Elektriske racerbiler er efter alt at dømme kommet for at blive. Det mener man også hos Chevrolet, som faktisk er en first mover på området.
Mærket har bygget en vild Camaro drag-racer med 750 elektriske hestekræfter. Og som enhver anden racerbil skal den følges af en servicevogn med værktøj og reservedele, når – ikke hvis – et eller andet går galt.
Chevrolet går all-in
Hos Chevrolet går man all-in i den emissionfri motorsport. Derfor bør servicevognen da også være elektrisk, hedder det.
Et koncept på en sådan kunne man se på SEMA-showet for nylig i Las Vegas, hvor Chevrolet udstillede en Bolt med varerum og blændede sideruder.
En hidsig vifte
Den er baseret på en produktionsmodel af en personbil i farven “Kinetic Blue Metallic”. Dertil kommer en hidsig vifte af officielle accessories fra Chevrolet-kataloget.
For eksempel et oplyst ladestik fra AeroVironment, dekorative Chevrolet-emblemer, et par iøjnefaldende dørtrin og i førersiden en bundmåtte med BOLT EV-inskription.
Sammen med en vægmonteret lade-unit løber tilbehøret op i 1000 dollars. Dertil kommer andre detaljer, som ikke findes i kataloget.
For eksempel specielle 19-tommers letmetalfælge og sidepaneler, der erstatter de bagerste sideruder. Interiøret er præget af detaljer i blå kontrast-farve – som for eksempel varerummet.
Plads til reservemotoren
Her skal så i øvrigt ligge så det, der for alvor får koncept-Bolten til at træde i karakter som servicevogn: En reservemotor Til dragraceren eCOPO Camaro, der også blev afsløret på SEMA-showet.
Den elektriske COPO Camaro er udviklet i samarbejde med Hancock og Lane Racing. Bilen har i realiteten to elmotorer, hver af typen BorgWarner HVH 250-150. De udvikler til sammen 813 Newtonmeter.
402 meter på 9 sekunder
Motorerne ligger samme sted, som man finder COPO’s benzinmotor, og som noget helt usædvanligt har el-motoren mere end ét gear. Kræfterne til den massive bagaksel transmitteres via en racer-modificeret udgave af automatgearkassen “Turbo 400”.
De skrappe sager skulle kunne sende Camaroen ud forbi 402-meter-mærket på kun 9 sekunder, og dermed trænger den ind på Dodge Demons territorium.
Den perfekte servicevogn
Chevrolet betegner Bolt-konceptet som den perfekte servicevogn til eCOPO Camaro og vil med det mage par pege på, hvad der kan være i vente inden for motorsporten i en ikke så fjern fremtid.
Det bliver i så fald en fremtid uden det imponerende V8-brøl, som mange i dag kommer for at høre. Måske bliver der lidt tomt på bænkerækkerne, men hvem ved? Det kan jo være, at en lidt renere motorsport vil tiltrække et andet og anderledes publikum.