• Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
tirsdag. 19 februar 2019
Alt om varebiler
  • ARTIKLER
    • NYHEDER
    • TEST
    • BAGGRUND
    • TILBEHØR & INDRETNING
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
No Result
View All Result
  • ARTIKLER
    • NYHEDER
    • TEST
    • BAGGRUND
    • TILBEHØR & INDRETNING
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Man skal vist være meget langt nede, før det her bliver opmuntrende
Med sin hvide ramme og sorte skærm kunne den da godt ligne en smartphone
Der er tre eldrevne køretøjer i konceptpakken
Den ratløse førerplads har vi set før, men den er stadig svær at sluge
Heldigvis er der også en udgave med håndhjul

Telefon på hjul

Bilen skal være vores totalløsning - en ven, der kan muntre os op, mens den transporterer os. Ligesom hesten i 1800-tallet

af Thomas André
13. marts 2018
i Nyheder

Bilen har siden sin fødsel i slutningen af det 19. århundrede støt og sikkert bevæget sig i retning af en status som hele verdens frihedssymbol. Vi skal have mulighed for at bevæge os frit omkring i verden.

I sammenligning er det kun et øjeblik siden, mobiltelefonen parrede sig med internettet og fjernede afhængigheden af at være fysisk forbundet med et vægstik. Vores tilværelse er i praksis forvandlet til et etapeløb mellem opladninger, mens vi – bil eller ej – er fuldstændigt uafhængige af egen og omgivelsernes fysiske og geografiske placering.

Kobler sig

Vores frihedssymboler – for nu at starte i de højere luftlag, mens vi finder en egnet landingsplads – handler i dag om at være mobile og online. Og de to begreber smelter mere og mere sammen i disse uger og måneder. For udviklingen går så stærkt, at det snart ikke giver nogen mening at tale om år i denne sammenhæng.

Vore telefoner med alle vore apps og personlige oplysninger kobler sig sammen med bilens infotainmentsystem i samme øjeblik, vi sætter os bag rattet. Den er med andre ord ved at blive til en telefon på hjul.

Rullende smartphones

Og nu, hvor fastfood-restauranterne smider sund mad gennem drive-through-vinduerne, behøver vi slet ikke at forlade bilerne mere. Bortset fra når vi skal på toilettet indtil videre altså. Men det finder de nok også en løsning på.

Så hvad er mere naturligt(!!!) end at gøre bilerne til rullende smartphones, man kan tale med og blive muntret op af, når man er lidt nede?

En partner

Kunstig intelligens og bilen som et intelligent device er blandt fremtidsvisionerne, som bilproducenterne præsenterer ved årets Geneve Motor Show. Snart vil din bil ikke blot fragte dig fra A til B, men også være opmærksom på dine følelser og muntre dig op, når du er nedtrykt.

Fiat og Tyskland dropper dieselmotorer

Bilen skal være mere end en maskine – den skal være en partner, mener flere af de store bilproducenter, som nu ikke længere vil nøjes med at være bilproducenter. I de kommende år vil vi ikke bare i Danmark men i hele verden, se en tendens til, at de store spillere i bilindustrien transformerer sig fra traditionelle bilfirmaer til mobilitetsfirmaer.

Frit og uhindret

Hos Toyota er de godt i gang med transformationen fra bilproducent til producent og udbyder af mobilitetsløsninger.

  • Måden, man bruger bilen og transporterer sig på, ændrer sig i fremtiden. Derfor ændrer vi os også hos Toyota fra bare at være bilproducent til producere mobilitsløsninger, der hjælper folk med at bevæge sig frit og uhindret rundt i og udenfor byerne, siger pressechef i Toyota Danmark, Anders Tystrup.

Intelligens

Det betyder, at man i fremtiden kan forvente, at bilen nytænkes, opgraderes og i højere grad tilpasses bestemte målgruppers behov. Samtidig skal ny teknologi forbedre og optimere mobiliteten. Det skal for eksempel ske ved hjælp af kunstig intelligens, som blandt andet forstår mennesker og dets følelser.

  • Vi skal knytte endnu tættere bånd mellem menneske og maskine for på den måde at få lettet hverdagen, siger Anders Tystrup.

Håndgribeligt

Toyotas Concept-i serie, der består af tre batteridrevne el-køretøjer og har Europa-premiere ved biludstillingen i Geneve i disse dage, er et håndgribeligt eksempel på, hvad der venter os i fremtiden.

Daily Hi-Matic på gas og urimelige vilkår

  • Vi har en ambition om, at ingen skal være begrænset af mobilitet i fremtiden. Om man er 20 år eller 90 år, handikappet eller ikke handikappet, så vil vi sørge for, at man kan bevæge sig frit og uhindret rundt.

OL i Tokyo

  • Samtidigt skal det ske forureningsfrit. Det er derfor de tre køretøjer i Concept-i serien alle kører på el. Og endelig skal det være en lettelse i hverdagen at mobilisere sig – køretøjet skal gennem kunstig intelligens kunne lette din hverdag, og hvis du er i dårligt humør få dig til at smile igen, forklarer pressechefen.

Flere af de intelligente teknologier fra konceptserien Concept-i forventes på markedet allerede i 2020 i forbindelse med de Olympiske Lege i Tokyo i Japan.

 

Tags: elbilerTelefon på hjulToyotaToyota Concept-i
Tidligere Artikel

Veludstyret Vivaro

Næste Artikel

Førerløse varebiler sidst i køen

Næste Artikel
Autonomi er en større udfordring for varebiler end for personbiler, hedder det i rapporten. Illustration fra rapporten af Montagebureauet aps/Ulrik Jantzen

Førerløse varebiler sidst i køen

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kort nyt

Så meget sne ser vi sjældent, men uanset om der ligger meterdyb sne, eller vejene bare er kolde og våde, giver vinterdæk bedst vejgreb

260.000 biler på sommerdæk

31. januar 2019
Carlos Ghosn beholder foreløbig sine ledende poster i Renault

Renault beholder Ghosn

16. december 2018
-Med et så komfortabelt flertal bør parlamentet kunne nå i mål med vejpakken, mener Erik Østergaard, adm. dir. for DTL

EU-parlamentet bør kunne nå i mål

10. december 2018
Politiet kører ekstra spritkontrol hele december

Operation Julebrandert er igang

30. november 2018
Senest 1. april skal du ansøge om at blive varebilschauffør eller -vognmand

Uddannelse til vognmænd og chauffører

28. november 2018

Mest læste

-Montering af Claytons LPS-enheder i vores biler betyder, at vi har langt mindre tomgangskørsel, siger Bent Poulsen, der er flådeansvarlig i Eltel

Virksomhed sparer 990 liter brændstof per bil

8. februar 2019
Græskfødte Eleftherios Tzaferis har tilbragt 16.700 timer bag rattet i sin Ford Transit fra 2010. Foto: Ford

Sven har kørt en million

28. januar 2019
Årene har sat sine spor, men den gamle T1 bliver udstillet, som den er

Verdens første fotovogn fundet efter 54 år

13. februar 2019
De 21 varebiler blev hentet på én gang hos Ford i Holstebro. PR-foto

El-installatøren fik sine 21 nye biler leveret på én gang

30. januar 2019
Med sin hvide ramme og sorte skærm kunne den da godt ligne en smartphone

Telefon på hjul

13. marts 2018
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • ARTIKLER
    • NYHEDER
    • TEST
    • BAGGRUND
    • TILBEHØR & INDRETNING
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER

sponsored