• Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
mandag. 18 februar 2019
Alt om varebiler
  • ARTIKLER
    • NYHEDER
    • TEST
    • BAGGRUND
    • TILBEHØR & INDRETNING
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
No Result
View All Result
  • ARTIKLER
    • NYHEDER
    • TEST
    • BAGGRUND
    • TILBEHØR & INDRETNING
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Still going strong: Jan Møller gik i lære som vognbygger som 14-årig og havde sidste år 60 års jubilæum
Den hydrauliske X-Top til alle pickupper på markedet er bare én af Jan Møllers patenterede kreationer
På værkstedet i Brøndby finder man blandt andet en reol med ombygningskit til Nissan Qashqai
Sådan kan en skillevæg i din varebil se ud, når Jan Møller bygger den
Håndværket skal være i orden, men det skal også se ordentligt ud, siger Jan Møller
Pendelmatics udgave af en Mercedes X-Klasse

Erfaring kan ikke kopieres

Håndværket skal være i orden, men det skal også se ordentligt ud, siger Jan Møller, der har været vognbygger i en menneskealder

af Thomas André
20. juli 2018
i Opbygninger

I en tid, hvor masseproduktion og kommercielle hensyn ofte går ud over kvaliteten og glæden ved slutproduktet, holder Jan Møller fra PendelMatic på, at det godt kan lade sig gøre at kombinere de to.

– Mit motto er, at erfaring ikke kan kopieres, siger han med et stort grin og kigger hen på fru Kirsten, der har passet kontoret lige så længe, Jan kan huske.

Håndbygget – hvad ellers

Han kom selv i lære som vognbygger helt tilbage i ’50’erne, hvor der ikke var noget alternativ til håndbygget kvalitet. Begrebet havde dårligt nok et navn, for hvordan skulle man ellers bygge tingene?

  • Det kan godt være, det ikke var lige god kvalitet det hele, men håndbygget var det altid. Og hvis en kunde kom og klagede, så lavede man det om. Det var jo et spørgsmål om faglig stolthed og omdømme, siger Jan Møller

En lang række patenter

Det er denne faglige stolthed og Jans kreative tilgang til faget, der gennem årene har ført til et hav af opfindsomme løsninger og en lang række patenter.

  • Ja-ja, det kan godt være, erfaring ikke kan kopieres, men når man har noget unikt, man gerne vil tjene lidt penge på, så må man jo passe på det.

Kuriøse afgiftsregler

Mange af opfindelserne har været svar på den til enhver tid siddende regerings mere eller mindre velovervejede lovindgreb gennem tiderne.

Ombygning af personbiler til varebiler er en af grundpillerne i produktionen, men også nogle mere eller mindre kuriøse afgiftsregler har givet arbejde på værkstedet i Brøndby.

Autocampere

For eksempel byggede Pendelmatic, som Jan Møllers firma hedder, op gennem 90’erne og 00’erne mange MPV’er og SUV’er om til autocampere på 60 procent afgift, indtil det blev stoppet med et lovindgreb.

Håndvask i varebilen

  • Ja, så stod vi her og skar hul i taget på helt nye biler for at lave sådan et hæve-sænketag, så den kunne godkendes som camper. Sådan noget har der været meget af. Hver gang, de laver en lovændring, må vi tilpasse os. Nogle af reglerne har været helt åndssvage, men vi kan jo ikke rigtigt klage. Det har jo givet arbejde til os, siger han med et skuldertræk.

En praktisk hylde

Men uanset baggrunden for de mere eller mindre kuriøse opfindelser har Jan altid holdt fast i to ting: Det skal laves ordentligt, og det skal se pænt ud.

  • Ja, det og så at lave nogle kreative løsninger. Vi er vist de eneste, der laver sådan en praktisk hylde på forsiden af varerumsvæggen. Man kan jo lige så godt udnytte pladsen, når man nu alligevel er i gang.

Mercedes-stjerner

Et andet eksempel er ombygningerne af indretningen i pickupper, som Pendelmatic har lavet mange af i tidens løb. Den seneste er Mercedes X-Klasse, der har fået et par elegante Mercedes-stjerner henholdsvis skåret ud i pladen præget i tæppet.

XTop med X-Faktor til X-Klasse

  • Så har vi lavet et geværskab under gulvet og helt nederst er der plads til for eksempel donkraften i et rum, hvor vi har lavet lys, så man kan se, hvad man leder efter. Det er da meget pænt, ikk’?

Færdige samlesæt

Selv om Jan Møller bedst kan lide håndlavet kvalitet, så bliver alle ombygningssættene lavet på CNC-laser og stansemaskine, så alle dele bliver 100 procent ens hver gang.

  • Vi ombygger jo dels biler her og dels hos vores samarbejdspartner SAL i Esbjerg, men vi laver også færdige samlesæt, som forhandlerne kan have liggende på lager. Så kan de tage bilen direkte fra udstillingen og bygge den om samme dag, kunden bestiller den.

Sparer fragten og tiden

Normalt er der en uges ventetid på sådan en ombygning, fordi bilerne skal fragtes fra forhandleren til ombyggeren og tilbage igen.

  • Forhandlerne er glade for at få lidt arbejde til værkstedet og så fleksibiliteten i, at de ikke er nødt til først at bestille en fragtmand til at afhente  bilen, som måske ikke lige kommer inden for de første par døgn. Og når  vi så modtager bilen, er det jo samme ventetid for at få den fragtet  tilbage.

61 år i fars firma

I dag har Jan Møller rundet 75 år. Det er 61 år siden, han gik i lære som vognbygger i sin fars firma, som han senere overtog. Men han kører stadig motocross på motorcykler, han selv bygger.

  • Det går måske ikke helt så stærkt, som det gjorde i gamle dage, men så længe vi kan og synes det er sjovt, bliver vi ved. Ellers går vi bare i stå, siger Jan og bliver afbrudt af fru Kirsten, som heller ikke har nogen planer om at trække sig tilbage fra regnskaberne.

Ja, lidt

  • Han kører lidt mere forsigtigt nu, konstaterer hun med en anelse skrap formaning i stemmen.

  • Ja, siger vognfabrikanten – lidt

Tags: Jan MøllerMercedes-stjernerOmbygning af personbilerPemndelmatic
Tidligere Artikel

VW får ny varebilchef

Næste Artikel

Marchionne afsat i hast

Næste Artikel
CEO i FCA, Sergio Marchionnes tilstand er så dårlig, at han er blevet afsat på et ekstraordinært bestyrelsesmøde her lørdag eftermiddag

Marchionne afsat i hast

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kort nyt

Så meget sne ser vi sjældent, men uanset om der ligger meterdyb sne, eller vejene bare er kolde og våde, giver vinterdæk bedst vejgreb

260.000 biler på sommerdæk

31. januar 2019
Carlos Ghosn beholder foreløbig sine ledende poster i Renault

Renault beholder Ghosn

16. december 2018
-Med et så komfortabelt flertal bør parlamentet kunne nå i mål med vejpakken, mener Erik Østergaard, adm. dir. for DTL

EU-parlamentet bør kunne nå i mål

10. december 2018
Politiet kører ekstra spritkontrol hele december

Operation Julebrandert er igang

30. november 2018
Senest 1. april skal du ansøge om at blive varebilschauffør eller -vognmand

Uddannelse til vognmænd og chauffører

28. november 2018

Mest læste

-Montering af Claytons LPS-enheder i vores biler betyder, at vi har langt mindre tomgangskørsel, siger Bent Poulsen, der er flådeansvarlig i Eltel

Virksomhed sparer 990 liter brændstof per bil

8. februar 2019
Græskfødte Eleftherios Tzaferis har tilbragt 16.700 timer bag rattet i sin Ford Transit fra 2010. Foto: Ford

Sven har kørt en million

28. januar 2019
Årene har sat sine spor, men den gamle T1 bliver udstillet, som den er

Verdens første fotovogn fundet efter 54 år

13. februar 2019
De 21 varebiler blev hentet på én gang hos Ford i Holstebro. PR-foto

El-installatøren fik sine 21 nye biler leveret på én gang

30. januar 2019
Still going strong: Jan Møller gik i lære som vognbygger som 14-årig og havde sidste år 60 års jubilæum

Erfaring kan ikke kopieres

20. juli 2018
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • ARTIKLER
    • NYHEDER
    • TEST
    • BAGGRUND
    • TILBEHØR & INDRETNING
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER

sponsored