EU-forslag om lavere topfart i nye varebiler | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 27 januar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

EU-forslag om lavere topfart i nye varebiler

Diskuterer krav om elektronisk begrænsning af varebilers topfart til 120 km/t

af Morten Dam
10. maj 2013
i Nyheder, Trafikpolitik

Topfarten i nye varebiler skal begrænses til 120 km/t. Dét skal ske ved at indsætte en elektronisk begrænsning, der hindrer bilerne i at overskride den foreslåede hastighed, som støttes af EU-parlamentets miljøudvalg.
Forslaget er en del af et debatoplæg med henblik på at få reduceret brændstofforbruget og CO2-udslippet fra Europas vognpark.
Såfremt medlemsstaterne tilslutter sig forslaget, vil det indebære, at bilproducenterne fra 1. januar 2014 skal installerede elektroniske fartbegrænsere i de nye varebiler, som leveres til markeder inden for EU.
Miljøudvalget støtter også et krav om en øvre grænse på 147 g/km CO2-udslip for alle nye varebiler fra og med 2020 og en yderligere reduktion til 105 g/km i 2025.

Delte meninger

Nogle EU-politikere går ind for skærpede krav til CO2-udslippet, mens nogle er imod tanken om elektronisk fartbegrænsning i EU-regi. Det må efter deres mening være op til de enkelte medlemsstat selv at sætte dagsordenen i den sammenhæng.
Mens utilfredse miljøforkæmpere mener, at anvendelse af bedre design og lettere materialer sagtens kan bane vej for endnu lavere maksimumgrænser, betegner ACEA – European Automobile Manufacturers Association – EU-forslaget som ekstremt ambitiøst.
ACEA pointerer, at så lave udslip kun kan opnås ved hjælp af alternmativ teknologi og hybridbiler. Det vil i givet fald gøre det endnu mere nødvendigt med en omlægning af de danske bilafgifter, eftersom hybridbiler brandbeskattes i forhold til el-biler,som er fritaget for afgift.

Smuthul skal stoppes

I realiteten handler det om, hvorvidt EU-parlamentet skal lukke et smuthul og sætte en stopper for det såkaldte superkredit-begreb, der går ud på, at producenterne kan fortsætte med at producere kraftfulde biler med forurenende udslip over maksimumgrænserne så længe der kompenseres tilsvarende med produktion af lavt forurenende biler, bl.a. el-biler. Dét smuthul er EU-kommissionen er helt klart opsat på at få lukket.
For så vidt angår personbiler har parlamentet støttet oplægget til krav om et maksimalt CO2-udslip på 95 g/km, hvilket omsat til varebiler modsvares af et maksimumkrav på 118 g/km, fordi varebiler er større og køre med større belastning.
Forhandlingerne om forslaget i parlamentet såvel som på ministerplan og i kommissoriet forventes afsluttet inden udgangen af juni.

SE OGSÅ: http://altomvarebiler.dk/nyheder/forslag-om-120-kmt-loft-pa-tyske-motorveje/

Tidligere Artikel

Tænk blåt med Toyota og kør grønt på gule plader

Næste Artikel

Forslag om 120 km/t-loft på de tyske autobahner

Næste Artikel

Forslag om 120 km/t-loft på de tyske autobahner

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

EU-forslag om lavere topfart i nye varebiler

10. maj 2013
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering