Er det fremtiden for varebiler | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 5 marts 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Er det fremtiden for varebiler

Mercedes-Benz har lavet den selvkørende lastbil, der selv orienterer sig i trafikken og kalder på føreren, når der er brug for ham

af Thomas André
8. maj 2015
i Nyheder, Tilbehør & indretning, Trafikpolitik

 

Mercedes-Benz’ bud på fremtidens vejtransport kører lige her. De har bygget en selvkørende lastbil, som i sidste ende kan nedbringe antallet af motorvejsulykker, som koster tusindvis af menneskeliv hvert år alene i Europa. The Future Truck 2025 – eller fremtidens lastbil 2025 – kan ikke selv navigere rundt i byens gader, men på lande- og motorvej kan den klare sig selv. Så at sige.

Og det er på de store færdselsårer, dødtrætte chauffører udgør den største fare for sig selv og de mindre biler.

Op til de folkevalgte

Ved hjælp af en kombination af dobbelte kameraer, radar-sensorer og den nyeste Blind-Spot teknologi, som Mercedes selv kalder Highway Pilot, analyserer Fremtidens Lastbil vejen for at få en fornemmelse af trafik og omgivelser.

Netop motorvejsdelen i Highway Pilot er essentiel i denne forbindelse. Chaufføren skal selv køre sin lastbil ind på motorvejen og flette ind i trafikken.

Volvo kompenserer for ‘Fejl 40’

Proviu fordi seks øjne ser bedre end to

Men så kan han også læne sig tilbage og passe andet arbejde eller tage sig en slapper. For her overtager bilen hans arbejde. Om bilen så kan få sit eget førerkort, så chaufføren sparer lidt køre-hviletid melder historien ikke noget om. Det må være op til politikerne at beslutte, og da der kun er 11 år til 2025, hvor Mercedes-Benz forventer at lancere den, er det nok på tide, de folkevalgte begynder at gnide søvnen ud af øjnene.

Nu kan chaufføren dreje sit førersæde til siden og indtage en mere behagelig stilling, mens bilen gør alt arbejdet.

Den eksisterer

Indretningen ser voldsomt komfortabel ud her, og det er svært at forestille sig et kontor med mere fleksibel udsigt.

Udvendigt er lygterne skiftet ud med store lyspaneler. Når den går over i automatisk mode over 80 km/t, skifter det hvide lys til en pulserende blå, På den måde kan omgivelserne se, at her kommer en selvkørende bil. Nå ja, det er ikke et endeligt produktionsklart koncept endnu, så vi har jo lige lidt tid til at vænne os til de mest futuristiske sanseindtryk fra de kreative tyskere.

Når det er sagt, så fastholder Mercedes, at lastbilen rent faktisk eksisterer og kan køre selv. Det er kun lovgivningen og den rent praktiske produktion, der skal sættes i gear, før Fremtidens Lastbil 2025 er en realitet.

 

 

 

 

Tags: HighwayMercedesMercedes-BenzSelvkørendeVolvo
Tidligere Artikel

Nissan NV400 til chok-pris

Næste Artikel

El-ladere langs motorvejene

Næste Artikel

El-ladere langs motorvejene

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
På motorvejen sætter du dig mageligt til rette og tager en blunder eller laver lidt papirarbejde

Er det fremtiden for varebiler

8. maj 2015
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Et varerum isoleret med produktet Aluthermo Quattro

Skab luftforandring i varerummet

24. januar 2018

Kort nyt

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering