I en tid, hvor masseproduktion og kommercielle hensyn ofte går ud over kvaliteten og glæden ved slutproduktet, holder Jan Møller fra PendelMatic på, at det godt kan lade sig gøre at kombinere de to.
– Mit motto er, at erfaring ikke kan kopieres, siger han med et stort grin og kigger hen på fru Kirsten, der har passet kontoret lige så længe, Jan kan huske.
Håndbygget – hvad ellers
Han kom selv i lære som vognbygger helt tilbage i ’50’erne, hvor der ikke var noget alternativ til håndbygget kvalitet. Begrebet havde dårligt nok et navn, for hvordan skulle man ellers bygge tingene?
- Det kan godt være, det ikke var lige god kvalitet det hele, men håndbygget var det altid. Og hvis en kunde kom og klagede, så lavede man det om. Det var jo et spørgsmål om faglig stolthed og omdømme, siger Jan Møller
En lang række patenter
Det er denne faglige stolthed og Jans kreative tilgang til faget, der gennem årene har ført til et hav af opfindsomme løsninger og en lang række patenter.
- Ja-ja, det kan godt være, erfaring ikke kan kopieres, men når man har noget unikt, man gerne vil tjene lidt penge på, så må man jo passe på det.
Kuriøse afgiftsregler
Mange af opfindelserne har været svar på den til enhver tid siddende regerings mere eller mindre velovervejede lovindgreb gennem tiderne.
Ombygning af personbiler til varebiler er en af grundpillerne i produktionen, men også nogle mere eller mindre kuriøse afgiftsregler har givet arbejde på værkstedet i Brøndby.
Autocampere
For eksempel byggede Pendelmatic, som Jan Møllers firma hedder, op gennem 90’erne og 00’erne mange MPV’er og SUV’er om til autocampere på 60 procent afgift, indtil det blev stoppet med et lovindgreb.
- Ja, så stod vi her og skar hul i taget på helt nye biler for at lave sådan et hæve-sænketag, så den kunne godkendes som camper. Sådan noget har der været meget af. Hver gang, de laver en lovændring, må vi tilpasse os. Nogle af reglerne har været helt åndssvage, men vi kan jo ikke rigtigt klage. Det har jo givet arbejde til os, siger han med et skuldertræk.
En praktisk hylde
Men uanset baggrunden for de mere eller mindre kuriøse opfindelser har Jan altid holdt fast i to ting: Det skal laves ordentligt, og det skal se pænt ud.
- Ja, det og så at lave nogle kreative løsninger. Vi er vist de eneste, der laver sådan en praktisk hylde på forsiden af varerumsvæggen. Man kan jo lige så godt udnytte pladsen, når man nu alligevel er i gang.
Mercedes-stjerner
Et andet eksempel er ombygningerne af indretningen i pickupper, som Pendelmatic har lavet mange af i tidens løb. Den seneste er Mercedes X-Klasse, der har fået et par elegante Mercedes-stjerner henholdsvis skåret ud i pladen præget i tæppet.
- Så har vi lavet et geværskab under gulvet og helt nederst er der plads til for eksempel donkraften i et rum, hvor vi har lavet lys, så man kan se, hvad man leder efter. Det er da meget pænt, ikk’?
Færdige samlesæt
Selv om Jan Møller bedst kan lide håndlavet kvalitet, så bliver alle ombygningssættene lavet på CNC-laser og stansemaskine, så alle dele bliver 100 procent ens hver gang.
- Vi ombygger jo dels biler her og dels hos vores samarbejdspartner SAL i Esbjerg, men vi laver også færdige samlesæt, som forhandlerne kan have liggende på lager. Så kan de tage bilen direkte fra udstillingen og bygge den om samme dag, kunden bestiller den.
Sparer fragten og tiden
Normalt er der en uges ventetid på sådan en ombygning, fordi bilerne skal fragtes fra forhandleren til ombyggeren og tilbage igen.
- Forhandlerne er glade for at få lidt arbejde til værkstedet og så fleksibiliteten i, at de ikke er nødt til først at bestille en fragtmand til at afhente bilen, som måske ikke lige kommer inden for de første par døgn. Og når vi så modtager bilen, er det jo samme ventetid for at få den fragtet tilbage.
61 år i fars firma
I dag har Jan Møller rundet 75 år. Det er 61 år siden, han gik i lære som vognbygger i sin fars firma, som han senere overtog. Men han kører stadig motocross på motorcykler, han selv bygger.
- Det går måske ikke helt så stærkt, som det gjorde i gamle dage, men så længe vi kan og synes det er sjovt, bliver vi ved. Ellers går vi bare i stå, siger Jan og bliver afbrudt af fru Kirsten, som heller ikke har nogen planer om at trække sig tilbage fra regnskaberne.
Ja, lidt
-
Han kører lidt mere forsigtigt nu, konstaterer hun med en anelse skrap formaning i stemmen.
-
Ja, siger vognfabrikanten – lidt