Designet er radikalt ændret i forhold til forgængeren. Det der får øjenbrynene til at løfte sig er, at Toyota går mod strømmen og har gjort Yaris 5 mm kortere, end forgængeren.
Selv om Yaris er kortere er akselafstanden blevet 50 mm større. Højden er reduceret med 40 mm, uden at den indvendige loftshøjde er mindsket. Bilen måler 50 mm nu mere i bredden og der er derfor blevet bedre plads foran og på bagsædet til brede skuldre.
Fuld LED-lygtepakke sætter også sit præg på den nye Yaris, hvis kørelys og blinklys bliver integreret i samme pærer, således, at kørelyset skifter til blinklys i den side, der blinkes til. En markant front grill med et centralt placeret Toyota-logo gør Yaris letgenkendelig, og den syner mere dynamisk end nogensinde før bl.a. ved, at A-stolpen er trukket længere tilbage og motorhjelmens længde øget.
Tre skærme
Køreinformation bliver præsenteret fra tre sammenkoblede skærme – den centrale touch multimedieskærm, et TFT multiinformationsdisplay direkte foran føreren og et 10” stort head-up farve display i forruden. Det store display i forruden hjælper føreren med at holde fokus på vejen og viser de vigtigste kørerinformationer og advarsler herunder navigationskommandoer og aktuelle fartgrænser.
Lavere, bredere
Tyngdepunktet i Yaris er sænket 15 mm sammenlignet med den nuværende Yaris, chassiset er stivere og det lover godt for Yaris køreegenskaber.
Den nyudviklede tre-cylindrede 1.5-liters hybridmotor er trumfkortet i den nye Yaris. Der kommer også en nyudviklet tre-cylindret 1.5-liters benzinmotor uden hybrid samt en tre-cylindret 1.0-liters benzinmotor.
Groft sagt har Toyota taget de firecylindrede 2.0-liters og 2.5-liters hybridmotorer fra henholdsvis Corolla samt RAV4 og Camry og fjernet en cylinder. I hybridmodellerne er der kommet et nyt lithium-ion hybridbatteri, der erstatter det gamle nickel-metal hydrid batteri.
Verdens sikreste minibil
Sikkerhedspakken Toyota Safety Sense vil være standard i alle udgaver af den nye Yaris. Med den får man bl.a. adaptiv fartpilot, der automatisk tilpasser hastighed og afstand til den forankørende og også fungerer i køkørsel, samt vejbaneassistent, automatisk nødbremse for biler og fodgængere og nødbremse for cyklister i dagslys.
Også bliver den nye Yaris den første bil i den kompakte minibilklasse, der får airbag mellem forsæderne.
Priserne og hvornår den nye Toyota Yaris lanceres i Danmark er endnu ikke på plads.