Citroën Jumper lægger krop til retroudgave af Citroën HY
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 16 april 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Fabrizio Caselani (tv) og David Obendorfer hylder Citroën HY med en retroudgave af Jumper
Fortid og nutid mødes i David Obendorfers design
Salatfad anno 2017
Med runde lygter og korrugerede karrosseriplader er retrostilen ret så gennemført
Kalahari here we come!
Til udbringning af salatfade?

En hyldest til HY

Italiensk-ungarsk makkerpar vækker HY-ånden til live i en Citroën Jumper

af Jess Ulrik Verge
11. april 2017
i Nyheder

I 70-året for fødslen af Citroën HY har italieneren Fabrizio Caselani og ungareren David Obendorfer fået den ide at ville fremstille 70 retromodeller af den kendte klassiker.

Modellen er designet af David Obendorfer, og ombygningen forestås af Fabrizio Caselani på basis af et Jumper-chassis.

Hjerte for HY’s design

Fabrizio Caselani ejer selv en Citroën HY fra 1970. Med sin kone og tre døtre har han taget adskillige ture rundt i Europa i den gamle klassiker.

VW Transporter: Fra skitse til kult på 70 år

For ham har projektet fået næring af ideen om at kunne rejse med sin familie i en bil med moderne sikkerhedsstandarder, men som ikke går på kompromis med det design, som hans hjerte banker for.

Bro mellem fortid og fremtid

David Obendorfer er industriel designer og har i nogle år arbejdet med ikoniske bilmodeller ud fra ønsket om at studere og foreslå stilistiske løsninger, der kan bygge bro mellem fortid og fremtid.

For David Obendorfer har det således ikke været opgaven at kopiere Flaminio Bertonis design, men som han siger: – At finde berøringspunkter mellem den gamle og den nye model.

Ingen tekniske ligheder

Rent teknisk er der ikke mange berøringspunkter mellem HY og Jumper. HY-modellen anno 1947 udviklede 56 HK, rummede 7,3 kubikmeter og havde en topfart på 105 km/t.

En almindelig Jumper-model i dag udvikler 160 HK, rummer op til 17 kubikmeter og har en topfart på 165 km/t.

Forskellige varianter

Planen er at tilbyde retromodellerne i en række farver – og ikke kun som varevogne, men også som f.eks. minibusser, autocampere og firehjulstrækkere.

Generation Six Retro-Transporter

På projektets website er der ingen informationer om priser, eller om hvordan man rent praktisk får fingre i et eksemplar. Men har man penge, kan man vel få…

Karakteristisk pladedesign

HY blev produceret fra 1947 til 1981 med udgangspunkt som kassevogn med frontmotor og forhjulstræk. Opbygningen havde den fordel, at lastrummet havde et fladt gulv.

På dette punkt var den årtier forud for sin konkurrent VW Type 1, som i øvrigt også fejrer et jubilæum i år. De korrugerede plader var typiske for HY og inspireret af den tyske flymodel Junkers. Det korrugerede design tilførte pladerne ekstra stivhed uden at øge vægten.

Tags: Citroën HYCitroën JumperRetromodeller
Tidligere Artikel

Audi Q8 i produktion

Næste Artikel

Dieselvarebiler i skudlinien

Næste Artikel
Om kun et halvt år skal bilfabrikkerne begynde at leve op til de nye testkrav i RDE (Real Driving Emissions)

Dieselvarebiler i skudlinien

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Fabrizio Caselani (tv) og David Obendorfer hylder Citroën HY med en retroudgave af Jumper

En hyldest til HY

11. april 2017
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Og så til den danske side af sagen. Man kunne godt ønske sig lidt mere kreativitet i ombygningen til gule plader

Hvad koster det at få hvide plader på en gulpladebil?

7. december 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering