Når og hvis dette symbol dukker op på dit instrumentbord, så ved du godt, hvad det betyder. Ellers er forklaringen her: du kører i en bil med TPMS, og der er noget galt med lufttrykket i et eller flere af bilens dæk!
Men kører du i en bil af ældre årgang, får du ikke sådan en advarsel. Snarere risikerer du at komme galt afsted, fordi du kører uden at ane uråd og fare. Årsag: manglende kontrol af lufttrykket i bilens dæk.
Stadig flere dækrazziaer peger på for lavt dæktryk som medvirkende årsag til uheld snarere end nedslidte dæk. Beregninger peger på, at mellem 60 og 80 procent af bilerne på vejene kører med for lavt dæktryk, hvilket i en kritisk situation kan påvirke bilens dynamiske egenskaber negativt og bidrage til havari.
EU-krav om dæktrykovervågning
Derfor blev det fra 1. november 2012 i EU gjort obligatorisk, at alle nye typegodkendte personbiler – og dermed også personbilbaserede varebiler – skal være udstyret med TPMS, hvilket står for Tire Pressure Monitoring System eller med andre ord: automatisk dæktrykovervågning. Og fra 1. november 2014 skal samtlige nye personbiler, der sælges i EU have TPMS som standardudstyr.
Kravet til et TPMS-system er, at det skal advare ved tryktab til 1,5 bar eller derunder og om afvigelser på max. 20 pct. i forhold til dækkets normale lufttryk.
Systemer til dæktrykovervågning er baseret på enten bilens ABS-system til registrering af hjulenes rotationshastighed eller en elektronisk sensor, der kobles til ventilen og måler dæktryk og temperatur.
Det forventes, at omkring 20-30 pct. af bilerne fremover udstyres med den førstnævnte type dæktrykovervågning, mens 70-80 pct. udstyres med den sidstnævnte type.
Der er i alle tilfælde tale om intelligent teknologi, som stiller krav til logistikken og eftermarkedet eftersom der i dag findes henved 130 forskellige typer sensorer, så når en eller flere sensorer er tjenlige til udskiftning, kan man så være sikker på, at den pågældende sensor er på lager?
Også til eftermontering
Med det for øje fik Rema TipTop udviklet et elektronisk system baseret på universal-sensor, som ved hjælp af en ”controller“ kan kodes og datalogges. Det rationelle er let at få øje på: én komponent og én pris til at erstatte 90-95 pct. af de originalmonterede TPMS-ventiler, der er på markedet.
Brugere af ældre biler uden dæktrykovervågning som standardudstyr er ikke ladt i stikken, da universal-sensoren vil kunne eftermonteres i bilens hjul og kobles til en monitor installeret ved instrumentbordet.
Man kan også forestille sig en app, så dækkenes lufttryk kan kontrolleres på en smartphone. Når bilisterne glemmer at holde øje med dæktrykket i deres biler, må der noget raffineret teknologi på banen.
Rema TipTop-systemets sensorer overvåger lufttrykket i dækkene og registrerer tryktab og trykforskelle, når og hvis det falder til 1,5 bar, hvilket praktisk taget svarer til en trafikfarlig sivepunktering ligesom trykforskelle mellem dækkene kan påvirke køresikkerheden. For slet ikke at tale om forøgelsen af dækslid, brændstofforbrug og CO2-udslip, som følger med med tryktab og større rullemodstand på dækkene.
Prisen er 2.000-2.500 kr.
Men hvad koster udstyr af den art? Prisen for sensorer til fire hjul vil typisk ligge omkring 2.000-2.500 kr.- eller det dobbelte, hvis der skal være til vinterhjulene også. Med mindre man vælger at bruge det samme sæt fælge hele året rundt og skifte fra sommerdæk til vinterdæk og vice versa.
Som supplement til universal-sensoren er der tillige udviklet særlige varmebestandige ventiler og ventilforlængere til montering på tvillingehjul.
I løbet af 2014 forventer Rema TipTop at udvide programmet, så der kan etableres dæktrykovervågning på snart sagt alle biler – også varebiler og tunge køretøjer.