Mercedes-Benz’ bud på fremtidens vejtransport kører lige her. De har bygget en selvkørende lastbil, som i sidste ende kan nedbringe antallet af motorvejsulykker, som koster tusindvis af menneskeliv hvert år alene i Europa. The Future Truck 2025 – eller fremtidens lastbil 2025 – kan ikke selv navigere rundt i byens gader, men på lande- og motorvej kan den klare sig selv. Så at sige.
Og det er på de store færdselsårer, dødtrætte chauffører udgør den største fare for sig selv og de mindre biler.
Op til de folkevalgte
Ved hjælp af en kombination af dobbelte kameraer, radar-sensorer og den nyeste Blind-Spot teknologi, som Mercedes selv kalder Highway Pilot, analyserer Fremtidens Lastbil vejen for at få en fornemmelse af trafik og omgivelser.
Netop motorvejsdelen i Highway Pilot er essentiel i denne forbindelse. Chaufføren skal selv køre sin lastbil ind på motorvejen og flette ind i trafikken.
Volvo kompenserer for ‘Fejl 40’
Proviu fordi seks øjne ser bedre end to
Men så kan han også læne sig tilbage og passe andet arbejde eller tage sig en slapper. For her overtager bilen hans arbejde. Om bilen så kan få sit eget førerkort, så chaufføren sparer lidt køre-hviletid melder historien ikke noget om. Det må være op til politikerne at beslutte, og da der kun er 11 år til 2025, hvor Mercedes-Benz forventer at lancere den, er det nok på tide, de folkevalgte begynder at gnide søvnen ud af øjnene.
Nu kan chaufføren dreje sit førersæde til siden og indtage en mere behagelig stilling, mens bilen gør alt arbejdet.
Den eksisterer
Indretningen ser voldsomt komfortabel ud her, og det er svært at forestille sig et kontor med mere fleksibel udsigt.
Udvendigt er lygterne skiftet ud med store lyspaneler. Når den går over i automatisk mode over 80 km/t, skifter det hvide lys til en pulserende blå, På den måde kan omgivelserne se, at her kommer en selvkørende bil. Nå ja, det er ikke et endeligt produktionsklart koncept endnu, så vi har jo lige lidt tid til at vænne os til de mest futuristiske sanseindtryk fra de kreative tyskere.
Når det er sagt, så fastholder Mercedes, at lastbilen rent faktisk eksisterer og kan køre selv. Det er kun lovgivningen og den rent praktiske produktion, der skal sættes i gear, før Fremtidens Lastbil 2025 er en realitet.