Hos Nissan siger man, at alt godt kommer til den, som har tålmodighed til at vente. Også en ny generation af den succesrige crossovermodel Qashqai, som har været på gaden siden begyndelsen af 2007, og nu findes i både en lang og kort udgave. I morgen følger den officielle afsløring af den nye modelgeneration. Men du behøver ikke at vente, du kan se den her.
En speciel mand med et specielt job
En af ingeniørerne bag den første Qashqai var Jerry Hardcastle, som i slutningen af 80’erne skiftede fra Rover Group til Nissan.
I dag står han i spidsen for Nissans globale produktudvikling, et job oprettet specielt til Hardcastle, så han med sin tæft for markedssituationen kan få denne til at gå op i en højere enhed med tekniske og produktionsmæssigt rationelle løsninger, som imødekommer bilkøbernes ønsker og kompletterer Nissans sttrategi og modelpalette.
Netop med Jerry Hardcastle in mente er der næppe tvivl om, at hver eneste sten er vendt undervejs i processen med udvikling af den nye Qashqai-generation.
Qashqai en af de første crossover-modeller
Nissan var blandt de første til at udvikle crossover-modeller og har en god portion know-how med den metier og kan krediteres for at have flyttet grænserne for aktiv sikkerhed, komfort og raffinement. Med et verdensomfattende testprogram i alle tænkelige klima- og terrænforhold er Qashqai II finslebet i Nissans tekniske Europa-center i England, hvor den også produceres – på Sunderland-fabrikken i Newcastle.
Deler platform med X-Trail
Nissan har forlods lagt op til nyfortolkning af regelsættet for konstruktion af en crossover som Qashqai, så fra og med i morgen vil den være på vej mod mod sandhedens time, hvor det skal vise sig, om det vitterligt er tale om en omskrivning af kapitlet om crossovermodeller.
Qashqai er baseret på samme chassisplatform som den nye X-Trail; en anden populær model på Nissans SUV-palette.
Sammenlignet med den nuværende modelgeneration præsenterer Qashqai II et eksteriør med mere organisk formede stilelementer. Det gælder bl.a. nogle af frontpartiets detaljer, som ligger tæt op ad den nye X-Trail’s ydre.
Qashqai+2 udgår af programmet
Nissan startede med at præsentere afløseren for den nuværende X-Trail og følger nu op med Qashqai II, men det bliver den sidstnævnte, der kommer først på gaden, idet leveringen af X-Trail først begynder i juli 2014. Qashqai II ventes derimod på gaden i begyndelsen af det nye år.
I modsætning til den nuværende modelgeneration synes der ikke at være en 7-sædet version i baggrunden, idet en 7-sædet X-Trail er udset til at erstatte den nuværende Qashqai+2.
Modelprogrammet i den nye generation spænder angiveligt fra en benzinmotor på 1,2 liter til en dieselmotor på 1,6 liter. Senere ventes paletten udvidet med en rap Nismo-version og en el-drevet udgave.
Ifølge en uofficiel kilde er der lagt op til moderate prisstigninger i forhold til den nuværende modelserie.
Du kan følge den officielle præsentation af Nissan Qashqai II klokken 15:10 og klokken 17:00 dansk tid og se flere billeder af bilen via nedenstående link.