Det lyder som Warp-speed i USS Enterprise, når man fyrer elmotoren af i en Zoe eller en Leaf. Og præcis det man drømmer om, når man holder på tværs af et fortov på vej ud fra en baggård midt i byen og ikke kan komme videre for trafikken.
På din højre side kommer en mor med barnevogn og mord i øjnene, fordi du spærrer vejen for hende, så hun må stoppe op. Fra venstre flyder biler i en lind strøm og spærrer vejen for dig, og rundt om det hele flyver cyklisterne som distraherende myg.
Og bare for ligesom at sætte kirsebærret på kransekagen i dit trafikale formiddagsmareridt, har du kun en træt gammel dieselhakker til at skyde dig ud i trafikken.
Det kræver et harmonikasammenstød længere nede ad vejen at lave et hul til dig.
Perfekt til bykørsel
Men med en lille elektrisk varebil som Nissan Leaf eller Renault Zoe behøver du ikke noget stort hul. Den kan springe i fart som en gazelle. Med en summen klikker den sig umærkeligt ind i trafikken. Elbiler er perfekte til bykørsel.
Diskussionen om deres berettigelse er så småt ved at simre ind til en holdningsændring. Hertil et stigende folkekrav om ’mormor-stik’, så man kan sjatlade ved sommerhuset og fra mormors stikkontakt, når man er på weekendvisit. Deraf navnet.
I Norge ligger Nissan Leaf på førstepladsen over mest solgte biler i oktober overhovedet. Årsagen til elbilers popularitet er, at de må køre i busbaner, de kan parkere gratis overalt, og det koster nul at køre på betalingsveje.
Der er altså mange timers myldretidshelvede at spare hver uge med en elbil, ligesom udgiften til brændstof falder til en ubetydelighed.
Gode penge at spare
Herhjemme begrænser fordelene sig endnu til gratis P-pladser i visse byer samt et bidrag til den grønne samvittighed.
Både Nissan Leaf og Renault Zoe kan leveres som varebil. Begge er som elbiler fritaget for registreringsafgift, så udover listeprisen er der kun momsen og de 4.500 og 8.000 kr. det koster at ombygge henholdsvis Zoe og Leaf til varebiler.
Endnu har ingen købt en af de små kvikke på gule plader, men de er faktisk økonomisk fordelagtige, fordi anskaffelsesprisen un belastes af momsen, som udgør 42.000 kroner for den billigste Leaf og 32.000 for en Zoe.
Med en udpræget personbilkomfort er de som bud- og servicebiler gode alternativer til de lidt større el-varebiler.
Eco-knapper
Begge biler leverer fremragende komfort i næsten total stilhed, indtil farten runder 70-80 km/t. Da tager vind- og vejstøj over. På motorvej er den helt overgivet samme betingelser og støjniveau som moderne forbrændingsmotorer, og så neutraliseres elbilernes støjsvage forspring.
Elbilerne force kommer for alvor til udtryk ved småture og bykørsel. Både Zoe og Leaf har en ECO-knap, der skruer ned for forbruget og tæmmer elmotorernes markante kraftoverskud ved lav fart.
I Zoe sidder knappen ved siden af gearstangen, mens Nissan har anbragt den i rattet. Tydeligt, så man nemt kan huske sig selv på at slå den til, for funktionen er afgørende for at opretholde en anstændig rækkevidde og kan betyde forskellen på, om du kommer helt hjem eller holder et par kilometer nede ad vejen, fordi rækkevidden blev beskåret med 20-30 procent.
Spring krydset over
Uden denne indstilling sættes alle sparefunktioner ud af spillet, og rækkevidden reduceres betragteligt. Det er fortsat tyst og økonomisk at køre elbil, men køreoplevelsen er en helt anden.
Og det er ikke fordi, nogen af de to biler er decideret overmotoriseret. Zoe og Leaf har henholdsvis 88 og 109 hk, hvilket ikke får nogen til at tabe pusten i 2013.
Det er måden, elmotorerne leverer deres kræfter på, der overvælder. For elmotorer yder maksimalt moment fra de første omdrejninger, og selv om du kan læse nogle forholdsvist beskedne accelerationstider herunder, skal du ikke forsøge at bide skeer med en elbil ved byens lyskryds. End ikke i en GTI-model.
Begge elbiler sprinter over lyskrydset som ved et tryk på en knap; Leaf en anelse før Zoe, men begge længe før GTI-drengene får sluppet koblingen.
Lydløs begejstring
Man kan finde enkelte afgørende forskelle på de to biler. Mest iøjnefaldende er naturligvis designet, hvor de fleste falder for Zoes stilmæssigt mere passende design. Leaf havde haft gavn af at tilpasse sig resten af Nissan-programmets nye linjer, men det kommer formentligt, når Leaf får det første ansigtsløft. Og dét sker nok inden længe.
Ganske enkelt fordi elbiler gennemgår en så rivende udvikling omkring batteriteknologi og rækkevidde, at de forældes lige så hurtigt en smartphones.
Foreløbigt gælder den samme oplevelse for begge biler: Man begejstres af den lydløse køreoplevelse i byerne og den overvældende accelerationsevne.
Nissan Leaf Renault Zoe:
Motor: Elektrisk Elektrisk
Effekt: 109 hk / 254 Nm 88 hk / 222 Nm
0-100 km/t: 11,9 sekunder 13,5 sekunder
Topfart: 144 km/t 135 km/t
CO2: 0 0
Rækkevidde: 100-150 km 100-150 km
Pris eks. batterier fra: 209.690 plus moms 161.400 plus moms
Moms: 41.968 kroner 32.280 kroner
Ombygning til varebil: 4500 kroner 8000 kroner