Europa-Parlamentet har fundet sine fødder og er blevet enige om sin holdning til Vejpakken, som skal bidrage til at sikre mere ordnede forhold og mere lige konkurrencevilkår for vejtransport i EU.
Foto: René Strandbygaard
Tilbage i december 2018 lykkedes det for medlemslandene at blive enige om Vejpakken og opnå en generel indstilling i Rådet. Medlemslandene har derfor afventet, at Europa-Parlamentet kunne nå frem til enighed, så man kunne få indledt trilogforhandlingerne mellem Parlamentet, Rådet og Kommissionen om en endelig aftale.
Vejpakken handler om regler for cabotagekørsel, køre- og hviletid, udstationering og kontrol. Europa-Parlamentets vedtagelse lægger sig på en række områder op ad Rådets generelle indstilling ved bl.a. at fokusere på, at der dæmmes op for systematisk cabotagekørsel, at der kommer anvendelige udstationeringsregler på vejtransportområdet, at medlemslandene får bedre mulighed for at føre kontrol, at det lange hvil ikke må afholdes i lastbilen, og at det i fremtiden bliver sikret, at chaufførerne kan vende hjem med jævne mellemrum, så man i fremtiden undgår sager med såkaldte nomadechauffører, der bor og lever i lastbilerne i flere måneder i træk.
Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen udtaler i en pressemeddelelse fra ministeriet:
– Det har vist sig at være en lang og sej kamp at få vedtaget Vejpakken i Europa-Parlamentet. Over 1.500 stillede ændringsforslag har for eksempel betydet, at pakken så sent som i forrige uge blev sendt tilbage til behandling i udvalget igen.
I 3F er man begejstret over, at EU nu tager skridt til at sikre de ordnede forhold i branchen:
– Det ændrer ikke verden fra i morgen. Men det betyder, at skarpere regler om begrænsninger af cabotage, bedre kontrol af transport over grænser, regler om aflønning af internationale chauffører og nye værn mod postkasseselskaber er stærkt på vej, siger Jan Villadsen, formand for 3F Transport til Fagbladet.