Elektrisk samarbejde tager fart | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 2 april 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Klaus Maier (tv) fra Mercedes-Benz Vans overrækker den første serieproducerede eVito til CEO Olaf Schabirosky fra Hermes Germany. Foto: Daimler

Elektrisk samarbejde tager fart

Logistikvirksomheden Hermes har fået overdraget de første 28 el-drevne varebiler fra Mercedes. Målet er emissionsfri distribution i 80 tyske bycentre

af Jess Ulrik Verge
6. marts 2019
i Nyheder

Nu begynder der for alvor at ske noget i det strategiske samarbejde mellem kurérfirmaet Hermes Germany og Mercedes-Benz Vans. 28 el-drevne Mercedes’er er nu kommet i tjeneste i forbindelse med åbningen af Hermes’ nye logistikcenter i Hamburg.

De fordeler sig på 20 eVito’er fra serieproduktionen og 8 eSprintere, der endnu er i forproduktion. Serieproduktionen af eSprinter ventes at begynde i anden halvdel af året.

Et langt sigte

Samarbejdet mellem Hermes og Mercedes begyndte i foråret 2017, og det tager et relativt langt sigte. Hermes ønsker gennem samarbejdet at kunne tilbyde emissionsfri distribution i de tyske byer ved gradvist at udfase dieselbilerne.

Tysk samarbejde om elektriske varebiler

Udtrykt i tal er det Hermes’ mål gradvist at anskaffe sig 1500 el-drevne biler, der skal operere i 80 tyske bycentre i 2025. Og her skal ordet ‘bycentre’ virkelig forstås bogstaveligt.

Radius på beskedne to kilometer

For Hermes tager ikke just munden for fuld med en erklæring om, at man i Hamborg i løbet af foråret vil tilbyde emissionsfri kørsel i en radius af beskedne to kilometer fra byens rådhus.

Men det er måske også meget klogt, for Mercedes-Benz eVito er ikke just kendt for sin lange rækkevidde. Under ‘ugunstige’ betingelser – som det udtrykkes – er rækkevidden ca 100 kilometer. Herefter skal bilen lades op i seks timer.

Bilerne leases

Det er måske også derfor, at Hermes ikke køber, men leaser bilerne for derved ikke at blive overhalet af den teknologiske udvikling. Leasingperioden er 36 måneder, og service er inkluderet.

DPD: Elcykler kan næsten erstatte dieselvarebiler

eVito har en batterikapacitet på kun 41 kWh, og mens dette skrives udstiller Mercedes-Benz Vans konceptet EQV i Geneve. Denne bil har en batterikapacitet på 100 kWh.

eSprintere testes

De 8 eSprintere skal testes af Hermes i Hamborg og Stuttgart. Udgaverne er med et varerum på 10,5 kubikmeter, og bilerne har et batteri på enten 41 kWh eller 55 kWh. Med det store batteri skulle eSprinter kunne klare en rækkevidde på 150 km med en last på 900 kg.

Samarbejdet mellem de to parter indbefatter i øvrigt også en ladeinfrastruktur og forskellige IT-løsninger.

Tags: Hermeslast mile-distributionMercedes eSprinterMercedes-BenzMercedes-benz eVito
Tidligere Artikel

Flad udvikling i varebilssalget

Næste Artikel

Automatisk læsning af varebilen

Næste Artikel
Dematic PackMyRide kan sortere og læsse pakkerne uberørt af menneskehånd. Foto: Dematic

Automatisk læsning af varebilen

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Klaus Maier (tv) fra Mercedes-Benz Vans overrækker den første serieproducerede eVito til CEO Olaf Schabirosky fra Hermes Germany. Foto: Daimler

Elektrisk samarbejde tager fart

6. marts 2019
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering