Et skridt nærmere ordnede forhold for vejtransport i EU | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 24 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Styr på grænseoverskridende cabotagesvindel

Et skridt nærmere ordnede forhold for vejtransport i EU

af Thomas Schiermacher Jensen
29. april 2019
i Nyheder, Trafikpolitik

Europa-Parlamentet har fundet sine fødder og er blevet enige om sin holdning til Vejpakken, som skal bidrage til at sikre mere ordnede forhold og mere lige konkurrencevilkår for vejtransport i EU.

Godstransport ved grænsen

Foto: René Strandbygaard

Tilbage i december 2018 lykkedes det for medlemslandene at blive enige om Vejpakken og opnå en generel indstilling i Rådet. Medlemslandene har derfor afventet, at Europa-Parlamentet kunne nå frem til enighed, så man kunne få indledt trilogforhandlingerne mellem Parlamentet, Rådet og Kommissionen om en endelig aftale.

Vejpakken handler om regler for cabotagekørsel, køre- og hviletid, udstationering og kontrol. Europa-Parlamentets vedtagelse lægger sig på en række områder op ad Rådets generelle indstilling ved bl.a. at fokusere på, at der dæmmes op for systematisk cabotagekørsel, at der kommer anvendelige udstationeringsregler på vejtransportområdet, at medlemslandene får bedre mulighed for at føre kontrol, at det lange hvil ikke må afholdes i lastbilen, og at det i fremtiden bliver sikret, at chaufførerne kan vende hjem med jævne mellemrum, så man i fremtiden undgår sager med såkaldte nomadechauffører, der bor og lever i lastbilerne i flere måneder i træk.

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen udtaler i en pressemeddelelse fra ministeriet:

– Det har vist sig at være en lang og sej kamp at få vedtaget Vejpakken i Europa-Parlamentet. Over 1.500 stillede ændringsforslag har for eksempel betydet, at pakken så sent som i forrige uge blev sendt tilbage til behandling i udvalget igen.

I 3F er man begejstret over, at EU nu tager skridt til at sikre de ordnede forhold i branchen:

– Det ændrer ikke verden fra i morgen. Men det betyder, at skarpere regler om begrænsninger af cabotage, bedre kontrol af transport over grænser, regler om aflønning af internationale chauffører og nye værn mod postkasseselskaber er stærkt på vej, siger Jan Villadsen, formand for 3F Transport til Fagbladet.

Tidligere Artikel

Ny Toyota Hilux 2019 Special Edition afsløret -

Næste Artikel

NY LOV: Nu kommer der mere fart på traileren

Næste Artikel
Hiver du en trailer med værktøj efter varevognen eller har du en byggematerialer eller gravemaskine med bagpå, så kan du se frem til at få mere fart på fra næste år. Folketinget har i dag vedtaget en lov, der hæver fartgrænsen på landevej til 80 km/t – den tidligere fartgrænse var 70 km/t. Den nye lov gælder også for dem, der har campingvogn på slæb og for lastbiler uden hænger. Den nye lov er vedtaget i Folketinget i dag. Loven betyder, at lastbiler og store og små vogntog, som det hedder, allerede fra 1. januar 2020 må hæve hastigheden med 10 km/t og køre 80 km/t på lande- og motortrafikveje - med mindre skiltene kræver en lavere hastighed. De fleste vil nok glæde sig over ikke at skulle ligge bag en langsomkørende bil med trailer i fremtiden og den, der har trailerne bagpå kan glæde sig over at komme hurtigere frem.

NY LOV: Nu kommer der mere fart på traileren

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Styr på grænseoverskridende cabotagesvindel

Et skridt nærmere ordnede forhold for vejtransport i EU

29. april 2019
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering