En rigtig bil – på strøm | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 27 januar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

En rigtig bil – på strøm

Elbilen Zoe opleves som en rigtig bil. Til 129.000 plus moms og gratis parkering bliver den et godt alternativ som bud- og udbringningsbil

af Jens
8. marts 2013
i Nyheder

Renault Zoe starter et par længder foran sine konkurrenter, som der i øvrigt ikke er nogen af ifølge Renault selv. Hele 60 patenter på ny teknologi har de udtaget under udviklingen af den nye elbil.
De er kommet et stort skridt videre med batteriteknologi og rækkevidde, som er ’op til’ 210 km. For brugeren betyder det, at der reelt er 150 km til rådighed ved normal kørsel. Mindre i koldt vejr men mere, hvis man kører i Eco-mode, som skruer ned for blandt andet motorkraften og airconditioningen, så man kan køre 10 procent længere.
Hemmeligheden ved den relativt store rækkevidde er blandt andet et nyt varmesystem, der benytter teknik mage til de varmepumper, vi kender fra opvarmning af boliger.
Den bedste egenskab ved Zoe er, at den ikke fornemmes som en elbil. Den styrer, fjedrer og opleves som en almindelig bil, og derfor er Zoe et godt bud på en lille let varebil, med et begrænset kørselsmønster eller faste ruter.

Falder i ledningen

På listen over knap så heldige løsninger er, at Zoe ikke kan lades fra et 230V-stik. Den mulighed har Renault valgt fra efter at have testet bilen og måtte sande, at en fuld opladning fra en almindelig stikkontakt kan tage op til 18 timer. Og det er her, Renault for alvor snubler i ledningen. Det betyder næppe det store for virksomheders brug af elbiler. De bliver ladet op hjemme i firmaet, hvor man får opsat en ladestander, men den sidste rest af fleksibilitet forsvinder, når de afskærer private fra at lade fra en almindelig stikkontakt i sommerhuset eller under besøg hos familien.
Det virker ganske enkelt uovervejet at nedprioritere på dette punkt, når alle erfaringer viser, at netop den korte rækkevidde og ringe fleksibilitet er bilkøbernes største betænkeligheder.
Prisen med moms er opgivet til 161.400 kroner, men da den er afgiftsfri, er der ren moms på. Det vil sige, at momsen udgør 32.280 kroner på en varebil.
Der er dansk premiere på Zoe midt i maj måned.

Tags: Renault
Tidligere Artikel

Kia Sorento står foran comeback som van

Næste Artikel

Størrelsen betyder alt - også i VW Crafter

Næste Artikel

Størrelsen betyder alt - også i VW Crafter

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

En rigtig bil – på strøm

8. marts 2013
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering