Telefon på hjul | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
mandag. 1 marts 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Man skal vist være meget langt nede, før det her bliver opmuntrende
Med sin hvide ramme og sorte skærm kunne den da godt ligne en smartphone
Der er tre eldrevne køretøjer i konceptpakken
Den ratløse førerplads har vi set før, men den er stadig svær at sluge
Heldigvis er der også en udgave med håndhjul

Telefon på hjul

Bilen skal være vores totalløsning - en ven, der kan muntre os op, mens den transporterer os. Ligesom hesten i 1800-tallet

af Thomas André
13. marts 2018
i Nyheder

Bilen har siden sin fødsel i slutningen af det 19. århundrede støt og sikkert bevæget sig i retning af en status som hele verdens frihedssymbol. Vi skal have mulighed for at bevæge os frit omkring i verden.

I sammenligning er det kun et øjeblik siden, mobiltelefonen parrede sig med internettet og fjernede afhængigheden af at være fysisk forbundet med et vægstik. Vores tilværelse er i praksis forvandlet til et etapeløb mellem opladninger, mens vi – bil eller ej – er fuldstændigt uafhængige af egen og omgivelsernes fysiske og geografiske placering.

Kobler sig

Vores frihedssymboler – for nu at starte i de højere luftlag, mens vi finder en egnet landingsplads – handler i dag om at være mobile og online. Og de to begreber smelter mere og mere sammen i disse uger og måneder. For udviklingen går så stærkt, at det snart ikke giver nogen mening at tale om år i denne sammenhæng.

Vore telefoner med alle vore apps og personlige oplysninger kobler sig sammen med bilens infotainmentsystem i samme øjeblik, vi sætter os bag rattet. Den er med andre ord ved at blive til en telefon på hjul.

Rullende smartphones

Og nu, hvor fastfood-restauranterne smider sund mad gennem drive-through-vinduerne, behøver vi slet ikke at forlade bilerne mere. Bortset fra når vi skal på toilettet indtil videre altså. Men det finder de nok også en løsning på.

Så hvad er mere naturligt(!!!) end at gøre bilerne til rullende smartphones, man kan tale med og blive muntret op af, når man er lidt nede?

En partner

Kunstig intelligens og bilen som et intelligent device er blandt fremtidsvisionerne, som bilproducenterne præsenterer ved årets Geneve Motor Show. Snart vil din bil ikke blot fragte dig fra A til B, men også være opmærksom på dine følelser og muntre dig op, når du er nedtrykt.

Fiat og Tyskland dropper dieselmotorer

Bilen skal være mere end en maskine – den skal være en partner, mener flere af de store bilproducenter, som nu ikke længere vil nøjes med at være bilproducenter. I de kommende år vil vi ikke bare i Danmark men i hele verden, se en tendens til, at de store spillere i bilindustrien transformerer sig fra traditionelle bilfirmaer til mobilitetsfirmaer.

Frit og uhindret

Hos Toyota er de godt i gang med transformationen fra bilproducent til producent og udbyder af mobilitetsløsninger.

  • Måden, man bruger bilen og transporterer sig på, ændrer sig i fremtiden. Derfor ændrer vi os også hos Toyota fra bare at være bilproducent til producere mobilitsløsninger, der hjælper folk med at bevæge sig frit og uhindret rundt i og udenfor byerne, siger pressechef i Toyota Danmark, Anders Tystrup.

Intelligens

Det betyder, at man i fremtiden kan forvente, at bilen nytænkes, opgraderes og i højere grad tilpasses bestemte målgruppers behov. Samtidig skal ny teknologi forbedre og optimere mobiliteten. Det skal for eksempel ske ved hjælp af kunstig intelligens, som blandt andet forstår mennesker og dets følelser.

  • Vi skal knytte endnu tættere bånd mellem menneske og maskine for på den måde at få lettet hverdagen, siger Anders Tystrup.

Håndgribeligt

Toyotas Concept-i serie, der består af tre batteridrevne el-køretøjer og har Europa-premiere ved biludstillingen i Geneve i disse dage, er et håndgribeligt eksempel på, hvad der venter os i fremtiden.

Daily Hi-Matic på gas og urimelige vilkår

  • Vi har en ambition om, at ingen skal være begrænset af mobilitet i fremtiden. Om man er 20 år eller 90 år, handikappet eller ikke handikappet, så vil vi sørge for, at man kan bevæge sig frit og uhindret rundt.

OL i Tokyo

  • Samtidigt skal det ske forureningsfrit. Det er derfor de tre køretøjer i Concept-i serien alle kører på el. Og endelig skal det være en lettelse i hverdagen at mobilisere sig – køretøjet skal gennem kunstig intelligens kunne lette din hverdag, og hvis du er i dårligt humør få dig til at smile igen, forklarer pressechefen.

Flere af de intelligente teknologier fra konceptserien Concept-i forventes på markedet allerede i 2020 i forbindelse med de Olympiske Lege i Tokyo i Japan.

 

Tags: elbilerTelefon på hjulToyotaToyota Concept-i
Tidligere Artikel

Veludstyret Vivaro

Næste Artikel

Førerløse varebiler sidst i køen

Næste Artikel
Autonomi er en større udfordring for varebiler end for personbiler, hedder det i rapporten. Illustration fra rapporten af Montagebureauet aps/Ulrik Jantzen

Førerløse varebiler sidst i køen

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Med sin hvide ramme og sorte skærm kunne den da godt ligne en smartphone

Telefon på hjul

13. marts 2018
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Et varerum isoleret med produktet Aluthermo Quattro

Skab luftforandring i varerummet

24. januar 2018

Kort nyt

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering