Dagligvarer bragt lige til døren af en selvkørende varebil
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 25 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
CargoPod bragte dagligvarer ud til 100 kunder i det sydøstlige London
Man advares om, at bilen er selvkørende
En opfordring til at give en vurdering af bilens kørsel
Bilen styres af bl.a. en laser (nederst til højre) i hver side
Tre kameraer er placeret i fronten
Kundens låge lyser op ved ankomsten
Under forsøget hjalp en Ocado-medarbejder kunderne med at få fat i varerne

Engelsk supermarked afprøver selvkørende varebil

Online-supermarkedet Ocado har i et forsøg bragt varer ud i London med den selvkørende varebil CargoPod

af Jess Ulrik Verge
8. juli 2017
i Nyheder

Teknologien er klar til mennesket. Men er mennesket klar til teknologien? Det spørgsmål skal resultatet af netop afsluttede forsøgskørsler i det sydøstlige London bidrage med svar til.

Forsøget blev udført med en elektrisk selvkørende varebil  – CargoPod – der foretog 100 dagligvareleveringer over ti dage i et forsøgsområde ved Royal Arsenal. Varerne var bestilt af kunder i onlinesupermarkedet Ocado.

På niveau 3 ud af 5

CargoPod var bemandet, men kunne i princippet have kørt varerne frem til kundernes adresser alene. Køretøjet er på autonomi-niveau 3, hvor niveau 5 er den højeste grad af autonomi.

Vans and robots

Niveau 3 betyder, at der skal sidde en person bag rattet. Personen må gerne slippe rat, speeder og bremse, men skal altid være parat til at tage kontrollen.

Støttet af staten

Forsøget fandt sted i juni under ledelse af “Transport Research Laboratory” (TRL), som er en privatejet virksomhed, der tilbyder viden og løsninger inden for intelligent transport.

Forsøget er desuden en del af et statsstøttet udviklingsprojekt kaldet Gateway Project, og det er Ocado’s udviklingsafdeling – Ocado Technology – der har udviklet det website, som forsøgets kunder skulle bruge til deres bestillinger.

Kameraer og lasere

CargoPod og dens software – Selenium – er udviklet af teknologifirmaet Oxbotica. Systemet anvender kameraer og lasere med det formål at lokalisere sig på et digitalt kort uden brug af GPS.

Med sensorer og tilhørende software identificeres personer, køretøjer og andre trafikanter og objekter, der befinder sig omkring bilen. Ud fra disse data kalkulerer systemet løbende den videre fremfærd mod målet.

Kunden åbner boksen

CargoPod har en nyttelast på 128 kg. Varerne er fordelt i 8 nummererede bokse.

Når bilen er ankommet til en kundes adresse, kommer der lys i nummeret på den pågældende boks. Kunden skal så trykke på en knap for at åbne boksens låge.

Forsøget evalueres

Formålet med forsøget var at undersøge, hvordan brugere og beboere i øvrigt reagerer på en selvkørende varebil.  Hele forløbet er ved at blive evalueret, men ved en pressekonference den 28. juni var der ingen, der nævnte noget om overkørte hunde, ophidsede personer, maste rosenbede eller farlige situationer.

Selvkørende biler i Kina

Der er offentliggjort en række videoer på youtube.com, hvor man kan følge CargoPods kørsel i området og se, hvordan den mødes med trafikanter og beboere i testområdet.

Måske klar i 2021

Når alle otte udbringninger er klaret, vender bilen automatisk tilbage til centralen for at modtage ny last.

Det vurderes, at CargoPod er færdigudviklet og klar til at komme i arbejde i 2021.

Tags: autonomicado TechnologyCargoPodGateway ProjectOcadoOxboticaTransport Research Laboratory
Tidligere Artikel

Volkswagen satser eksternt

Næste Artikel

Verdens måske skøreste van

Næste Artikel
Nej, den er ikke væltet i svinget

Verdens måske skøreste van

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
CargoPod bragte dagligvarer ud til 100 kunder i det sydøstlige London

Engelsk supermarked afprøver selvkørende varebil

8. juli 2017
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering