
Hvis først amerikanerne, som trods alt er begyndt at tænke lidt over deres brændstofforbrug, får smag for varebiler, der kører 12-14 km/l, kan det betyde en indbringende overgangsperiode for de europæiske varebiler, indtil amerikanerne selv finder ud af teknikken.

Overblik:

  • Nissan har et stærkt forhandlernet på personbiler i USA og får nu baghjulstræk på NV400. Den har et oplagt salgspotentiale på det amerikanske marked
  • Mercedes Sprinter gjorde det godt, indtil samarbejdet med Chrysler ophørte i 2010.
  • GM står i den bizarre situation, at de har adgang til både Opel Movano og PSA’s Boxer/Jumper, men rygterne går på, at det er fra det spirende samarbejde med PSA, en eventuel udvidelse af varebils-interesserne skal komme. Dermed kan de europæiske alliancer betyde, at Chrysler og GM får samme model på programmet, idet Fiat Ducato/ProMaster og Boxer/Jumper er en og samme varebil.
  • Renault har godt fat i det brasilianske marked men intet forhandlernet i USA.
  • Ford har trods deres One Ford globale samarbejde endnu ikke præsenteret den nye Transit i USA. Den skal først have nogle store benzinmotorer tilpasset og justeret karosseriet til den svulstige amerikanske stil. Og baghjulstræk på alle modeller.

     

 

 

Tags: ChryslerCitroënFiatFordGMMercedes-BenzNissanOpelPeugeotRenaultToyota
Tidligere Artikel

Renaults nye Masterplan

Næste Artikel

Fiat 500L Trekking - ny variant med ekstra appel

Næste Artikel

Fiat 500L Trekking - ny variant med ekstra appel

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Europæisk guldfeber på USA's varebilsmarked

18. juli 2013
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Sådan ser påfyldningsstudsen på en Opel med Euro 6-motor ud. AdBlue-tanken skal fyldes cirka for hver 10.000 km

Så besværligt er AdBlue

12. december 2019

Kort nyt

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering