Man ser flere og flere elektriske køretøjer på de danske veje. Det er dog ikke blot hos privatpersoner, at man ser, at de benzin- og dieseldrevne køretøjer skiftes ud med batteridrevne modeller.
Det er også noget, der gør sig gældende for de virksomheder, der beskæftiger sig med pakkelevering. Flere og flere virksomheder vælger nemlig at skifte til elektriske varebiler, i stedet for at køre i benzin- eller dieseldrevne modeller.
At det er tilfældet, er naturligvis ikke uden grund. Tværtimod er der faktisk mange grunde til, at det er en beslutning, der bliver truffet af rigtig mange virksomheder.
Øget fokus på miljøvenlighed i branchen
En af de klare årsager til dette er, at der generelt er kommet et større fokus på miljøet i transportbranchen. Det er ikke ukendt, at det er en branche, der udleder en del CO2, og det ønsker branchen som helhed at lave om på.
Det har medført, at der er flere og flere virksomheder, der går i retning af mere miljøvenlige og bæredygtige køretøjer, når det er tid til at skifte ud i den nuværende flåde af køretøjer.
Det er ganske vist ikke noget alle har taget til sig, men det er dog en klar tendens, som dog særligt ses blandt de virksomheder, der beskæftiger sig med last mile delivery.
Kunderne stiller højere krav
Det øgede fokus på miljøet handler naturligvis også om, at kunderne er begyndt at stille højere krav til dette. For at undgå at miste disse kunder, er virksomhederne derfor nødt til at øge deres fokus på bæredygtigheden.
På lige fod med, at det ikke er alle virksomheder, der har et lige stort fokus på det, er det dog heller ikke alle kunder, der går lige meget op i det.
Ikke desto mindre er der dog sket en tydelig udvikling på dette punkt, der har resulteret i, at flere kunder er begyndt at stille krav om, at transporten skal være så miljøvenlig som muligt.
Miljø- og nulemissionszoner gør det nødvendigt
I og med, at der dukker flere og flere af de såkaldte miljø- og nulemissionszoner rundt omkring i Danmark, er transportvirksomhederne nødt til at have fokus på miljøet.
Hvis de ikke har det, er det nemlig slet ikke muligt for dem at lave pakkeleveringer i disse zoner. F.eks. er det et krav, at man kører i eller på et køretøj uden en forbrændingsmotor, hvis man skal foretage leverancer i en nulemissionszone.