Fredag den 1. juni rullede en Volkswagen Multivan i to-tonet lakering af samlebåndet i Hannover, og det var ikke en hvilken som helst bil. Den var nemlig nummer 500.000 i rækken af T6’ere.
Sjette generation af Volkswagens T-serie har været produceret siden 2015. Den fremstilles i et treholdsskift på to fabrikker.
Fart på samlebåndene
På fabrikken i Hannover-Stöcken fremstilles modellerne Multivan, California, Kombi, Caravelle og Transporter. I den polske by Poznan produceres Kombi, Caravelle, Transporter og pickup-versionen.
Samlebåndene i både Tyskland og Polen ruller hurtigere end nogensinde. I Hannover blev der i 2017 fremstillet 175.290 T6-biler, mens tallet for Poznan var 33.137.
Største produktion i 44 år
Det vil sige i alt 208.427 T6’ere, hvilket er den største årsproduktion i 44 år. I forhold til 2016 – som i øvrigt også var et rekordår – blev der produceret 4,5 procent flere biler i 2017.
Produktionen af T-serien begyndte i Hannover den 8. marts 1956. Siden er der rullet i alt 8,8 millioner Transportere ud til kunder i store dele af verden.
Fire varebil-fabrikker
I 2017 producerede Volkswagen i alt 498.000 varebiler fordelt på modellerne Transporter, Caddy, Crafter og Amarok. Produktionen foregår på fabrikkerne i Hannover, Poznan, Wrzesnia (Polen) og Pacheco (Argentina).
Fabrikken i Wrzesnia blev indviet den 24. oktober 2016. Den blev bygget til fremstilling af den nye Crafter (og MAN TGE), og det tog kun 23 måneder af opføre fabrikken.
Amarok i Argentina
Med en anlægssum på 800 millioner euro repræsenterede fabrikken dengang Polens hidtil største udenlandske investering. Den fylder 220 hektar, har en årlig kapacitet på 100.000 biler og beskæftiger 3000 medarbejdere.
Den argentinske fabrik i Pacheco er hovedproduktionsstedet for Amarok. I 2017 spyttede fabrikken 54.813 pickup’er ud af samlehallen, mens der ‘kun’ blev produceret 25.501 Amarok’er i Hannover.
Knock down i Ecuador
I øvrigt har Volkswagen også en mindre samlefabrik i den ecuadorianske hovedstad Quito, hvor der i 2017 blev samlet 863 Amarok’er. Der er her tale om såkaldt CDK-produktion (Completely Knock Down). Det betyder, at fabrikken ikke selv fremstiller bilens komponenter, men importerer disse og samler dem til den færdige bil.
I alt er der ansat 21.000 medarbejdere på Volkswagens fem fabrikker, hvoraf Hannover er den største med 14.000 ansatte.