Stiftelsen af den nye afdeling for varebilsvognmænd under DTL i lørdags er et vigtigt skridt i kampen for at skabe ordnede forhold for seriøse vognmænd i biler under 3500 kg.
Altomvarebiler.dk har talt med Ove Holm, der er underdirektør og chef for erhvervspolitisk afdeling i DTL – Danske Vognmænd, hvad den nye organisation kommer til at betyde.
Varebilsvognmænd gør fælles front
– Jeg er super glad for, at vi har fået stiftet denne specialforening. Der er en kreds af kurér- og varebilstransportører, som ønsker ordnede forhold i branchen. De ønsker at hæve barren, at få øgede kompetencer og professionalisme ind i erhvervet. Det vil styrke branchens image og betyde færre kortlivede virksomheder, som blot lever 6-9 måneder, inden de må give op – med tab til følge for SKAT, leverandørerne og kollegerne i branchen, siger Ove Holm.
Stærkt signal
Han forventer, at den nye forening kan blive en slags blåstempling af medlemmernes seriøsitet på et marked, der ofte forbindes med konkursryttere og underbetalte østarbejdere.
– Når en gruppe af transportører, der forhåbentligt bliver mange i løbet af nogle år, slutter sig sammen i en specialforening, så sender det et stærkt signal til omverdenen, til andre transportører, til kunder og leverandører og til politikerne og myndighederne i ind- og udland. Det gør, at sådan en som mig med troværdighed kan arbejde politisk for ordnede forhold i branchen, herunder at også varebiler omfattes af godskørselsloven og dermed et tilladelseskrav – både i Danmark og i de øvrige EU-lande.
Grå økonomi
Folketinget har allerede berørt emnet om at indføre tilladelse til godskørsel med varebiler. Et af emnerne er kapital-kravet, som ser ud til at blive noget lavere end for lastbiler. I Folketinget er der nævnt 30.000 kroner per varebil, men intet officielt er foreslået endnu.
– Det har tidligere i 2010 været diskuteret i EU, om man skal indføre fælles regler. Der er rigtigt store problemer med grå økonomi, og social dumping er et kæmpe problem. Hollænderne er i gang med at indføre regler for varebiler. De opererer med endnu lavere kapitalkrav, end vi har talt om i Danmark. Men det skal ikke bare være noget, der foregår i Holland, siger Ove Holm.
Rumænere på ungarske plader
Hollænderne vil have fælles EU-regler; og det vil DTL også.
– Vi arbejder helt konkret på en sæt fælles EU-regler gennem vores internationale vognmandsorganisation, IRU, blandt andet sammen med vores hollandske kolleger.
Vito dropper de fine fornemmelser
Han husker et konkret eksempel, hvor rumænere skiftede deres nummerplader ud til bulgarske plader for at omgå nye krav til godskørsel med varebiler i Rumænien. Med fælles europæiske regler ville sådan en omgåelse ikke være mulig.
– Det endte vist med, at kravene til varebiler aldrig blev gennemført, men blot planerne derom var nok til, at man begyndte at skifte nummerplader.
Polakkerne er med
Derfor er det vigtigt, at hele EU tilslutter sig et fælles regelsæt.
– Vi arbejder for at få så mange lande med på holdet, så det ikke ender med at blive sådan en øst-vest-opdeling. Særligt Polen, er jeg glad for, har vist sig positive til et regelsæt. Hvis vi skal have varebilerne omfattet af et EU-koordineret tilladelseskrav, skal der være et flertal for det i både Parlamentet og blandt medlemslandenes regeringer, og det er i bund og grund en forudsætning for, at Kommissionen i det hele taget kan formås at fremsætte forslag om det. Derfor er det positivt, at der er ønsker i mange lande og på kryds og tværs af Europa.
Det er nu
Ove Holm forventer, at EU åbner for denne forordning i 2016.
– Så det er nu, vi skal lave arbejdet, hvis vi skal være klar til at påvirke denne forordning, fastslår han.
I 2009 regulerede EU adgangen til at køre godskørsel for fremmed regning, og i Danmark har vi suppleret forordningen med Godskørselsloven.
– For os er det vigtigt, at varebiler i hele EU kommer med, og det er vigtigt, at vi får regler, som er tilpasset varebilsmarkedet. Så vi går efter lavere kapitalkrav, end der gælder for lastbilerne, og kravene til kompetencer skal også være tilpasset kurér- og varebilsmarkedet.
Gældende regel for varebiler:
Ved denne forordning reguleres adgangen til og udøvelsen af vejtransporterhvervet.
Denne forordning finder anvendelse på alle virksomheder, der er etableret i Fællesskabet og udøver vejtransporterhvervet. Den finder også anvendelse på virksomheder, der agter at udøve vejtransporterhvervet. Henvisninger til virksomheder, der udøver vejtransporterhvervet, anses, hvor det er relevant, for at omfatte en henvisning til virksomheder, der agter at udøve dette erhverv.
For så vidt angår de regioner, der er omhandlet i traktatens artikel 299, stk. 2, kan de pågældende medlemsstater tilpasse de betingelser, der skal opfyldes for at udøve vejtransporterhvervet, for så vidt denne transport udelukkende udøves i de pågældende regioner af virksomheder, der er etableret i disse regioner.
Uanset stk. 2 finder denne forordning, medmindre andet er foreskrevet i den nationale lovgivning, ikke anvendelse på virksomheder, der kun udøver godskørselserhvervet med motorkøretøjer eller vogntog, hvis tilladte totalmasse ikke overstiger 3,5 tons. Medlemsstaterne kan dog nedsætte denne grænse for alle eller visse vejtransportkategorier.