Prototype er klar - med kinesiske penge | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 7 marts 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
For en del af Geely's 325 millioner pund har London Electric Vehicle Company bygget en ny bilfabrik i Coventry

Prototype er klar – med kinesiske penge

Kinesisk ejede London Electric Vehicle Company er klar til at teste prototypen på en ny elektrisk varebil

af Jess Ulrik Verge
20. december 2017
i Nyheder

I sommer proklamerede London Electric Vehicle Company (LEVC), at de i 2018 vil begynde at producere en elektrisk varebil på den platform som deres kerneprodukt – den sorte London-taxa – bygges på.

Planen skrider fremad. LEVC’s direktør Chris Gubbey har på det seneste meddelt, at der nu er fremstillet en prototype. – Vi har brugt cirka 30 millioner pund på udviklingen, og vi gør lige nu klar til at gennemføre en vintertest, siger Chris Gubbey.

Længere akselafstand

Nok bygges bilen på samme platform som fabrikkens nye hybrid-taxa, men den får længere akselafstand. Drivlinjen bliver den samme som taxa’ens, nemlig en lille benzinmotor, der genererer strøm til en el-motor, som driver hjulene.

Ny engelsk-produceret varebil om cirka et år

På ren el-drift angives rækkevidden til 80 miles (ca. 129 km), og med benzinmotoren som range-extender kommer rækkevidden angiveligt op på 400 miles (ca. 640 km).

På størrelse med en ‘Transit van’

I følge Gubbey er der tale om en ‘2,5 tons varebil’ af cirka samme størrelse som en ‘Transit van’. Hvis Gubbey refererer til bilens tilladte totalvægt, kan der være tale om en bil på størrelse med Transit Custom, der dog har en mindste totalvægt på 2740 kg.

Der kunne også refereres til Transit Connect, der fås i totalvægte fra 1960 til 2395 kg. Uanset størrelsen skal bilen målrettes kunder, der udfører last mile-distribution i europæiske byers miljøzoner. Med bilen håber LEVC at kunne udnytte væksten i markedet for denne type biler, der ventes at blive en stadig mere efterspurgt vare i takt med den voksende e-handel.

Varebiler er et forureningsproblem

– Se på f.eks. Amazon, der udfører dag-til-dag-leverancer. På vores gader og veje er der efterhånden et væld af varebiler, der kører ud til kunderne med varer, som man før i tiden spadserede hen i en butik for at købe.

Verdens hurtigste hybrid

– Dette repræsenterer et forureningsproblem, og dette er vi nu snart ved at have udviklet en løsning på, lyder det selvsikkert fra Gubbey. Men i hans virksomheds hjemby – London – er der andre som har læst trenden. F.eks. er Ford i gang med at teste en snes flåder af Transit Custom PHEV, der benytter en beslægtet teknologi.

Ny ejer har investeret 325 millioner pund

Men måske har Gubbey en trumf i ærmet. LECV ejes af kinesiske Geely, der har investeret i alt 325 millioner pund i det, der engang hed London Taxi Company. Fra at være producent af én model – nemlig London-taxaen – skal fabrikken under sit nye navn – LEVC – producere forskellige el-drevne erhvervsbiler.

Med Kina i ryggen vil LEVC måske kunne levere en prisstærk og velfungerende varebil, der giver konkurrenterne kamp til stregen. Det vil den nærmeste fremtid vise.

Tags: Chris GubbeyGeelyLEVC
Tidligere Artikel

Skab luftforandring i varerummet

Næste Artikel

Renault har indtaget Kina

Næste Artikel
Øverste chef for Renault-dyastiet, Carlos Ghosn, har føjet endnu et kinesisk kapitel til porteføljen

Renault har indtaget Kina

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
For en del af Geely's 325 millioner pund har London Electric Vehicle Company bygget en ny bilfabrik i Coventry

Prototype er klar – med kinesiske penge

20. december 2017
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Et varerum isoleret med produktet Aluthermo Quattro

Skab luftforandring i varerummet

24. januar 2018

Kort nyt

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering